komplettera groov och korn!!!!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare spindel_17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 868
S

spindel_17

hej

kan man komplettera krafft groov o kornkross till en tunn gammal häst + lite lusern

mvh emma:rofl:

Sv: komplettera groov och korn!!!!

Det är klart att man kan, om grovfodret har sådana brister att det krävs. :rofl:

;)jag har precis fått hästen o hon har vatt vanvårdad förra vintern men ser dock mycket finare ut nu.
men hon har stor mage o man ser revbenen.hon är för tunn.
hon behöver massor med protein!
vad för foder innehåller egentligen mest protein??

mvh emma

Krafft protein innehåller 330g smrp/kg foder har jag för mig, det är väldigt proteinrikt. Krafft Groov 125 innehåller 125g/kg foder, Kraffts lusern innehåller 105g/kg

Jag fick precis ett tips om att man kan ge linfröolja till hästar som har svårt att få upp hullet!! finns att köpa på granngården.

Jag fick precis ett tips om att man kan ge linfröolja till hästar som har svårt att få upp hullet!! finns att köpa på granngården.

I detta fall låter det dock som att hästen mestadels behöver få upp proteinmängden. Olja innehåller bara energi (i form av fett). Men visst kan man lägag till lite olja också eventuellt.

;)jag har precis fått hästen o hon har vatt vanvårdad förra vintern men ser dock mycket finare ut nu.
men hon har stor mage o man ser revbenen.hon är för tunn.
hon behöver massor med protein!
vad för foder innehåller egentligen mest protein??

Du skulle först o främst behöva veta hur mycket höet/silaget innehålelr innan du bara lägger till ett proteinkraftfodermedel. Finns det analys på höet du har? Annars riskerar du att hästen får bl a kolik pga för stor mängd protein.

Det enda man kan våga ge annars är LUSERN - då gör det inget om det blir ett proteinöverskott för det är oskadligt så länge överskottet kommer från grovfoder (dvs från hö/silage + lusern).
Du kan flera kilo lusern ihop med hö/silage. 2-3kg skulle jag ge.

Det låter som hästen behöver framförallt mera protein, precis som du säger, men även totalt sett mera mat.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 232
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka