Kommer verkligen hästarna i första hand?

E

euphoria

Jag är ny här, ser fram emot att dela era erfarenheter! Så till saken...

Jag har lite funderingar generellt om ridsporten i Sverige idag (det här är alltså mina personliga åsikter, så om man inte tycker likadant får man gärna motivera varför). En sak jag tänkt mycket på är hur vi hästmänniskor vill våra djur SÅ väl att vi gör i princip allt för dem, men jag kan tycka att allt för många tyvärr lägger både energi och pengar på fel saker, både för ens egen del och för hästens.

Tänkte ta upp ett exempel som är väldigt tydligt. För några år sedan gick jag på ett hästgymnasium där hästarna var ute ca 4h/dag, alla hästar hade dock möjlighet att vara ute samtidigt, de gick 2 och 2 i varje liten "hage". Vi, elever packade morgon,middag och kvällspåsar till alla ca 70 hästar. Ledde dem in och ut en och en till och från hagarna. Mockade alla boxar, bytte täcken osv.. Många av dessa hästar hade "inmurade" boxar så att de ej kunde lukta på grannhästen. Några av dem var sk. krubbitare och boxvandrare.
Vi läste hästrelaterade ämnen, där vi fick lära oss att hästar från grunden är klaustrofobiska djur, mår bäst av att sträva fritt i flock och söka föda största delen av dygnet osv..

Alla hästkunniga på detta forumet förstår nog pararellerna jag tagit fram här. Jag tyckte det skrek dubbelmoral om det hela. Det mest frustrerande var ju dock att största delen av min klass och även i de andra klasserna inte reagerade alls över detta och så heller inte lärarna. Jag försökte så klart få min åsikt sagd både till elever och lärare, men utan framgång då majoritet ej delade mina åsikter.

Det här är bara ett exempel, så här ser ju största delen av ridsporten tyvärr ut, i alla fall det jag sett. Varför ska vi mocka, packa påsar osv.. när dels vi själva men framför allt hästen skulle må så mycket bättre av att bara få vara ute med sin flock osv.?. Tänk vad mycket tid vi skulle kunna umgås med våra hästar istället för att göra stallsysslorna.

När jag hade en egen ponny stog den på box, det var när jag var yngre. Jag ville den så klart inget illa, men jag visste inte bättre och följde helt enkelt strömmen som många gör i unga år (även äldre har jag fått lära mig med tiden).

Ämnet är öppet, vad anser ni om hästhavandet i Sverige?

Sv: Kommer verkligen hästarna i första hand?

+2 på den. Jag tycker det är lustigt att desto mer hästen presterar desto mer "onaturlig" blir hästhållningen. En stor hoppryttare sade nyligen i ett reportage att " hage är bara ytterliggare en skaderisk ".

(nu ska vi se om svaret hamnar rätt här, haha)
Att man ens har mage att uttrycka sig så! Tyvärr handlar ju det mesta om pengar, men att de inte förstår att hästarna skulle prestera bättre om de hade ett värdigare liv i vardagen känns bara så idiotiskt. :cool:

(nu ska vi se om svaret hamnar rätt här, haha)
Att man ens har mage att uttrycka sig så! Tyvärr handlar ju det mesta om pengar, men att de inte förstår att hästarna skulle prestera bättre om de hade ett värdigare liv i vardagen känns bara så idiotiskt. :cool:

Ja, i högre tävlingssammanhang är hage en skaderisk. Och det är mycket pengar det handlar om.
Som bekant är det pengarna som styr världen.

Jag tror att hästhållningen till största delen i Sverige är acceptabel vilket jag tycker är tillräckligt bra.
Hästar är anpassningsbara.
Hästar (individer) som utvecklar stereotypa beteenden mår inte bra och ägaren bör överväga annan typ av hästhållning.

Men alla hästar passar inte för att ha i lösdrift. Vissa hästar klarar sig utan täcken på vintern men måste vara inlindade i täcken sommartid pga eksem. Andra måste ha täcken på sig på vintern oavsett om de är installade hästar eller utegångshästar.

Vissa hästar klarar sig på enbart grovfoder, andra behöver ha kraftfoder.

Olika individer har - faktiskt - olika behov och att hävda att all hästhållning ska gå till på ett visst sätt, är fel.
Jag saknar generellt bland hästmänniskor, kanske särskilt här på bukefalos, ödmjukheten att se att det är OK att göra på olika sätt (och för dem som undrar, har jag hälften av mina hästar på lösdrift, andra hälften installade på vintern. De är då inne ca 10 timmar per dygn. Sommartid är alla ute dygnet runt, ett par av dem har eksemtäcken. Två av mina tre hagar är rätt OK, den tredje är lite dålig men åtminstone tillräckligt stor för att de ska kunna springa i valfri gångart). De får inte bete utan fodras året runt. Jag ger hösilage, och de som behöver mer kalorier får havre, eventuellt med lite krossat korn och soja. Mineraler och saltsten självklara tillbehör.
Använder täcke så lite som möjligt men araben har täcke när det är för blött och kallt samtidigt)

Nej, det är sällan hästarna kommer i första hand, sett till ridsportens genomsnitt. Få hästar i ridskoleverksamhet har ett drägligt liv (tycker jag).

Tittar man på inackorderingsstallar i närheten får hästarna antingen vara ute fem timmar (även föl och unghästar), eller 10-12 timmar utan foder, men till knäna i lera. I bästa fall lerig fodring mitt på dagen då någon slänger ut en säck att slåss om. I flera fall får de också gå utan vatten på vintern.

Jag tycker inte nödvändigtvis att lösdrift alltid är den bästa lösningen för alla hästar, men absolut måste de få plats att vandra, äta, vila och så klart dricka. Busa och springa i full fart (gäller friska hästar). Och de ska få vara ute större delen av dygnet, med tillgång till mat och dricka.

Hur många kan uppfylla dessa enkla baskrav? Vi hittar få, och därför är vi idag hästlösa. Jag orkar inte komma för att rida och hitta en häst som är sönderstressad p g a brist på mat under dagen. Det blir ingen glad av. Alt. överladdad för den varit ute mellan 07-12, och när jag kommer vid 18-tiden har den laddat upp.

Jag har också utbildat mig i en liknande utbildning på en fin anläggning som ska vara "den bästa". Jag såg precis som du dubbelmoralen. Dessa hästar var ute mellan 9.30 - 12-00 på dagarna, och reds i ca 1 h. Även där i små sandhagar två och två. Anledningen till detta var att de inte hade råd att skaffa mer mark. :confused:

En av mina vänner är hos en känd ryttare utomlands (säger inte vem eller vilket land) och dessa hästar får ALDRIG gå ut :(. (Eller ja, kanske när de har pensionerats från livet) Skaderisken är för stor.. När jag då ifrågasatte det här fick jag som svar "Men.. De är ju elitidrottare, de kan inte vara ute och ha kul. Det har ju inte människor som är elitidrottare heller!". Hästen har säkert valt sitt liv själv!

Nej härikring har de flesta sina hästar på ridhusanläggningar med usla hagar och hästarna där är ute ca 4 timmar. Jag som inte har ridhus men stora fina hagar och har hästarna ute hela dagarna har svårt att hyra ut mina platser, för utan ridhus och att det ingår in och utsläpp vill folk inte hyra. Själv skulle jag må dåligt av att ha mina hästar ute så lite i så små dåliga hagar.

När vi letade gård för en del år sedan, så var det speciellt hagarna/tillgång till mark som var viktigt (även priset:D, då vi är normalinkomsttagare).

Vår hagar är långa, så att hästarna kan ströva eller om de vill (ibland) galoppera lite mer än 10 galoppsprång. Det har varit före detta ko/fårhagar.

Kuperade, med en hel del stora gran o tallar som agerar perfekt skydd vid blåsigt/regnigt väder. Hagarna är inte helt släta utan kuperade med öar av stenar o trädungar. Givetvis finns en risk för skador, men i och med att dom går i den typen av hagar, så lär dom sig att lyfta hovarna och akta sig för galoppera in i ett träd:laugh:

Nej, det är sällan hästarna kommer i första hand, sett till ridsportens genomsnitt. Få hästar i ridskoleverksamhet har ett drägligt liv (tycker jag).

Tittar man på inackorderingsstallar i närheten får hästarna antingen vara ute fem timmar (även föl och unghästar), eller 10-12 timmar utan foder, men till knäna i lera. I bästa fall lerig fodring mitt på dagen då någon slänger ut en säck att slåss om. I flera fall får de också gå utan vatten på vintern.

Jag tycker inte nödvändigtvis att lösdrift alltid är den bästa lösningen för alla hästar, men absolut måste de få plats att vandra, äta, vila och så klart dricka. Busa och springa i full fart (gäller friska hästar). Och de ska få vara ute större delen av dygnet, med tillgång till mat och dricka.

Hur många kan uppfylla dessa enkla baskrav? Vi hittar få, och därför är vi idag hästlösa. Jag orkar inte komma för att rida och hitta en häst som är sönderstressad p g a brist på mat under dagen. Det blir ingen glad av. Alt. överladdad för den varit ute mellan 07-12, och när jag kommer vid 18-tiden har den laddat upp.

Håller helt med och tycker det är tragiskt att inte fler resonerar som du ang fetmarkerat. Istället låter det "Det här får duga", "Det finns inte bättre stall", "Det blir för dyrt på andra ställen", "Han/hon vänjer sig" osv osv osv. Alltså ser man INTE till hästens bästa.

Jag är ok med att kompromissa, jag väljer själv inte att ha häst på 50 ha magert naturbete i en liten bra flock pga ekonomi och avstånd. Men tyvärr tycker jag gränsen dras alldeles för lågt i många fall.

Sedan jag blev inackorderad har jag förstått hur litet hästkunnandet egentligen är... De flesta hästarna där jag står äter enbart 6-8 kg ensilage/dag, trots att det är stora hästar runt 170 tex.

Jag letar som en tok efter annat stall, men "daglig utevistelse" innebär tyvärr oftast inte någon längre utevistelse. Lösdrift är ren lögn att hitta någon välordnad här. Så nej, hästarna välmående kommer inte i första hand.

Förut tänkte jag alltid att om jag fick ha häst skulle jag förmodligen ha den på ridskolan för det var nära och bra. Sen för några år sen gick jag en utbildning i hästmassage och vi pratade lite om hästhållning, och jag blev mer och mer för lösdrift. Kan jag ha en egen gård nån gång vill jag ha så mycket mark att jag kan ha en bra lösdrift med stora hagar. Och ett bra stall med ganska stora boxar..
Visst kan det vara så att en del hästar inte passar på lösdrift, och en del hästar är frusna. Men generellt tycker jag folk överdriver det här med täcken. En del ska ha dubbla täcken, det är täcke på fast det är nollgradigt. En häst borde klara -10 utan täcke utan problem. I stallet där min medryttarhäst står, där alla går på lösdrift men får komma in i stallet ibland och sova på natten, har ingen täcke, om det så är -29 grader. Sen förstår jag heller inte dom här små fyrkanterna till hagar. Jag vill att min häst ska kunna röra på sig ordentligt och kunna rejsa om den vill det. På en ridskola har man ju begränsat med mark, men i alla fall.

Visst kan hage vara en skaderisk, men om hästen knappt går i hage, utan bara rids nån timme per dag och sen står i box resten av dygnet, borde väl det också vara en skaderisk, eller?

För många kommer inte hästarna i första hand.

Jag försöker göra det bästa jag kan för min häst.

Tyvärr går han både i en (i mina ögon) liten hage och ensam just nu.
Men det löser sig till sommaren, då går det att bygga om hagarna så han får en större (nu är det en provisorisk som var tvungen att göras akut mitt i vintern med -20 så det var inte läge att bygga om jättehagar då).
Till sommarn vill en annan hästägare prova släppa sin häst med min, förhoppningsvis går det bra och de kan sen gå tillsammans.
Men nu har min häst iaf hästar på andra sidan staketet, och de kliar ofta på varann så jag tror inte att han lider av att gå ensam och i den lilla hagen.

Fördelarna i den lilla hagen han går i nu är att den inte blir speciellt lerig, han får gå ute dygnet runt och kan busa i alla gångarter.
Nu när han går ensam väljer jag dessutom att låta honom få fri tillgång på hö istället för att underfodra 2ggr/dag.
Han har även en thermobar så han alltid har tillgång till frostfritt vatten.
Det positiva är att han vågar/vill gå in i sin ligghall nu när han går ensam, förr blev det lätt krig i ligghallen :(

Jag tror faktiskt många ridskolehästar har ett betydligt "hästvänligare" liv än många privathästar. Vad anser du är ett drägligt liv? Hur mycket motion, hur många timmar ute?

Jag kan hålla med om att det inte alltid som man ser till hästarnas bästa. Jag har även märkt att dessto dyrare/finare stall, dessto sämre hästtänk.

Jag står i ett stall med låg kallhyra, vi har våra hästar ute från kl 7,30-16,00 när det är som mörkast och 17,00 när det börjar bli ljusare. Anledningen till att de tas in är pga att de ska få mat minst 4 ggr per dag. De får frukost, lunch, insläppsmat samt kvällsmat. På regelbundna tider. Vi har även möjlighet att ha våra hästar ute längre, men får då själva ansvara för in och ustläpp. Dock är det lite knepigt då det är mkt nederbörd då vi ej har så att hästarna kan ta ordentligt skydd från vätan så då vill vi ej ha dem ute längre. Dock går de på bete från maj-okt dock är de bara ute dygnet runt juni-sep. I maj och okt så går de ut kl 07,00 och tas in kl 20,00 och det känns ok.

Dock har jag kollat med tre olika stora fina anläggningar i närheten och där får hästarna mat 4 ggr per dag, men de får bara vara ute i små hagar mellan kl 9-14.

Jag själv försöker alltid rida efter insläpps tid så min häst ska få komma ut ur boxen någon/några timmar extra per dag, när jag är nere och mockar m.m. så släpper jag ut honom i hagen med en kompis så att de får lite extra utevistelse.

Men jag ser hur många i mitt stall gärna låter hästen stå i gången när de mockar i ca 30 min samt att de låter hästen stå inne, det är ju så kallt ute m.m. Jag tycker inte det är schysst. Vissa av ponnytjejerna går och hämtar sin häst, ställer den i gången och sedan mockar de och fixar mat med resonemanget att de vill vara med sin häst när de är i stallet. Jag förstår inte hur de är med hästen när de mockar mer än att hästen blir av med ytterligare hagvistelse.

Jag tävlar och jag rakar min häst och tycker därför inte att han ska vara ute allt för länge dvs 0,700-21,00 när det är som kallast, men 07,30-16,00 är ett minimun för mig, om det inte är så att han är skadad el dyligt. Men jag håller med en häst måste få komma ut och busa och skutta runt med sina kompisar, min häst går med 5 andra. Och ingen häst får gå själv mer än korta perioder hos oss, orsaker till att de går ensamma kan vara första dagarna då en häst är ny i stallet alt skada. Dock är dessa avskiljningshagar placerade så att de ser de andra hästarna hela tiden.

Jag anser inte att lektionshästar som går ute tre timmar om dagen i pyttesmå rasthagar (fem och fem) och spenderar resten av tiden i spiltor har det bra, nej. Tre timmars arbetstid (lektioner) om dagen, och sedan in igen.

Det håller jag med om! Tråkigt att du inte sett bättre ridskolor, det är väl många som är så tyvärr. Jag kan dock inte säga att alla ridskolor är så illa.. Vi har hästarna ute mellan åtta och tre-fyra alla dagar, inte optimalt det heller, nej. De går då i flockar om minst fem i hagar där det finns gott om plats att springa. Det går nog ungefär 20 privathäst-rutor på varje hage.. Alla hästar har fri tillgång på hösilage hela dagarna. Av våra 30 hästar står fem i spilta, resten i box. De går max tre lektioner om dagen, vi har flera ridhus och flera ridbanor så underlaget varieras. Jag kan faktiskt påstå att våra hästar mår rätt mycket bättre än många privathästar jag ridit och rider, som går ute till ett i små hagar en och en och inte har något alls att göra i hagarna. Självklart skulle man vilja ha hästarna ute längre, men de får röra på sig, får mycket kärlek, får gå i en flock och stressar aldrig över mat.

Mitt problem med den här typen av debatt är att
a) antingen ska vi acceptera att hästen är "slav" under människan och används/hanteras därefter, eller så ska vi kräva att att samtliga hästar "släpps fria" och inte används i människans tjänst alls...
b) hästhållningen trots allt har blivit mycket bättre (minus ev övervikt av okunniga nyblivna hästägare - men de gör oftast fel utan att de menar det och vill för det mesta hästens väl) om man ser på det historiskt. Det var inte ovanligt att hästarna (såväl som korna) stallades in i typ sept/okt och sedan stod inne dygnet runt fram till betessläpp - ofta i en trång spilta.

Däremot är det naturligtvis bra att debatten hålls igång, för det finns alltid saker som kan bli bättre.. Om sen alla hästar mår bättre av att gå på lösdrift är jag osäker på. Det hänger mycket på driftens utformning, och som ovan sagts vet jag inte om det är bättre med hästar ute dygnet runt i djup lera (vilket kan förekomma..).
Jag jämför ofta den här debatten med utekatter vica innekatter. En katt mår troligtvis bättre om den kan vara ute och jaga möss, men kan då vara utsatt för risker med rovdjur och trafik, vilket innebär att dyra raskatter hålls inne. Dessa katter tror jag dock inte alls mår särskilt dåligt (och heller inte de dyra tävlingshästar som hålls inne, eller i mindre hagar) egentligen.. men ser man till en (i mitt tycke) överdriven djurskyddstanke ska naturligtvis inte innekatter finnas, inga djurparker, ingen cirkus eller någon form där djur används till människans behag.
Vår skyldighet är däremot att om vi väljer att ha en häst, erbjuda den det (för både den och mig) bästa möjliga vård och omsorg - och det kan skilja sig vad som passar den enskilde..
Vad som är god hästhållning är alltså inte alla överens om - en del skulle tycka att duscha sin häst varje dag, ge den solarietid, massage och kiropraktor, skrittmaskin och en väl avvägd foderstat och kontrollerad utevistelse är betydligt bättre än att ha den ute i alla väder i en flock där skaderisken är stor - och en del skulle tycka att det senare är den mest naturliga och bästa hästhållningen.
De flesta av oss försöker väl "den gyllene medelvägen", där hästen både är inne på stall och har hagvistelse. Och några timmar ute är väl bättre än ingenting alls??
Istället för att "ge sig på" eller anklaga de som ändå till synes har välmående hästar är det väl bättre att jaga de riktiga djurplågarna som inte tar hand om sina djur alls??
När det kommer till ridskolor/ridgymnasium/andra stora stall etc måste de ju ha en anläggning och rutiner som lämpar sig för både anställd personal och utbildningen. Tid är oftast en anledning till varför det ser ut som det gör.. Har du tex 40 hästar som ska arbetas och de går ute dygnet runt tar skötseln av dem betydligt längre tid än om du har täckade hästar i boxar... Sen att det vore ett önskescenario att kunna ha dem ute jämnt är ju en annan sak - men det skulle kosta mera både av personalkostnader och tid.. En ridskola som har två anställda mellan 07 och 16 måste ju hinna få in dem, ge dem foder (helst borsta av dem, men det vet jag är sällan) och dessutom ge dem en stunds lugn och ro innan lektionerna - och därav att många ridskolor tar in senast kl 14. Hade man råd att ha 5-6 anställda skulle det inte behöva göras på detta vis..
Om det är praktiskt möjligt att ha häst på lösdrift - ja då är såklart det det allra bästa - men många gånger finns inte de förutsättningarna...

Vår hagar är långa, så att hästarna kan ströva eller om de vill (ibland) galoppera lite mer än 10 galoppsprång. Det har varit före detta ko/fårhagar.

Förlåt men, 10 galoppsprång? :crazy: Klassas det som långa hagar?

Jag har haft min ponny i liten sandhage, men jag inbillade mig aldrig att den var stor.

Varför måste vi välja mellan pest och kolera? Varför kan vi inte bara enas om att OM man vill sitt djurs bästa - får man baske mig ta sitt ansvar och lära sig vad djuret kräver för att må bra! År 2012 har vi råd och tid, vilja och tillgång, men är ändå för lata och snåla för att hålla djur på ett för djuren vettigt sätt. Då får vi väl låta bli att ha djur?!

Kan man inte hålla sig till trafikreglerna eller ens intressera sig för hur de ser ut, får man inte köra bil. Självklart för de flesta. För mig är det lika självklart att inte hålla djur på ett för djuren onaturligt sätt bara för att det finns de som har det sämre. Vad är det för djäkla logik?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 110
Senast: Lavinia
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka