Kommunikation/signeler/tecken ryttare medtrafikanter emellan

Sv: Trafiksignaler

Undrar om alla dessa bilister som kör förbi en häst är medvetna om att de *ensamma* har hela skulden/ansvaret om en häst blir påkörd? Det kan innebära allt från en ursäkt till stora skadestånd. Det finns en mycket gammal lag som ger hästen rätt. Alltid!
Jag vet t.o.m en som hade sin häst i en hage vid en parkering och när hästen bockade till så dess lösa sko föll av och hamnade lite olyckligt på en motorhuv på en bil på parkeringen utanför så fick bilisten stå för kalaset själv! :) Så, alla kära bilister som tror sig äga alla vägar, hoppas plånboken är tjock om något skulle inträffa. Blir min häst påkörd och skadad/dödad så lär de få ta ett rejält lån för att lösa ut sig.
Och ja, jag kör själv bil och är oerhört försiktig runt hästar. Skulle aldrig *drömma* om att köra snabbt, nära eller göra "oljud" på något sätt med flit. Min sambo som jobbar i transportbranschen fick order från sin chef att om de mötte hästar med sina lastbilar så skulle de stanna och stänga av! Han ville *inte* betala några skador så långt det gick. :)
 
Sv: Trafiksignaler

Håll er borta från vägarna, det är det lättaste. Rid i hagarna och ställen där ni får rida så kan vi bilister få använda vägarna istället.

Nu är det ju så att vi får rida på vägarna tom mitt i utan att vi begår något regelbrott.
 
Sv: Trafiksignaler

KL
Rubriken på denna tråd trodde jag handlade om rödljus:o eller grönljus som en positiv människa kallade dem:grin:

Jag skulle kalla det för ryttares kommunikation med trafikanter. Stopp eller dämpa farten klarar jag av.

Håller med om att gubbar är de som anser att de kan beté sig hur som helst mot hästar. som om de vore bilar:mad:
 
Sv: Trafiksignaler

Ok då rider vi i skogen alltså:devil:

Men det får vi inte heller för då förstör vi :) förra stallet där jag stod så fanns det knappt några ridvägar, typ en bra. På vintern så åkte en man som bodde i området skidor där men eftersom vissa bitar av stigen var väldigt smala var det svårt att undvika att rida i spåret, då åkte han ifatt mig och skällde för att jag red i spåret. Men när det åkte upp stora grävmaskiner och annat mähä dit upp för att gräva och förstöra med sina stora larvfötter var det ingen fara, nej nej dom förstör ju inte alls!

Undret logik? Haha nej bilister verkar inte ha det ;) en bilist blåste om mig och jag såg hur han hånlog mot mig och skrattade när min häst skrämt hoppade åt sidan eftersom han körde så nära oss och så snabbt. Kör själv bil och har kört cross och fyrhjuling i många år och jag vet hur allvarliga skadorna kan bli utan andra fordon inblandade när det är hög fart med i bilden. Tog jägarexamen för 5 år sedan också och där fick man se mååånga bilder på påkörda älgar och vad som hände med bilen, älgen och föraren. Tänk då en häst och ryttare, det blir ingen fager syn det inte! Som sagt, logik existerar inte hos alla :/
 
Sv: Trafiksignaler

Spelar väl inte så stor roll vad tråden heter, bara man får reda på vilka trafiksignaler man kan och bör använda ;)
 
Sv: Trafiksignaler

Jag känner inte en enda person med körkort, som inte är medveten om den detaljen ;). Å andra sidan är jag rätt säker på att någon del av bilförsäkringen (det borde vara trafikförsäkringen) täcker sådana saker - åtminstone så länge ingen kan påvisa att föraren gjort sig skyldig till grov oaktsamhet eller liknande.

Och jag som förare hatar när det händer. Jag saktar alltid ner farten när jag möter en häst. Men anser att man inte sak behöva köra i 20km/h för att köra om en häst.

Jag får hålla med här.
Och lägger till att det vore mycket mer praktiskt om det bestämdes att "precis så här ska du agera när du möter en häst i trafiken". För jag har, trots stor hänsyn, fått skit från en del ryttare på vägar. Stannar jag och slår av motorn, så är det fel - hästen skrämdes ännu mer av det. Smyger jag förbi, så är det fel - hästen kände sig trängd av att jag inte försvann med bilen. Kör jag förbi med vettigt avstånd och jämn hastighet, så är det fel - jag kör som en idiot (i sisådär 40-50km/h...). Och så har vi raringarna (ett spec. gäng i närheten av där jag bor) som rider i bredd, tvärs över hela vägen, och viftar att man ska sakta ner - trots att bilen glider fram på första växeln och knappt rör sig alls (notera: hästarna går på lååånga tyglar och halvsover).

Jag visar alltid hänsyn mot andra trafikanter, oavsett om jag sitter till häst eller i bil. Men det är väl alltid någon som inte är nöjd :devil:

End of OT :angel:
 
Sv: Trafiksignaler

Jag brukar sträcka ut armen och hålla ut handflatan om jag vill att bilen ska stanna. Om bilisten saktar in och jag vill visa att det är okej att köra förbi så brukar jag nicka, det fattar de flesta. Dock har jag mest goda erfarenheter av bilister, de flesta jag möter beter sig precis som de bör :) Däremot verkar det som om många barn som bor på landet inte har fått lära sig att man inte springer och sparkar boll på vägen när det kommer en häst, eller att man inte cyklar sick-sack i all världens fart förbi hästen :mad:
 
Sv: Trafiksignaler

Eller skriva "älg" på pålles bak med feta bokstäver :D

Det ska jag fan göra nästa gång jag sitter på en häst igen! Klockrent. Bästa vore om man kunde hänga en sån där varning för älgar skylt i svansen på hästen :angel: :rofl:


Själv använder jag polisens signaler. Har ett par knallröda handskar som syns på långt håll. Funderar på att sy fast lite reflexer på dem till nästa vinter också. Då vore det ju fan om inte bilisterna fattar vad man menar.
 
Senast ändrad:
Sv: Trafiksignaler

Ska jag göra halt, lyfter jag handen närmast körbanan.
Jag ber andra trafikanter att stanna genom att sträcka fram armen närmast körbanan och höja handflatan mot trafikanten.
Ska jag svänga, sträcker jag ut vänster resp höger arm rakt ut från sidan.
Jag ber andra trafikanter att sakta ner genom att sträcka ut armen närmast körbanan och höja och sänka den.
Jag vinkar fram andra trafikanter genom att sträcka ut armen närmast körbanan och "vifta" med handen i sidled (dvs fram och tillbaka, istället för upp och ner).

Tackar gör jag genom att ta ögonkontakt, le, "nicka"/"buga" med huvudet eller vinka, beroende på hur hästen känns.

Jag har samma signalsystem. Om bara den man möter vill ta ögonkontakt så fungerar detta väldigt bra. Vill de däremot inte kommunicera så hjälper inga signaler i världen.
 
Sv: Trafiksignaler

Ska jag göra halt, lyfter jag handen närmast körbanan.
Jag ber andra trafikanter att stanna genom att sträcka fram armen närmast körbanan och höja handflatan mot trafikanten.
Ska jag svänga, sträcker jag ut vänster resp höger arm rakt ut från sidan.
Jag ber andra trafikanter att sakta ner genom att sträcka ut armen närmast körbanan och höja och sänka den.
Jag vinkar fram andra trafikanter genom att sträcka ut armen närmast körbanan och "vifta" med handen i sidled (dvs fram och tillbaka, istället för upp och ner).

Tackar gör jag genom att ta ögonkontakt, le, "nicka"/"buga" med huvudet eller vinka, beroende på hur hästen känns.

Precis så är jag lärd (genom ridskolan, främst) och försöker också bete mig så i trafiken. Sitter jag på en trygg häst kan jag också tillämpa "rida ut längre i vägen" om det krävs, och jag kan väl erkänna att jag tillämpat den ovan i tråden nämnda "obscena handgesten" när någon visat obefintlig hänsyn och närapå tagit med sig hästrumpan i farten... :crazy:

Fast det är nog långtifrån alla trafikanter som känner till signalerna, även om det ska/borde ingå. T.ex. försökte jag en kväll i höstas signalera till en man på knattrande moped/vespa som kom ifatt mig bakifrån och hade för avsikt att passera just där villagatan var som smalast (pga. grävarbeten). Jag signalerade då "sakta ner" för att jag skulle få en chans att passera det smala stället och därmed undvika att hästen (som just då bestämt sig för att titta på något lite otäckt i en trädgård) skulle antingen hoppa upp i någons gräsmatta eller ut på mopedisten.
Reaktionen från mannen var "VAD I HELVETE VIFTAR DU OM?" och därpå följde en utskällning över oss ryttare som tar oss friheter och tror vi äger vägen... han ville liksom aldrig lyssna när jag försökte förklara att det vore värst för honom själv om han fick nästan 700 kg häst över sig och sin moped...

Men i de lägena tror jag, som någon annan sa, att det mer handlar om (o)viljan att kommunicera över huvud taget...
 
Sv: Trafiksignaler

Och jag som förare hatar när det händer. Jag saktar alltid ner farten när jag möter en häst. Men anser att man inte sak behöva köra i 20km/h för att köra om en häst. Vilket jag upplever att många som gör som du inte går undan förren man e i den hastigheten.

Att jag medvetet går ut med hästen i vägbanan har en avsikt - och den är faktiskt INTE att skapa irritation hos bilisterna.

Jag har 2 st hästar. Den ena är ytterst trafikvan, är jag ute med den hästen så brukar jag snarare vinka förbi bilister, motorcyklister, lastbilschaufförer och allt som kommer rullandes på vägen, att de kan köra på, att jag har läget under kontroll.

Min andra häst däremot är en unghäst, och där kan jag faktiskt inte svara för om hästen kastar sig för något den sett i buskarna och hamnar på motorhuven. För min egen, hästens och även bilförarens säkerhet, så vill jag att de saktar ner såpass att passage kan ske på ett säkert sätt.

Av den anledningen krävs det ibland, hos de bilförare som inte tenderar att sakta ner, att man går ut i vägbanan och kräver sin rätt till "halva" vägen, som ett säkerhetsavstånd.

Att trycka sig så långt ut i vägrenen som bara är möjligt gör i 95% av fallen att bilföraren antar att det är "safe" och gasar förbi istället.
 
Sv: Kommunikation/signeler/tecken ryttare medtrafikanter emellan

Det viktigaste är att TACKA i trafiken tycker jag. Både som bilist, fotgängare, ryttare, chaufför. Det skapar så mycket bättre stämning.

Annars använder jag mig bara av ena armen ut om jag ska svänga och att röra handflatan upp och ned när man vill att föraren ska sakta ner.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Äntligen börjar det kännas bättre på jobbet. Jag tror att jag kan säga nu att jag har förflyttats från ”ny-på-jobbet-ångest”-fasen till...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: cassiopeja
·
Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 662
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Alldeles i närheten av vårt stall går en ganska lång och smal grusväg som är perfekt att rida på. Bra underlag, lite platt, lite uppför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 696
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp