kompis och ledare ?

S

sieka_

jag skulle behöva lite tips på hur man gör för att bli ledare över sin häst på ett bra sätt.
jag vet inte mycket om horsemanship men skulle gärna vilja lära mej. nån som har tips på övningar eller lekar man kan göra med hästen för att bli ledare men även kompis med den...?

jag har hört talas om de sju lekarna, kan man göra dem med vilken häst som helst ?

Sv: kompis och ledare ?

Skulle precis också skriva ett sådant inlägg! Men jag brukar ibland ut och gå med min ponny då tkr jag att vi får ett "starkare band" i mellan oss. Och självklart ryktningen :angel: annars kmr jag inte på så mkt..... :cry:

Nu kanske jag får skit, men jag skulle inte tänka så mycket på att bli ledare, utan mer på att bygga upp en förtroendefull relation med hästen. Låta det få ta tid att hitta tonen som ni ska ha tillsammans.
Vill man vara ledare så kan man väl gå med i scouterna i stället...

Men det kanske var det som trådskaparen menade? Man kan väl bygga upp en givande relation för både häst o människa, men människan måste ju ändå slutligen vara ledare och leda sin häst i alla situationer som kan uppstå...

Nu kanske jag får skit, men jag skulle inte tänka så mycket på att bli ledare, utan mer på att bygga upp en förtroendefull relation med hästen. Låta det få ta tid att hitta tonen som ni ska ha tillsammans.
Vill man vara ledare så kan man väl gå med i scouterna i stället...

:bow: :bow: :bow:

av mig får du inte skit :)

För att hästen ska känna förtroende för dig måste den känna att du är ledaren och skyddar den från alla farligheter som finns. Därav är det du skriver samma sak: bygg upp en förtroenderelation genom att bli ledare över hästen. Sök lite om Monty Roberts, hur han gör och vad hans teori går ut på...finns även filmer. de är faktisk jättebra.:banana:

NH Ledarskapsövningar kan du inte läsa dej till hur du ska göra, man kan beskriva jättebra, men allt handlar om hur hästen reagerar på det man gör, och vad man ska göra sen är beroende på hur hästen reagerar på det. Det krävs massor av erfarenhet att tolka en hästs reaktioner och utifrån det få fram det ultimata sättet att hantera en viss häst på.
Men lätta saker som alla kan göra för att kontrollera sin roll som den som bestämmer är ju tex ledövningar. Om du går med hästen, är den uppmärksam på dej? Går den före dej eller försöker den gå åt ett annat håll? Stannar den på direkten om du stannar? Hur vill du att den ska gå? Jag föredrar snett bakom, aldrig direkt bakom, och aldrig före. Snett bakom är det ultimata tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Hejsan !

Jag har en häst som jag brukar öva med. Jag går ut och går med henne ibland, och hon ska gå BAKOM mej, kanske bredvid, men INTE MED HUVUDET FRAMFÖR MIN AXEL. Hon ska gå på det avståndet som JAG tycker är okej, därför har jag köpt ett ganska långt grimskaft(cirka 3 meter). I början så stelnade jag till och stannade. Med stelnar till menar jag att jag drar upp axlarna och "drar efter andan" lite. Då ska hon också stanna, om hon är uppmärksam. Hon får inte gå på mej, hon ska behålla avståndet. Går hon på mej i alla fall backar jag henne ett par steg.
Om hon, som hon ska, stannar med en gång så sänker jag axlarna igen och intar en lugn och avslappnad ställning. Det blir hennes eftergift.
"Nu för tiden" så behöver jag inte längre andvända lika "starka signaler", för nu är hon uppmärksam på mej och på vad jag gör.

Om hästen trampar på dej och vill flytta på dej fick jag ett tips av min kompis som har fått på horsemanshipkurs, nämligen att trampa lite försiktigt med tåspetsen PRECIS OVANFÖR hoven, då kommer hästen flytta på hoven, och du får ett plus i ledar-rollen, för det är alltid ledaren som flyttar på dom som är under i rang, som du kanske vet. : )

Du blir både kompis och ledare, om du gör på rätt sätt :)

LYCKA TILL !

Senast ändrad av en moderator:

Men det kanske var det som trådskaparen menade? Man kan väl bygga upp en givande relation för både häst o människa, men människan måste ju ändå slutligen vara ledare och leda sin häst i alla situationer som kan uppstå...

ja det var precis så jag menade!
Jag vill ju vara ledare över min häst, hon är ganska bossig:devil:av sig så om inte jag är det så vill hon gärna vara över mig liksom !
Men jag vill ju inte försöka "kuva" henne utan få henne att bara acceptera att jag är ledare på ett mera fredligt sätt. :D

Hejsan !

Jag har en häst som jag brukar öva med. Jag går ut och går med henne ibland, och hon ska gå BAKOM mej, kanske bredvid, men INTE MED HUVUDET FRAMFÖR MIN AXEL. Hon ska gå på det avståndet som JAG tycker är okej, därför har jag köpt ett ganska långt grimskaft(cirka 3 meter). I början så stelnade jag till och stannade. Med stelnar till menar jag att jag drar upp axlarna och "drar efter andan" lite. Då ska hon också stanna, om hon är uppmärksam. Hon får inte gå på mej, hon ska behålla avståndet. Går hon på mej i alla fall backar jag henne ett par steg.
Om hon, som hon ska, stannar med en gång så sänker jag axlarna igen och intar en lugn och avslappnad ställning. Det blir hennes eftergift.
"Nu för tiden" så behöver jag inte längre andvända lika "starka signaler", för nu är hon uppmärksam på mej och på vad jag gör.

Om hästen trampar på dej och vill flytta på dej fick jag ett tips av min kompis som har fått på horsemanshipkurs, nämligen att trampa lite försiktigt med tåspetsen PRECIS OVANFÖR hoven, då kommer hästen flytta på hoven, och du får ett plus i ledar-rollen, för det är alltid ledaren som flyttar på dom som är under i rang, som du kanske vet. : )

Du blir både kompis och ledare, om du gör på rätt sätt :)

LYCKA TILL !

Okej tack så jättemycket! Det vra precis ett sånt svar som jag ville ha! med lite tips och upmuntring! :D Jag ska testa det. risken är ju bara väldigt stor att hon kommer springa rakt över mig eftersom hon är så upptagen med o titta på allt som händer runt omkring. Hon är en väldigt tittig madam ! Men vi får se om jag lyckas få henne att bli uppmärksam på mej istället och lyssna. :bump:

Tack igen !

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
928
Senast: tara
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 990
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
788
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama