Kondition och muskler

Vili

Trådstartare
har precis fått hem min nya tävlingshäst, skulle nu vilja ha lite ideer på rolig konditions och muskel arbete. Klättring är ju utmärkt men vill ha lite fler förslag .

tacksam för lite förslag på varierande kondtionsarbete:bow:

Sv: Kondition och muskler

Intervallträning; skritt följt av trav eller galopp, och varva detta. Längd och tempo efter träningsstatus. Förläng hastighetsintervallen med ökat flås, eller rid gångarten på ett mera krävande sätt.

Och handhästträning med dig på cykel bredvid, då får båda kondis ;)

Ett varv på ovalbanan är 250 meter, så du vet själv hur mycket t ex ett fyrgångsprogram är i längd. Hästen bör vara tränad för bra mycket mera än detta ;)

Jag roade mig med att räkna lite på det. :)

I t2 töltar man alltså minst 2km i sträck, dessutom med den ökade tölten sist.

I Fyrgång blir det "bara" en dryg km man rider.

Femgång blir också runt en km.

T1 blir ca 750m

Om jag räknat rätt.

Nix, i T2 är det tygelfria momentet sist, och det skall INTE vara ökat tempo, utan arbets- till medeltempo. Finns för övrigt inget moment som heter "ökad tölt" i T2. Det är, i den ordning man rider, valfritt tempo, långsamt tempo, och så det tygelfria momentet. Men sträckan stämmer säkert! Känns som om man töltar runt i evighet.....

Rätt bra - och rolig! - konditionsträning så här års är att rida i lite djupare snö. Min häst tar i säkert dubbelt så mycket i snön och får jättefin galopp och bra konditionsträning samtidigt som vi har kul!

+ eventuella finaler. Det är jobbigt att vara häst:)

ja jag får väl passa på att rida i snön innan den försvinner här nere :)

hehe jo det hade varit en syn det...hästen i full galopp och jag efter på cykel :rofl:

nej allvarligt talat jo det är bra försökt det lite på min gamle häst ..men på nått vis slutar det alltid i katastrof ..:eek:

Inte några tips på bra saker att göra för att bygga up musklerna förutom klättring då

Roheryn skrev:
Rätt bra - och rolig! - konditionsträning så här års är att rida i lite djupare snö. Min häst tar i säkert dubbelt så mycket i snön och får jättefin galopp och bra konditionsträning samtidigt som vi har kul!

Jag kan bara hålla med. Just när det blir lite tyngre så får man ofta hästen att ta i med hela musklemanget (taskigt uttryck...) och inte bara med ytligaste delarna.

Har man en häst som glider lite mycket mot passtakt är det även ett gyllene tillfälle att träna trav, det brukar falla sig naturligare i den djupa snön.

Har också dåligt med fantasi när det gäller att bygga muskler (särskilt ryck och bakben då) på hästen. Oftast blir de ju klättring, men om man vill göra den effektivare så kan man göra halt i backen. Ännu effektivare är göra halt och sedan rygga och fram igen. Och till sist kan man göra halt och fatta galopp från halten i backen.
Annars som dom andra sagt så inbillar jag mig att det är hyfsad styrketräning för hästen att gå i djup snö och i terräng. Men vill somsagt också gärna ha mer tips:idea:

Kom på en sak: longering eller dubbellongering över upphöjda bommar (minst 5-6 i följd) ger bra träning för ryggmusklerna. Är tyvärr lite för lat så det var ett tag sedan jag gjorde detta...

Att låta hästen gå i kort, samlad skritt är väldigt muskeluppbyggande. Det är också bra att samla hästen i skritt och sedan komma fram i kort, mycket kort, tölt (men med massor av energi), sedan ner i samlad skritt igen osv... sådana övergångar stärker rumpan mycket.

Gå i vatten.
Om du har möjlighet,knädjupt i skritt og trav eller om underlaget og plassen holder galopp.

Blir lite som att gå i snö,men om snön forsvinner så...

Eller simma,fast det er vel lite kallt nu...;)

tackar för alla ideér ...det där med vatten ska ja ta och prova...hmm dock från hästryggen ;)

Hej,
Intervallträning i den "hårda" djupa snön är kanon. Att dessutom backa i djup snö det var en ny upplevelse både för mig och hästen.
Hon tyckte det var hur jobbigt som helst:smirk:
Göra öppna i djupsnö det var också en tuff utmaning.
hmmm vad skall man göra när snön försvinner:crazy:

Att backa i en uppförsbacke är också bra. (som någon redan skrivit)Det inte alldeles lätt att få hästen att backa rakt när det lutar uppför. Där ser man direkt hur skev ens häst är i sidorna.:(
catarina

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 909
Senast: Derivata
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 874
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka