B

Beauty_Boss

..antagligen att bli hängd för mina dåliga underskänklar :p Men jag vill iaf ha tips på hur jag kan förbättra dem. Skrittar och travar just nu bara lite eftersom ponnyn blev frisk från hältan för ca. 2 veckor sedan :D

Extremt dålig bild (brukar inte sitta så dåligt med skänklarna :crazy: )
snyggingenojagridhuslatt.jpg

Tävling:
kninglngsida.jpg

Tävling:
lbtravis.jpg

Mina egna kommentarer (kanske inte stämmer, men, men..) : Flytta fram underskänkeln lite och trampa ner hälen. Dra bak överskänkeln.

Sv: Kommer..

jag tror snarare det handlar om att du måste vrida om benet från låret o neråt för att få benet i rätt placeringar i sadeln. förstår du?
försök att fästa stigbyglarna med remmar i sadelgjorden.

Bara nyfiken, hur skulle det hjälpa henne att vrida om benet?

Jag slår snarare ett slag för att rida utan stigbyglar och gärna mycket barbacka. Sitt på triangeln och inte fläsket, det gör du på den första bilden men orkar istället inte hålla upp dig själv utan tenderar att falla framåt.

Ser fint ut! Söt ponny! :D

Tack :D Alltid lika kul att höra att det ser fint ut :D:D
Okej, ska testa det :) Rider barbacka typ varje dag (orkar inte sadla för att skritta och trava lite ute när det ändå är kolsvart :smirk: ) mend et är nog inte samma sak som att rida barbacka när man tränar dressyr.. Hoppas att jag kommer kunna göra en "före och efter" tråd nån gång med Stor skillnad :D

Breccia: Har redan testat, snoddarna sprack o ponnyn vart rädd ^^ :p

Gör du alltid så? Eller är det olika från häst till häst? Kan mycket väl vara sadeln som har för smal midja. Har själv haft det problemet fast i mindre grad.

Jag vet inte, det är olika på alla hästar, sitter bättre på vissa och sämre på andra!

trevligt ekipage och väldigt söt ponny.

Några lektioner eller lite påläsning om centrerad ridning gör en medveten om vad det är man gör med sin kropp, vart man spänner sig, vad som händer när man spänner sig dvs hästens reaktion/följden av hjälperna när de är spända, - samt hur man ska "tänka igenom" sin kropp när man rider för att bli avslappnad.

tycker det mest ser ut som du spänner vaderna och foten, vilket är supervanligt. försök slappna av och släpp ner hela benet, var lätt i överskänkeln, dvs avslappnad i låren, och använd underskänkeln som primär hjälp tillsammans med sätet.

ja tror som breccia_ att vrida om benet så tån kommer framåt.

fin ponny! :D

Försök "släppa benen", alltså, slappna av i överskänkeln, så du inte sitter och "klämmer".
Tårna ska peka mer framåt, försök att överdriva det så det känns som du pekar innåt med tårna så kommer din skänel att bli bättre!
Söt ponny för övrigt!
¨
Lycka till

Tack, tack :D:D Okej, ska rida dressyr på julafton *hehe* ska testa alla tipsen då :) Ska försöka få någon att ta kort under jullovet, så kanske ni får se en förbättrning? ;) You never know :p

nu ska jag försöka förklara hur jag menar trots att jag antagligen kommer dumförklara mig, jag är helt galet trött o seg idag.

om hon vrider om benet från låret och ner kommer skänkeln i "rätt" läge och då ska inte tårna peka rakt utåt. det ser lite ut som om låren är vridna framåt på bilderna. just nu går ingenting ihop i mitt huvud men det är okej, nu kanske du förstår lite bättre :p

jag tycker att du ska vrida om hela benet uppifrån för om man tittar så ser man att knäet också pekar utåt, och när du skänklar en häst så ska du inte göra det med hälen utan du ska trycka med sidan på stövlen, vaden..ta gärna på dig ett par riktigt långa sporrar så kan du inte trycka upp hälen så som du gör, kan även korta stigbuglarna ett hål för det ser ut lite som om du står på tår...

ska rida dressyr i morgon och ska försöka testa allas tips :)

Jag håller med dem som talar om att vrida om benet ifrån höftleden. Tänk på att det hela tiden handlar om att LÅTA benet vridas och inte TVINGA dit det. För att du ska få en känsla av vad det är du vill kan du "torrsimma" lite. Ställ dig med fötterna ca en halv meter isär och böj knäna framåt som om du satt i sadeln. Nu har du rätt position (förhoppningsvis). Stå kvar och vrid knäna utåt så följer fötterna med ut så som du sitter på bilden. Fundera nu över var i kroppen själva förändringen egentligen sker. Känn vad som händer i höftleden. Kanske kan det hjälpa dig att göra en analys till häst. Lycka till.

*lånar knapp*

Tips!

Sätt dig som vanligt i sadeln, lyft benet utåt, ta tag i musklerna på bak- och insidan av låret och för de bakåt samtidigt som du lägger ner benet mot sadeln igen. Då kommer du bli av med "kuddarna" på insidan utav låret som gärna gör att man pekar utåt med knän och tår.

Koppla bort "stå-reflexen"!!! :) Det ser ut som att du spänner hela benet så att du lyfts upp en bit från sadeln. Din stå-reflex aktiveras förmodligen när du tar stigbygeln. Kroppen tror alltså att du skall stå rakt upp och ner. Men det skall du ju inte...så därför måste du se till att den här reflexen inte slås på. Jag hade precis detta problem...alla råd om att "dra skänkeln hit och dit...vrid om ben...sänk häl" osv fungerar bara en liten stund. Sedan slår nervbanorna in på den vanliga vägen igen och reflexerna poppar upp igen. Jag gick till en feldenkraispedagog och berättade vad jag hade problem med och hon identifierade att det är den här reflexen som oönskat slås på. Hon "behandlade" mig och avaktiverade ståreflexen. Fråga mig inte hur hon gjorde men nu kan jag använda underskänklarna på ett bra sätt :) . Sök på google om du inte vet vad feldenkrais är.

Håller med tidigare som sa att du ska vrida om låret.
D ser ut som du sitter på låren. D enda som ska ha tyngd i sadeln är "triangeln" alltså sittben och skrev. Skänkeln ska sedan bara vila mot hästen.
Så sätt dig på triangeln och släpp alla spänningar i benen (lättare sagt än gjort) Å sen vrider du låret så att insidan av låret ligger mot sadeln, nu borde underskänkeln automatiskt hamna i rätt position. Gör den inte d spänner du dig troligen i knäna. Vrid sedan om tårna och vristen så att fotbladet är horisontellt med marken och tårna pekar ca 5 i 1 till 10 i 2.
Ha gärna ngn som hjälper dig att dra benen i rätt position och som kan kontrollera att din sits blir lodrät.

Börja utan stigbyglar och hitta sitsen och först när du känner att du kan ta stigbyglarna utan att sitsen ändras kan du rida med dom igen. Å då kommer du troligen få länga lädren några hål.

Ska du verkligen gå till botten med problemet är det bästa att sätta dig ordentligt och så fort ngn ting i din sits ändras och blir fel gör du halt och rättar till det igen.. Men det krävs ju en jäkla massa tålamod...

Tack för alla tipsen :) Det funkade i skritten, men på en gång i traven ölrjade skänklarna att slå mot kåpan, peka utåt mm. Har dock inte testat de 4 senaste tipsen, kan ju göra det nästa gång jag rider. Har upptäckt att jag har väldigt mkt muskler på insidan av låret, men inte så mkt på utsidan, kan det ha något att göra med "sitsproblemet" eller är det bara något jag inbillar mig? Om jag har ätt, hur ska jag kunna "fixa" det?
GOD JUL O GOTT NYTT ÅR önskar Elin som VILL rida en sitslektion, men inte är berädd att betala 190 spänn eftersom ponnyn bara får trava :smirk:

fast en sitslektion kanske vore det bästa?
du måste ju hitta balansen i alla gångarter och när du hittat den så får du lättare även i traven.
det är min uppfattning iaf.

Tror inte att man kan få muskler på utsidan av ridningen... musklerna kan ju bara dra ihop sig vilket betyder att benen dras isf utåt.. som i spagat =)
På insidan av låren används dom ju eftersom benen då dras inåt och alltså håller om. Men om musklerna är väldigt stora kan det ju bero på att man sitter å kniper och det är ju inte bra..
Man borde nog ha muskler på baksidan oxå eftersom låren oftast behövs dras bakåt från höften för att man ska hitta rätt position..

Kände att det här blev otydligt.. Men den perfekta ryttaren borde nog ha mest muskler på insidan och baksidan av låret...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 780
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025