Är inte skuldsanering förenat med någon form av avtal, där man bl.a. förbinder sig att inte ta nya lån och krediter under skuldsaneringsperioden? Det låter som om personen brutit mot reglerna, skuldsanering måste väl ändå komma med vissa förutsättningar? Det här låter väldigt märkligt, tycker jag.
Jag läste snabbt på Kronofogdemyndighetens hemsida och såvitt jag förstår så kan en ta nya lån under tiden men det avråds starkt från det eftersom de nya skulderna inte omfattas av skuldsaneringen. Det kan också bli svårt att betala av de nya skulderna medan en har skuldsanering, eftersom en inte får mycket pengar kvar efter att KF tagit sin bit.
(Däremot lär en inte få skuldsanering om en fortfarande tar nya lån, eller har gjort nyligen, när en ansöker. Och jag skulle tro att det är svårt att få skuldsanering en gång till. Men det är en annan femma.)
*kl*
Jag tycker att det är åt helvete att en beviljas lån under skuldsanering och undrar lite över vilka villkor än får. Men det är inte min sak om folk tecknar kassa avtal.
Jag skulle ta upp det för att det är en varningsflagga för mig, och för att se om min nära vän behöver hjälp/stöd i situationen. Att hamna under isen ekonomiskt påverkar många extremt negativt sett till måendet. Är det däremot ett övervägt val och personen känner att hen har koll på läget och inte vill prata mer om det, så skulle jag inte tvinga (inte mitt ansvar, inte mitt val). Som jag tolkar startinlägget så har vännen pratat med ts om ekonomin/situationen innan.
Senast ändrad: