Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror att alla behöver känna att dom är nummer 1 nån gång ibland (och det oavsett ålder). Sen behöver det inte betyda att det alltid är en och samma kompis hela tiden, tror det är viktigare med ett brett kompisnät.Är det bra/viktigt/önskvärt för barn att vara förstahandsvalet för någon (kompis)?
Hur påverkar det att vara det? Eller att inte vara det? Kan föräldrarna påverka barnets möjligheter här?
Är det någon skillnad utifrån barnets kön?
Föräldrar kan påverka möjligheten att få bra vänner dels genom att guida barnet i att vara en bra vän men också genom att introducera barnet i situationer där den har möjlighet att träffa nya vänner.Är det bra/viktigt/önskvärt för barn att vara förstahandsvalet för någon (kompis)?
Hur påverkar det att vara det? Eller att inte vara det? Kan föräldrarna påverka barnets möjligheter här?
Är det någon skillnad utifrån barnets kön?
Jag tror att alla behöver känna att dom är nummer 1 nån gång ibland (och det oavsett ålder). Sen behöver det inte betyda att det alltid är en och samma kompis hela tiden, tror det är viktigare med ett brett kompisnät.
Tror inte det är skillnad på flickor och pojkar.
Spontant så ja det tror jag. Och särskilt att ha nån man står riktigt nära att prata av sig med och som man kan lita på. Särskilt då för lite äldre barn plus vuxna.
Föräldrar kan påverka möjligheten att få bra vänner dels genom att guida barnet i att vara en bra vän men också genom att introducera barnet i situationer där den har möjlighet att träffa nya vänner.
Jag skulle nog välja bort förstahandsval till riktigt nära vän, för det är ju det som det handlar om. Det handlar nog mest om personkemi tror jag. För att fungera som vän behöver man ju vara de vanliga grejerna, ärlig, ödmjuk, hänsynsfull osv. En trevlig person helt enkelt och en god vän. Situationer för att träffa vänner när man är barn, det kan ju vara lekträffar, att gå på någon/några aktiviteter vistas i olika sammanhang helt enkelt träffa många olika barn. Det är säkert trevligt att barn kan följa med hemme men inte nödvändigt för att få vänner det beror ju också helt på hur man har det om man bor där det finns mycket barn eller om man måste jobba lite mer för att hitta sammanhang med barn i. Om man har ett barn som inte hittar nära vänner i de kretsar man har så får man försöka utöka kretsarna tänker jag.Det låter ju rimligt! När jag funderat över ditt inlägg resulterade det i lite av ett frågebatteri, det känns inte helt artigt att bara rada upp frågor - men för den som är diskussionshågsen kommer det här ändå:
Vilka situationer är bra för att träffa nya vänner? Spelar det någon roll om man är bra på att bjuda hem andra? Vad är det som skiljer en god vän från någon som blir ett förstahandsval?
Spontant tänker jag väl att det är bra för barnet att få träna sin sociala kompetens, vilket ju sker genom att föräldern uppmuntrar social interaktion på olika sätt. Men det kräver väl i och för sig kanske att föräldern också har någorlunda bra social kompetens.
...och från vilken ålder blir det viktigt?
Jag skulle nog välja bort förstahandsval till riktigt nära vän, för det är ju det som det handlar om. Det handlar nog mest om personkemi tror jag. För att fungera som vän behöver man ju vara de vanliga grejerna, ärlig, ödmjuk, hänsynsfull osv. En trevlig person helt enkelt och en god vän. Situationer för att träffa vänner när man är barn, det kan ju vara lekträffar, att gå på någon/några aktiviteter vistas i olika sammanhang helt enkelt träffa många olika barn. Det är säkert trevligt att barn kan följa med hemme men inte nödvändigt för att få vänner det beror ju också helt på hur man har det om man bor där det finns mycket barn eller om man måste jobba lite mer för att hitta sammanhang med barn i. Om man har ett barn som inte hittar nära vänner i de kretsar man har så får man försöka utöka kretsarna tänker jag.
@pollex jag tror du har rätt att det är viktigt/bra att ha den just i skolan. Tänker på mig själv som har haft det olika genom (yngre) skolår. Men i skolan spenderar man mycket tid och det är också där mycket viktigt i livet händer (vare sig det är stötta varandra i skolarbete, kärleksbekymmer eller vad som). Dessutom blir det så tydligt om man skulle bli bortvald där (även om brist på bästis inte behöver innebära utanför).
Då har vi liknande syn på det där när det blir viktigt. Eller ja, jag tänker i alla fall inte på det som ett problem för sonen på 2,5.