Kommunens ansvar för ny häck vid snöröjning?

mino

Trådstartare
Har ett par löpmeter häckplantor över och tänkte sätta detta vid min brevlåda mot gatan (villaområde). Men varje år blir det vallar vid snöröjningen just där mot gatan. Om jag tänker på hur det var i vintras så var det närmare 1,5 x 1 m höga vallar vilket i så fall innebär att mina häckplantor hamnar helt under snön och blir helt mos, de lär ju inte kunna stå emot snön när de är så klena (avenbok). Hur ska man tänka här, jag måste ju ha rätt att sätta en häck på min egen tomt men hur ska jag hantera så att kommunen inte helt mosar mina plantor? Att jag får ersättning för nya plantor är ju ingen tröst om jag måste göra om det varje år. :crazy:

Sv: Kommunens ansvar för ny häck vid snöröjning?

Då hade jag satt dem längre in, på behörigt avstånd från framtida snövallar. Tror inte att kommunen kommer att bry sig särskilt mycket om dina plantor faktiskt när de röjer snö. Men jag kan ha fel.

Är ganska övertygad om att kommunen inte har något ansvar alls, utan du får själv ansvara för att skotta bort snön från häcken. Precis som att du får skotta bort snövallen från din garageuppfart som hamnar där när de plogar.

Men visst måste de väl ha ett principiellt ansvar om de gör åverkan på andras tomter och kör ner ett staket eller nåt sånt? De kan väl inte ha rätt att göra sig av med snön på gatan genom att skjuta in den på min tomt, egentligen?

Ja, om de kör ner något med maskinen så ska man anmäla skadan till kommunen. Men man bör ha en häck/ett staket som tål snötryck för att såna skador normalt inte ersätts. Sen får man själv ansvara för att snötrycket inte blir för högt.

De måste ju liksom få ploga vägarna, det är deras ansvar. Och oftast har de ganska mycket att hinna med på kort tid, skulle de vara tvungna att forsla bort snön från varenda bostadsväg så skulle de ju aldrig hinna med.

De måste ju liksom få ploga vägarna, det är deras ansvar. Och oftast har de ganska mycket att hinna med på kort tid, skulle de vara tvungna att forsla bort snön från varenda bostadsväg så skulle de ju aldrig hinna med.

Här hinner de forsla bort snövallarna...

I vår kommun ersätter de om de tryckt sönder staketet. Staketen tål ju snö ovanför men när de pressar snön framför sig med skopan ger ju till sist något vika.
Vill man inte gå häcken söndertryckt hade jag nog satt ett enklare staket framför, lättare att ersätta någon planka än en skadad häck.

Ring och prata med dem, det brukar vara tekniska kontoret som har ansvar för snöröjningen. Snöupplag ska ju lösas på kommunens egen mark men ibland har man gjort på ett visst sätt länge utan att det blivit klagomål och då fortsätter man tills någon påpekar det hela. Det kan vara lämpligt att sätta upp "snöpinnar" och lina så den som röjer snö i vinter kan se vart tomtgränsen går.

I vintras vid snöröjning tryckte kommunen till mitt staket så det lutade inåt, rakt in i en buske. Busken blev inte förstörd. Jag tog bilder som jag mailade till kommunen. De kom och grävde upp och rättade till staketet så fort frosten hade gått ur marken. Förmodligen är de skyldiga att rätta till sånt de förstör vid snöröjning. Så knäcker de en häck är de inte bara skyldiga att betala plantorna utan måste nog även plantera om häcken.

*kl*
försökte googla för att få koll men hittade inget. Jag får ringa på måndag och kolla vad som gäller i min kommun och om det är värt besväret. Tack för svar!

Dom får inte förstöra på din mark mer än du får förstöra på någon annans :). Men om man inte säger till är risken stor att de blundar lite- Ofta har man entreprenörer som kör snön och det ligger då på dem att rätta till snöskador.

Sedan bor vi ju i ett land med snö i stort sett varje vinter, så de vore kanske inte fel att låta bli att sätta en häck precis i kanten. Bättre att skattepengarna går till ngt vettigt istället (skola, omsorg) än till att plantera om en häck varje år för att någon av principskäl planterat i kanten... ibland blir jag bara trött på alla "rättigheter", kan man inte bara vara lite smidig?

Man kan lägga om snöbladet så behöver inte snön hamna i häcken. Tycker jag som jobbar på gatu- och parkavdelningen. Men det enklaste är att prata med den som har hand om snöröjningen i kommunen så kan man säkert komma överens med något vi är ju trots allt en serviceinrättning även om alla inte verkar ha greppat det.

Just eftersom vi bor i ett land med snöig vinter så finns det väl all anledning att ha bra system som kan ta hand om det. Kommunen är ju knappast offer för nån naturkatastrof varje vinter.

Det som är extra illa här är att det finns en trottoar på motsatta sidan av min ganska smala gata, vilket gör att samtlig snö skjuts upp i en vall mot den sidan jag bor på. I vinter har dessutom snöröjningen i Sthlms kommun varit under all kritik, man har inte kört bort alls i den utsträckning som behövs för att ha en vettig framkomlighet (allt från höga mittsträngar på vägar där bussar kör vilket täpper till trafiken, till helt nonchalerade trottoarer på gatan som leder till skolan). Så jag hyser ett lågt förtroende för kommunen i denna fråga. :/

Stockholms kommun använder sig av en entreprenör som utför snöröjningen åt dem. Så det bästa är att ringa in eller använda sig av deras synpunktsystem om de har ett sådant. Fjolåret var ju lite av ett extremfall och anledningen till att man det tar tid att få bort snön hänger ju ihop med att man inte kan ha så många snöröjare på jour för att det kostar skattepengar. Man får den snöröjning/service man betalar för (säger den bittra kommuntjänstemannen).
Hur som helst så brukar viljan att lösa problemen finnas så rota lite på deras hemsida så finns det säkert ett nummer du kan ringa. Det enklaste kanske blir att sätta upp staket och häck, så staketet får ta smällen tills häcken är stor nog att stå för sig själv.

Där jag är uppväxt, en bit upp i norr där folk sedan alla år är vana vid mycket snö så satt allas staket/häck ungefär 2m in från alla vägkanter. Man fick alltså klippa gräs både innanför och utanför sitt staket men så blir det ju. Inramat och mysigt blir det ändå :) Fint utifrån och på vintrarna så byggdes snövallarna utanför staketet, där vi också kunde bygga på med all snö från garageuppfarten.

Jag tror och tycker inte att någons häck för nära vägen är kommunens ansvar, de ansvarar för att hålla vägarna i så bra skick de kan, körbara och säkra. Sedan tar deras ansvar slut. Men när min kommun skrapat vägen så brukar de alltid köra bort den värsta plogvallen från folks uppfarter också, eftersom den blir sviiiiiintung, men det känns mer som en extra service.

Där jag är uppväxt, en bit upp i norr där folk sedan alla år är vana vid mycket snö så satt allas staket/häck ungefär 2m in från alla vägkanter. Man fick alltså klippa gräs både innanför och utanför sitt staket men så blir det ju. Inramat och mysigt blir det ändå :) Fint utifrån och på vintrarna så byggdes snövallarna utanför staketet, där vi också kunde bygga på med all snö från garageuppfarten.

Jo, men så är det ju :). Bor man där det faller en del snö så måste det finnas plats att skjuta undan den, det blir ju ovillkorligt en vall.

Allmänt:Stockholms kommun är alltid katastrofal vad det gäller snöröjning. Jag som bor i en grannkommun ser skillnaden direkt när jag kommer till fastlandet.

jag föreslår som ngn annan skrev, sätt upp ett staket utanför häcken så är den i allafall lite skyddad

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 181
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 719
Senast: Calmiche
·
Trädgård & Växter Jag måste göra något åt situatinen här hemma då jag avstår från att vara ute i trädgården pga min granne. Jag har funderat ett par år nu...
2
Svar
31
· Visningar
3 835
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar