Komplikationer vid dräktighet och fölning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misscocacola
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 3 891
M

misscocacola

ja ni ser frågan, vilka komplikationer kan inträffa vid dräktighet och fölning? vill ha ALLT som kan inträffa :D

:banana:

Sv: Komplikationer vid dräktighet och fölning?

ALLT kan inträffa helt enkelt... ;) :smirk:

jo men jag vill veta vad för grejer :p

Det är omöjligt att rabbla allt helt enkelt...

jo men lite grand kan du väl säga iaf :angel: jag har nämligen total hjärnsläpp och håller på med ett skolarbete så om du kan säga nånting så kanske hjärnan kommer igång :p

nejdu, är det dessutom ett skolarbete så får du nog leta själv... ;) Det finns många trådar här om komplikationer, så leta på du! Vi ska inte göra jobbet åt dig!

Tja, diverse fellägen är väl varje uppfödares mardröm? Har på våra hästar haft väldigt lite komplikationer men, värsta felläget vi haft var en ren stussbjudning. Fick ut vet. i tid och med HLR så fick vi igång fölungen som nu själv 4 år gammal väntar sitt första föl. Hon var fullgången i söndags.
Fick en fölunge kl.01.45 den 18e, alltså är den drygt 1½ dygn nu. Den hade ganska lindrigt felläge, ena frambenet var tillbakadraget och huvudet ner mellan benen. Fick ge lite förlossningshjälp, allt gick bra.

Annars så är det ju allt från infertilitet till kastningar, sjukdom etc. U name it!

Gira :banana:

Eftersom det är ett skolarbete tycker jag du kan masa dig iväg till biblioteket och söka info!

Omega-3 har hjälpt mina hjärnsläpp, fast det tog 8 år!;)

Bia

jo men jag vill veta vad för grejer :p

Köp t.ex. boken "Att bli med föl" av bl.a. Monica Falk-Magnusson
Kostar inte många kronor på Adlibris.se t.ex!!! Rekommenderar den till ALLA som funderar på ta föl eller vill allmänt veta.....

Köp t.ex. boken "Att bli med föl" av bl.a. Monica Falk-Magnusson
Kostar inte många kronor på Adlibris.se t.ex!!! Rekommenderar den till ALLA som funderar på ta föl eller vill allmänt veta.....

Den går till och med att låna på biblotek... för den som inte vill köpa. ;)

Vid fölning:
Diverse fellägen, snurrad navelsträng, navelsträng som poppar för tidigt och inte hinner leverera över allt blod, livmodern kommer med ut (stoet dör oftast), fostersäcken spricker inte (fölet kvävs om ingen hjälper till då), fölet föds ut i en vägg, ner i ett (vattenfyllt) dike, in i en eltråd osv,

Direkt efter fölning:
Ingen sugreflex, ingen andningsreflex, för lite blod i systemet (navelsträngen gick av för tidigt), för svag för att resa sig för egen maskin, mamma är för svag för att resa sig, mamma släpper inte till fölet till juvret (smärtor, ovan, osv), fölet har diverse sjukdomar som mäste behandlas omedelbart...

För stoet: Efterbörden kommer inte ut som den ska, mjölkstockning, juverinfallmation...

Lite senare: Föl rusar rakt igenom staket (trådar) och skadar sig, blir nersprungna av flocken, fläker sig om de halkar osv osv...

"knapplån"
När vi ändå är inne på komplikationer kan vi väl dela med oss av våra erfarenheter.
Vad har hänt era ston vid fölning och vad kunde ni själva göra??
Ofta tar det ju en stund för veterinären att komma ut och då kan det ha stor betydelse om man själv är lite förberedd på eventuella komplikationer och vad man kan göra.
I alla böcker står det om olika komplikationer men inte vad man själv kan göra i väntan på vetrinär.
Peppar peppar så har de flesta fölningar jag varit med om gått bra....

Hittills har mina fölningar gått bra.
Dock hade vi för två år sedan ett mycket lätt felläge: Ena frambenet kom inte ut, men när jag pressade in den hov som kommit ut, kom den andra hoven fram och lade sig i min hand.
Vid ett tillfälle ville inte efterbörden släppa, vet fick komma och ge oxytocin, vilket inte heller hjälpte, men ihärdig longering gav resultat till slut.
Vad gäller benställning, har de flesta varit så pass korrekta att de har rätat upp sig på bara något/några dygn. En var dock X-bent, och tog ett par månader på sig att räta upp sig. Den behövde dock inte annan hjälp än verkning.
Så hittills har allt gått bra!
Snart börjar årets tre fölningar.

tack alla som hjälpt till :angel: :bow:

Liknande trådar

R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 045
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
2 943
Senast: Roheryn
·
Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
932
Senast: skiesabove
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej... 2
Svar
25
· Visningar
2 715
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka