Kompostkvarn

tanten

Trådstartare
Min trädgård och omgivningarna är fulla av lövträd och buskar. Det blir massor av ris.

Bara förra sommarens och vinterns beskärning skapade massor.

Det blir ett bekymmer eftersom jag inte har något vettigt ställe att elda på och inte kan släpa grenarna en och en många hundra meter upp i grannens skog...:o

Jag funderar på kompostkvarn. Är det nån som har erfarenheter att delge?

Sv: Kompostkvarn

Kompostkvarn är en Bra Grej. :)

Vi investerade härom året i en bättre begagnad kvarn av modern tyst modell, som klipper/mal grenarna med ett brett kugghjul som roterar långsamt mot ett mothåll. Väldigt mycket trevligare - framför allt tystare - än den gamla "matberedarvarianten". Den äter grenar upp till kanske 20-25 mm tjocklek, beroende på hur fuktiga/mjuka de är. Skall man framhålla någon nackdel, även om sådana är svårfunna, blir det att utloppet/utkastet neråt är ganska lågt över marken vilket gör det svårt att mala direkt ner i en säck. Man använder gärna en plastspann och tömmer i säcken.
Vi har ingen kompost utan behöver köra iväg med säckarna, och fyllnadsgraden i säckarna blir fantastiskt mycket bättre med malda kvistar än med omalda... ;)

Jag har en kompostkvarn som jag köpte till mig sjäv i födelsedagspresent för några år sen. Helt fantastisk sak som gör livet som träd- och buskbeskärare så mycket enklare. Min kvarn tar grenar upp till 40 mm men det blir svårt om de inte är helt raka då så jag håller mig till max 30 mm. Jag använder en hel del av mitt hack till att lägga under buskar och häckar så att det så småningom blir ny jord, alltså en kompost på stället. Resten lägger jag i varmkomposten för matavfall som då och då blir lite för fuktig. Även om jag inte hade kompostmöjligheter skulle jag inte vilja vara utan min maskin. Som tidigare nämnts, det är så mycket enklare att ta med sig i säckar till återvinningsstationen än som hela grenar.

Inget negativt mao?

Besökte idag en bekant som har en och han var mycket nöjd med sin. Det lutar mer och mer åt att jag ska investera i en.

Inget negativt mao?
Nej... den låter inte särskilt mycket, den väger visserligen en del men den har hjul och är inte tyngre än att man lyfter in och ur den ur en bil utan hjälp... drar inte särskilt mycket ström, och behöver inget omfattande (om alls något) underhåll. Inköpskostnaden kan man förstås ta upp på minussidan, men det är nog egentligen att se som en investering och då får man ju periodisera den, åtminstone mentalt. :) Och den tar förvisso upp en kvarts kvadratmeter i förrådet eller garaget, men det har åtminstone jag betydligt mindre användbara saker som också gör. ;)

Vilket märke?

Jag har tittat på en Ryobi RSH2455 men har inte sett någon i verkligheten.

Den vi har är en Stiga Bio Quiet, men jag tror(!) att de flesta "större" fabrikat är ungefär jämförbara så länge som de har tysta långsamma malverk.

OK, jag får åka runt och se och känna helt enkelt.

Oväsendet och utrymmet är föga bekymmersamt. Ha gott om plats (än...) och inga grannar inom hörhåll.

Först ska nästa vinters ved betalas, sen kanske det blir en investering till :D

Liknande trådar

Foder & Strö :) Hej! Jag funderar på att hyra häst en månad i sommar. Tyvärr har grannen fullt i sitt stall och jag överväger nu att kanske göra en...
2
Svar
31
· Visningar
4 436
Senast: mackan
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 999
Senast: macan
·
Lantbruksdjur Nästa år tänker jag skaffa mig två grisar, dels ska de få böka upp blivande köksträdgården, dels ska de på hösten få fylla min frys...
2
Svar
29
· Visningar
11 841
Senast: KungTulle
·
Hästmänniskan Vi har gård, med egen mark. En stor del av marken är utlånad till ena grannbonden, detta skedde innan jag flyttade hit, och var en win -...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka