Kondition!

E

EmelieLundgren

Nu ska jag snart åka och hämta hem min häst från ridskolan, så han får komma ut till sommarhagen och vara med mig hela sommaren :)

nu är det så att jag vill ha bra tips på hur man tränar upp konditionen på hästen.
jag håller på tävla LB just nu. och vill ha mer tips så vi orkar med varma soliga sommardagar!

så jag vill gärna ha bra och mycket olika tips om hur man tränar upp konditionen.

(såklart har vi massa massa bus och skoj med)

mvg / Emelie Lundgren & Fido <3

Sv: Kondition!

Jag kör ingen speciell konditionsträning på min häst, men är inte intervallträning nyttigt för kondition? Roligt om inte annat :)

är ju svårt att säga men kan ju inte bara se till konditionen måste ju tänka på msukler,senor och leder oxå... Är hästen så igång att den orkar gå på banan och jobba ca 1 h och det bara är konditionen du vill träna upp. Så skulle jag travat i ganska lugnt tempo längre sträckor sedan börjat rida lite intervaller med snabbare tempo i trav. SEdan göra samma sak i galopp. Ett tips är även att ge hästen salt i maten nu på sommarn när det är varmt och hästen svettas mkt. Det gör att den lättare kan återställa vätskebalansen.

aah, han är riktigt musklad men han blir oftast riktigt trög till andra klassen.
så vet inte om det har med konditionen och göra?

tack så mkt :)

en bild på hur han ser ut. :)
17392714.jpg

är lite svårt att säga så mkt på en sån bild, har du ingen när han står på marken ;) Det kan ju oxå vara fodret som spelar in...

näe jag har ingen då han bara står på marken konstigt nog men den här har jag isf!

19030887.jpg

hmm jag skulle nog säga att den där hästen är tjock... Har hästen fett bakom bogbladet och framför sadelläget, samt över revbenen så de nästan inte kan kännas. Och ser rumpan hjärtformad ut bakifrån så är den fet..

I sånna fall skulle jag föröska rida mer, och ta bort kraftfodret, och kankse inte låta den gå på bete så mkt om den gör det nu...

aah, men den har blivit smalare nu!
och jag kan inte låta den att inte få gå på sommarbete det är en ridskolehäst. och han rids ganska hårt 2 dagar i veckan bara.
och tro mig han har muskler.!!

nu missuppfattar du mig, jag red han 3 dagar i veckan, sen resten gick han med yngre personer han är ridskolehäst.

Jag hade också en sommarhäst för två år sen tror jag.
Hon såg inte riktigt ut som din lille ponny.
Men om det inte är en gammal häst som inte har problem med ngt så som rygg elr ben så ska du väl i alla fall rida varje dag om du kan. För att få upp konditionen brukar intervall träning i alla gångarter vara effektivt. Om du har tillgång till travbana elr liknande kan du ligga och kantra i galopp, det är också effektivt. Glöm inte bort ryggmusklerna heller! Lång och låg och mkt på tygeln och sånt (:
Hästarna behöver ju lika mycket näring även fast den är under bantning, men ge inte för mkt mat, då är det mer elr mindre onödigt träning man lägger ner.
Hoppas de hjälper dej ngt (:

travbana har jag ingen tillgång till men vi har ett skidspår som man kan rida som är rätts så långt som man kan galoppera längre sträckor på! :D

tack så jätte mkt! :D

En häst som går som ridskolehäst ska få njuta av sitt sommarlov, inte sättas i hårdträning.

Lugna mysiga skogsturer, bada i en sjö osv.
INTE träna konditionsträning, intervaller och tävla..

Anser jag..

Vill du göra det på sommaren kanske du ska skaffa en egen häst?

Nirak

asså herregud, han tycker det är skitkul att tävla att få komma på nya ställen och så!
tror du ja sitter och hårdtränar varje dag eller?
sköt dig själv istället!

Hej och hå..

Nej jag tycker inte att en ridskolehäst ska tävlas, tränas för tävling, konditionstränas osv på sitt sommalov.
När tror du att en sån häst annars ska kunna få ta igen sig och njuta av lite ledighet?
En ridskolehäst tragglas så mkt på terminerna att jag tycker att en sådan ska få gå ute i en stor hage, ridas lite lätt i skog och mark osv som omväxling för att få en chans att vila upp sig både fysiskt och psykiskt.

En häst är ingen maskin eller leksak

Nirak

Håller med om att ridskolehästar verkligen behöver sitt sommarlov, tycker det är ansvarslöst av ridskolorna att hyra ut hästarna speciellt utan någon vidare kontroll.

Sedan kan man ju tycka att en sådan häst skulle må bra av att få sätta lite riktig muskulation. Men när den kommer tillbaka till ridskolan tappar den det fort ändå. Då får man se det ur den synvinkeln att hästen ska hålla länge och all sortsträning sliter på kroppen. Ska den ändå tappa "allt" igen är det nog snällare att låta hästen slippa allt för hård träning.
Sedan om den tycker det är roligt att hoppa osv tror jag inte det är några problem alls att ta ett hoppass någon dag i veckan.

Jag tror inte att det är kondissen på en ridskolehäst som är problemet, dom har i regel ganska bra kondition då de går ca 3 h i princip varje dag. Det som brukar vara nackdelen är att de inte är rätt musklade T ex överlinje.

Tycker inte man ska skylla på de som hyr, ansvaret ligger ändå på ridskolan. De blir av med en massa jobb samtidigt som de får betalt för att hyra ut!

Gör det som känns bäst för hästen. Hästen kanske mår utmärkt av att få jobba lite lagom och då ser inte jag några problem med det. Och det är inte jag som har hästen hos mig, det är du så du kan avgöra det bättre än jag!

Annars är det bäst för alla hästar oavsett att få några veckors sammanhållande ledighet, det får till och med tävlingshästar för att vila upp sig.

Lycka till!

Hej och hå..

Nej jag tycker inte att en ridskolehäst ska tävlas, tränas för tävling, konditionstränas osv på sitt sommalov.
När tror du att en sån häst annars ska kunna få ta igen sig och njuta av lite ledighet?
En ridskolehäst tragglas så mkt på terminerna att jag tycker att en sådan ska få gå ute i en stor hage, ridas lite lätt i skog och mark osv som omväxling för att få en chans att vila upp sig både fysiskt och psykiskt.

En häst är ingen maskin eller leksak

Nirak

Håller helt och hållet med !

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 509
Senast: Sesca
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 846
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 677
Senast: Lobelia
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar