Kommunikation/signeler/tecken ryttare medtrafikanter emellan

Pathmaker

Trådstartare
Precis som rubriken säger, vad kan ni för trafiksignaler när ni är ute och rider? Alltså vad använder ni er av?

Har varit med om allt för många gånger man rider på vägen och bilar blåser förbi i för höga hastigheter.. Även om hästen är väluppfostrad och trafikvan så kan den fortfarande bli rädd! Jag fick lära mig att man kunde hålla ut spöet framför en bil för att få bilisterna att bromsa in och förstå att dem inte ska köra för fort förbi.
Inte för att det alltid funkar, går för fort ändå för vissa. :mad:
 
Sv: Trafiksignaler

Jag brukar hålla mig ganska länge en bit ut i vägen, som ett stopp, så att de inte kan blåsa förbi. Sen så brukar jag sträcka ut armen och veva den upp och ner, som en signal för att sakta ner om jag märker att hästen är osäker. Givetvis tacka de som faktiskt saktar ner.
 
Sv: Trafiksignaler

Jag brukar hålla mig ganska länge en bit ut i vägen, som ett stopp, så att de inte kan blåsa förbi. Sen så brukar jag sträcka ut armen och veva den upp och ner, som en signal för att sakta ner om jag märker att hästen är osäker. Givetvis tacka de som faktiskt saktar ner.

Det med att vifta med armen gör jag också. Fast det är inte alla som förstår signalen, ett par ggr har dom blåst förbi ändå o vinkat glatt till mig för att dom trodde det var det jag gjorde :D

Hålla mig ut i vägen skulle jag inte riktigt våga, det vore typiskt om man fick en som tutade i a**et på en :eek:
 
Sv: Trafiksignaler

Ska jag göra halt, lyfter jag handen närmast körbanan.
Jag ber andra trafikanter att stanna genom att sträcka fram armen närmast körbanan och höja handflatan mot trafikanten.
Ska jag svänga, sträcker jag ut vänster resp höger arm rakt ut från sidan.
Jag ber andra trafikanter att sakta ner genom att sträcka ut armen närmast körbanan och höja och sänka den.
Jag vinkar fram andra trafikanter genom att sträcka ut armen närmast körbanan och "vifta" med handen i sidled (dvs fram och tillbaka, istället för upp och ner).

Tackar gör jag genom att ta ögonkontakt, le, "nicka"/"buga" med huvudet eller vinka, beroende på hur hästen känns.

Jag håller mig i allmänhet så långt åt höger (eller vänster, om höger väggren/vägkant av någon anledning inte är lämplig. T.ex. väldigt trasigt.) som möjligt. Dels för att inte vara i vägen och/eller komma i kläm vid möte, dels för att jag anser att långsamtgående fordon ska hålla sig ur vägen så gott det går, på vägar med högre hastighetsgräns. Vid och runt stallet är det mestadels landsvägar, och runt 70km/h (somliga vägar 90km/h, men dessa försöker jag att hålla mig ifrån pga säkerhetsrisken för mig och hästen). På grusvägarna rider jag där det passar bäst, så länge det inte är andra trafikanter i sikte - då flyttar jag mig och hästen mot närmsta kant (i regel höger).
 
Sv: Trafiksignaler

Det med att vifta med armen gör jag också.

Det har jag också gjort och fått en vinkning till svar :mad: så nu har vi börjat sätta upp en knuten näve i luften, så där som man ser att de gör i amerikanska krigsfilmer när de ska smyga på fienden ;), om ni förstår hur jag menar, och det fungerar mycket bättre!
 
Sv: Trafiksignaler

Om man ska få andra trafikanter att "lyssna" på en så använder man polisens tecken http://alk.tiehallinto.fi/www2/liikennemerkit/esite_ruotsi_2007-v.pdf (scrolla ned till polisens tecken) Det tecken som inte finns med där är sakta ned vilket är en utsträckt arm som höjs och sänks med plan handflata som hålls horisontell. De tecknen ska alla som har körkort kunna och de ska följas. Egengjorda tecken är ju inte lätta att förstå och därför ganska värdelösa. Att sträcka ut ett spö eller rida mitt i vägen eller annat är inga tecken man ska ta förgivet att någon ska förstå.
 
Sv: Trafiksignaler

Ska jag göra halt, lyfter jag handen närmast körbanan.
Jag ber andra trafikanter att stanna genom att sträcka fram armen närmast körbanan och höja handflatan mot trafikanten.
Ska jag svänga, sträcker jag ut vänster resp höger arm rakt ut från sidan.
Jag ber andra trafikanter att sakta ner genom att sträcka ut armen närmast körbanan och höja och sänka den.
Jag vinkar fram andra trafikanter genom att sträcka ut armen närmast körbanan och "vifta" med handen i sidled (dvs fram och tillbaka, istället för upp och ner).

Tackar gör jag genom att ta ögonkontakt, le, "nicka"/"buga" med huvudet eller vinka, beroende på hur hästen känns.

Jag håller mig i allmänhet så långt åt höger (eller vänster, om höger väggren/vägkant av någon anledning inte är lämplig. T.ex. väldigt trasigt.) som möjligt. Dels för att inte vara i vägen och/eller komma i kläm vid möte, dels för att jag anser att långsamtgående fordon ska hålla sig ur vägen så gott det går, på vägar med högre hastighetsgräns. Vid och runt stallet är det mestadels landsvägar, och runt 70km/h (somliga vägar 90km/h, men dessa försöker jag att hålla mig ifrån pga säkerhetsrisken för mig och hästen). På grusvägarna rider jag där det passar bäst, så länge det inte är andra trafikanter i sikte - då flyttar jag mig och hästen mot närmsta kant (i regel höger).

:bow:

Samma som du. Handsignalerna, som är "officiella" inom ridningen, har jag lärt mig på ridskola. Borde ingå i teori inför uteritter, det kan vara förenat med livsfara annars att rida ut ett helt gäng och inte veta hur man kommunicerar med varandra i hästkön eller med andra trafikanter utan att skrika sig blå och skrämma slag på "folk o fä".
 
Sv: Trafiksignaler

Jag tycker också att det borde ingå på ridskolorna. När jag red på ridskola, skulle det skrikas till varandra - man hörde väl sisådär hälften av gångerna. Suck. Jag har plockat signalerna från övriga trafiken istället; cykel och moped klass 2 utan blinkers. Har noterat att MC-folket häromkring använder samma signaler som jag.
 
Sv: Trafiksignaler

Jag använder samma signaler som Liten och IngelaH, det är liksom de korrekta gesterna såvitt jag har fått lära. Troligen lärde jag mig det på ridskolan som liten för har alltid använt mig av dom!

Per automatik så kommer det både "saktar aaaaav!" och handgest samtidigt när vi är ute mer en två åt gången ^^
 
Sv: Trafiksignaler

Håll er borta från vägarna, det är det lättaste. Rid i hagarna och ställen där ni får rida så kan vi bilister få använda vägarna istället.
 
Sv: Trafiksignaler

Jag är både bilist och ryttare. Jag kan meddela att man många gånger måste korsa och bitvis följa bilvägar för att komma till ridvägar. Det tar inte många sekunder att sakta ner och släppa fram/köra om några ryttare, jag anser att vi alla bör visa varandra hänsyn i trafiken. Bilister har inte ensamrätt till vägarna och det tar som sagt inte många sekunder extra att sakta ner och passera hästar med lite marginal. vi kan ju lika gärna vända på det och säga att de bilister som tycker det är besvärligt att möta hästar på vägen inte borde köra i områden där det finns hästar.

OnT: Jag använder också handrörelserna som Liten beskriver.
 
Sv: Trafiksignaler

Jag har, efter att ha testat det mesta, slimmat min repertoar till 2 st signaler.

1. Jag-styr-ut-hästen-mitt-i-vägen-tills-föraren-saktar-ner-signalen.
Den funkar i 95% av fallen.

2. Tack-vinken för ett trevligt bemötande till de som behagade visa hänsyn.
 
Sv: Trafiksignaler

Jag har, efter att ha testat det mesta, slimmat min repertoar till 2 st signaler.

1. Jag-styr-ut-hästen-mitt-i-vägen-tills-föraren-saktar-ner-signalen.
Den funkar i 95% av fallen.

2. Tack-vinken för ett trevligt bemötande till de som behagade visa hänsyn.

Jag har också minskar ner förrådet till dessa två, eftersom inga bilister härikring verkar ta notis om någonting annat. Har även en tredje i reserv för de som tror att hästar är lobotomerade och inte bryr sig om att man blåser förbi i 90 knyck så att vinddraget får hästsvansen att lyfta.

3. En lagomt obcen handgest, som får sitt fulla uttryck om man ej bär tumvantar :angel:
 
Sv: Trafiksignaler

Jag brukade alltid hålla mig i höger kant, gärna utanför vägen om möjligt, och hälsa på alla som saktar ner.
Men nu på senare tid så har jag blivit omkörd i fruktansvärda hastigheter. Min häst bryr sig inte om en lastbil skulle köra upp på hasorna på honom, men därimot kan stenar vara jävligt läskiga och så skuttar vi ut på vägen.
Så nu rider jag i mitten på mitt "körfält" och håller mig där tills folk saktar ner, sen flyttar jag på mig.

Det jag tycker är konstigt är att om en älg skulle gå i vägkanten så saktar folk av direkt och kör förbi väldigt försiktigt.
Grejen är att det är samma sak att krocka med en älg som en häst, plus att man riskerar att ha ihjäl en människa på köpet.
 
Sv: Trafiksignaler

En intressant observation är att när jag sitter på min unghäst som visseligen är snäll men långt ifrån helt trafikvan så kör folk som dårar. När jag däremot har med mig vår äldre och extremt välskolade labrador lös (som är hundra gånger mer pålitlig än hästarna med ryttare på ryggen) så kör folk i snigelfart från det att de ser hunden tills det att vi försvunnit i horisonten.

Så...

600 kg häst = pålitlig och lobotomerad samt helt ofarlig för övriga trafikanter.
35 kg hund = absolut opålitlig och bör undvikas till varje pris.

Logik..? :angel:
 
Sv: Trafiksignaler

Och jag som förare hatar när det händer. Jag saktar alltid ner farten när jag möter en häst. Men anser att man inte sak behöva köra i 20km/h för att köra om en häst. Vilket jag upplever att många som gör som du inte går undan förren man e i den hastigheten.

Bodde på ett ställe där ett syskonpar gjorde precis så där. Vilket ledde till irritation från dom andra bilförarna. Många som saktade ner gasade sen upp som idioter precis bredvid hästen. Då uppskattar jag hellre dom som håller en jämn, men hög, gas medan som kör om.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Äntligen börjar det kännas bättre på jobbet. Jag tror att jag kan säga nu att jag har förflyttats från ”ny-på-jobbet-ångest”-fasen till...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: cassiopeja
·
Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 662
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Alldeles i närheten av vårt stall går en ganska lång och smal grusväg som är perfekt att rida på. Bra underlag, lite platt, lite uppför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 696
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp