Kompensera kort hagtider

vinkelina

Trådstartare
Funderar som sagt på att byta stall då jag inte slipper och rida på nuvarande anläggning.

Tittar på ett ställe men de är superkorta hagtider. Ca 6h/ dag. Annars tror jag att stället skulle passa oss.

Hur kompenserar man? Min häst står till 90% stilla i hagen oxå.

Sv: Kompensera kort hagtider

kan bara svara för mig själv men hade aldrig i livet satt hästen i ett sådant stall. stå inne i en trälåda 18h per dag är alldeles för mkt... även om de bara går mellan höet och ghvattnet är det ändå rörelse + den sociala biten..

Att alltid vara begränsad till att rida under boxtid ökar ju stimulansen för såväl hjärna som kropp. Men jag hade inte valt detta stallet, hur bekvämt det än vore för min egen del. Hästen ska bo där 24/7, och att spendera så mycket tid i box är varken bra för huvudet eller kroppen. Tjocka ben lär komma som ett brev på posten.

jag hade försökt få att åtminstone en annan häst ägare vill ha ute sin häst längre och förlängt hag tiden med minst 5 timmar mer för dom 2 hästarna mot att ni tar ni dem själva.

18 timmar på box är inte så roligt för hästarna.

Tycker det beror på när du tänker rida/sköta hästen. Om den tex är ute från 9-15 och du kommer kl 16 och rider och håller på med den i 2-3 timmar så kanske det funkar.

Men går hästarna ute 7-13 och du tänker rida kl 10 så blir det mååånga timmar att stirra i väggen och väldigt lite hagtid.

Förstår dock inte vad du menar: "då jag inte slipper och rida". Vill du inte rida eller vad??

Vissa finlandssvenskar säger/skriver slipper då de menar att de har möjligt att göra något. Helt fel, men de flesta här förstår vad som menas.

Vad hon menade var: Då jag inte har möjlighet att rida

Hagtider skulle vara 8-14. Kan ev hinna ut och promenera vissa dagar innan skolan. Rider oftast efter 18 på kvällen.

Här har vi också kort hagvistelse, men vi är några stycken som tar in våra hästar själv på kvällen. Turas om att ta in om man tex vill åka till stallet på morgonen eller sent på kvällen.

för att alla andra hästar kommer in. vill inte låta henne stå ensam 4-8 timmar ute

Det finns ingen annan i stallet som vill låta sin häst stå ute med henne då? Verkligen tragiska hästmänniskor i såfall...:crazy:

Jag skulle aldrig prioritera bort tiden min häst får vara ute. Jag skulle aldrig uppmuntra ett sånt beteende genom att stalla upp min häst på ett sånt ställe.

Det avgörande för mig hade varit när du rider . Dvs rider du kvällstid och i stort sett varenda dag kan du ju kompensera en hel del . Om du inte gör det däremot hade jag aldrig ens övervägt .
Är det bara nu värsta vintermånaderna de går ute så eller är det hela hösten-vintern-våren igenom ?

rider 90% på kvällstid och nästan varje dag, rider jag inte brukar jag försöka kompensera med annat, tex longering, lös i manegen eller promenad. kanske lite kortare motionstid, men i alla fall att hon rör på sig.

vet att det är vintertid i alla fall som det ser ut såhär (och det är över vinter som jag i alla fall kommer att ev stå på denna anläggningen. till våren kan man söka betesplats eller liknade om de har samma hagtider även då)

vet att det inte är ultimat att ha hästen ute så lite, men ibland får man ta det som finns och kan inte välja och vraka. står nu på anläggning där hon är ute kanske 9h/dag (vilket är det normala här omkring om man är uppstallad på större ställe med bättre service) men dr jag inte har möjlighet att rida varje dag fullt ut, utan har blivit en massa skritt i dålig padock

Själv kan jag inte ens tänka mig att stalla upp hästar överhuvudtaget! Lite överdirvet kankse, vissa hästar, t.ex. de som måste klippas, behöver ju stå inne under nätterna, men aldrig i livet att jag skulle låta en häst stå inne 18 om dygnet!! Måste hästen vara uppstallad så under natten, inte längre! Skulle aldrig välja ett sådant stall, oavsett andra fördelar.

Om det är temporärt över vintern-våren och du rider kvällstid hade jag resonerat som du faktiskt i det läget . Om övrigt är bra . Det du har nu låter jobbigt !

Det beror på skulle jag säga. Är det bara nu på vintern när det är mörkt och du rider på kvällen tycker jag det är ok om allt annat är bra. Om de alltid året runt bara är ute 6 timmar per dag hade jag valt ett annat stall. Jag har lite samma problem men min häst och jag får anpassa oss till de andra och jag försöker motionera honom 6 kvällar i veckan och då inte ta av hans utetid. Resten av året är han ute så länge det är ljust :)

Om du är där vid 18 tiden och rider/rör på hästen 6 dagar i veckan så skulle jag inte se det som oerhört fel att ha hästen så. Den blir ju ute 6h, inne 4, sen kommer du och pysslar och rider kanske 2-3 timmar, sen är det kväll för hästen.

Det jag skulle ha gjort är att jag skulle planera för att ta längre ridpass, lägga till några extra minuters skrittuppvärmning och avtrappning så hästen får röra på sig lite mer, helst utomhus.

Sen kanske dom har skrittmaskin? Kolla om någon använder den, om den personen är villig att ta med din häst samtidigt som sin egen. Då kanske du får till det att din häst får röra sig lite där någon gång i veckan med utöver den daglig motionen??

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 479
Senast: Smurfoff
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 344
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 095
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka