Kommer hon någonsin att bli av med sin rörelsestörning(långt)

A

allfunderaren

Igår var jag på kliniken igen...allt känns så hopplöst...:cry: Hoppas ni orkar läsa min historia:

Har en häst som jag tyvärr köpte när hon inte "var igång". Efter 3 mån började problemen. Igångsättningen var över och nu skulle det RIDAS. Kortade upp tyglarna, jobbade in bakbenen och höjde formen - hon blev jättehalt! Hjälp! Släppte ut tyglarna, fick gå lång och låg - helt ok. Upp med formen, in med bakbenen - halt!:eek:

Ringde klinik. Åkte dit. 1/2 grad HF kota. Tuppkam & Butta. Konvalecens. Igångsättning 3 mån. Återbesök klinik - OK. :)

Tandläkaren fixade tänderna. Ostopaten behandlade henne 5 ggr för div. mindre "problem". Hon var jättefin! :banana: :banana:

En dag kortade jag upp tyglarna igen, jobbade in bakbenen och höjde formen - hon blev jättehalt! Hjälp! Släppte ut tyglarna, fick gå lång och låg - helt ok. Upp med formen, in med bakbenen - halt! Säkert 3 gradigt eller liknande...:crazy:

Ringde klinik. Åkte dit. Markerade VF. Hovleden. Kortisonspruta. Konvalecens. Igångsättning 3 mån. Återbesök klinik - OK. Kortade upp tyglarna, jobbade in bakbenen och höjde formen - hon blev jättehalt! Lämnade henne efter att blivit övertalad till "beridare". Efter 3 månaders lösgörande arbete kan hon ridas utan att visa hälta. Tar hem henne, hittar en SUPER tränare. Fortsätter stärka henne. Hon blir bättre och bättre...men inte BRA!

Åkte till klinik för 4 veckor sedan. Krävde utredning. Påtalade att ev fynd vid böjprov fram är sekundärt. Böjdes med markering VF. Bedövade VF och gjorde ridprov. HALT. Bedövade led för led. Ridprov däremellan. Hältan släcktes aldrig! Röntgades - inga problem. :eek: Problemet sitter inte i benen! :confused:

Igår träffade vi vet med special kompentens "kotknackare"(remiss). Min häst är sned i länd-ryggen. Hon tröck och knådade. Påstår att hon ska kunna bli bättre, men kanske inte bra. Skall rida lösgörande efter några veckors vila och tillbaka 1/8...

Vi har hållit på i över 3 år nu...jag börjar misströsta...

Finns det någon där ute som har en solskenshistoria om ett liknande fall som kan peppa mig? Tycker att det är jättejobbigt!:cry:

Sv: Kommer hon någonsin att bli av med sin rörelsestörning(långt)

Hej!

Även om jag inte har varit i den situation du är i kan jag berätta att jag idag sitter med den häst som jag älskar mest av allt och väntar på en veterinärs utlåtande om han kommer att kunna fungera som ridhäst trots funna "fel" (läs hela historian och tråden om du vill på: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=676358 ) Jag vill bara skriva att jag tycker att det är fantastiskt att läsa om människor som du som kämpar med sina hästar!

Lycka till!:)

Hej allfunderaren!

Här kommer en liten solskenshistoria... Min 5-åring var jättehalt för ett år sen, en hälta som kom smygande och sen plötsligt så var hon jättehalt. Jag åkte sedvanligt till klinik för hältutredningar och röntgen och hela baletten, boxvila/hagvila etc, men inget blev bättre… snarare sämre… hästen tappade gnistan och såg mest ut som den helst av allt ville dö. Inte kul. Då tänkte jag att jag provar med en equiterapeut och ser vad de har att komma med, samt att jag bytte hovslagare. Och nu, ett år senare är hästen så himla fin och musklad, hältan är bortblåst och det syns verkligen att hästen älskar livet!! Det tog väl över ett halvår innan jag själv kunde se att behandlingen gav resultat på hästen, men ET kände att hästen blev bättre och bättre för var gång iaf!
Om inget påvisats på röntgen på din häst så känns det som att det är ett fall för en equiterapeut att titta på! De kan ju gå länge med muskelspänningar som tar ett bra tag att lossa, och just runt ländryggen samlas det visst en hel del spänningar från övriga kroppen…
Jag trodde själv att hoppet var ute för min pärla, men jag är glad idag att jag var envis och försökte se framåt! Nu har ni ju iof sig hållt på i 3 år, vilket känns väldigt länge jämfört med mitt år då… men prova en bra ET iaf, jag vet en som jag varmt rekommenderar som jag kan PM:a dig!
Hoppas det ordnar sig för dig och din häst!! Lycka till!!!

Ja tack - skicka gärna informationen om ET och tack för "peppingen" :bow:

Tack tack :bow: :bow:

Dina ord värmer:)

Åh, jag vet precis hur du känner även om jag bara hållt på ett år med min. Precis hemkommen från undersökning av annan veterinär så står jag fortfarande där jag stod i sep -05. Ende skillnaden är att veterinärerna med frågetecken i ansikten är numera 4 istället för 1. Nu ultrljudades senor och ligament från carpus till hov, alla ua. Röntgen ua. Nu vet jag inte vad jag ska hitta på. Det känns som om veterinärerna inte vill ta i hästen med tång längre för att de inte vet vad det är eller hur de ska ta reda på det. *suck*

Inte mycket till uppmuntran kanske men skönt för mig att höra att jag inte är den enda som vägrar ge upp utan kämpar på med den bästa vi har för det är de värda!

Jag har tyvärr ingen solskenshistoria att berätta, men tycker nog att du gjort allt du kunnat. Antingen får du acceptera att hästen bara duger till promenadridning eller så skaffa en annan häst.

Liten solskenshistoria (so far ivf).

Unghäst född 03. Vurpar i hagen dec 04, får en muskelskada. Den läker inte som den ska, in på klinik jan 05. Halt bägge bak, behandlas, blir bra i mars 05. Sätts igång försiktigt (så lite som tvååringar nu är igång) - dålig igen. In på klinik, halt alla 4. Behandlas, blir bra. Sådär höll det på hela jävla sommaren, ledinflammationer överallt - behandlades - blev bra - en månad senare var de tillbaka (oavsett om hon vilade eller var igång). Mot slutet slutade hon svara på behandling.

Kollad av equiatriker hela tiden som sa att hon var rak. Hästen hann bli utdömd av två olika vet. De kliade sig i huvudet och kunde inte fatta var ledinflammationerna kom från, men när hon inte svarade på beh fanns inte mkt att göra.

Jag tog ut en annan equiatriker som sista halmstrået. Konstaterade att hon var sned i korset, bogen och nacken. Lägesrättade. På ÅB var hästen ren på böjprov, men med en ganska rejäl rörelsestörning i trav, såg ut som om hon var av på mitten. Equiatrikern ansåg att det som krävdes var att hon sattes igång och stärktes, vet sa okej. Efter någon månad igång blev hon bättre, och sen har det bara gått framåt.

På ÅB på klinik nu i maj i år var hon UA på böjprov utom en liten markering HF. Ren på longering, men hade svårt att ställa/böja i vänstervarv under ryttare. Bedövade kotleden HB där vi vet det finns en benbit och hhon var klockren. Så vi plockade bort benbiten i mitten på maj, så just nu har vi konvalescens.

Men sen den dagen hon lägesrättades och snedheten 'togs bort' har hon inte en enda gång fått ett 'återfall' med sina ledinflammationer! Så det var roten till det onda (benbiten har inte gett problem förrän nu). Och skillnaden mellan häst som mådde apa och hade ledinflammationer på vartenda ben och flera leder/ben och inte svarade på behandling och en häst som mår prima och utan att få ledinflammationer hela tiden.

(Vill du hela storyn får du hojta, det här var i korta drag. Vi var dock in en gång i månaden minst hela 2005.. och soms agt utdömd två ggr..)

Så håller tummarna för din häst!

Trist!:cry:

Vad har din häst för problem? Vad säger ET?

Precis vad jag ville höra!:bump: :banana:

Hoppas det fortsätter att gå framåt för er. Håller tummarna!

För mig är det overkligt att man skulle ge upp...först måste jag verkligen hitta problemet och göra allt jag kan för att rätta till det. OM hästen fortfarande har problem efter man gjort allt man kan så är det en annan sak...

Jag blir tokig på alla hästägare som i princip åker till kliniken efter ett halvårs konvalecens för att få hästen utdömd för att kunna köpa en ny häst i stället:devil:

ok, men jag har fortfarande inte hitta ORSAKEN till problemen. Det måste jag ju göra först.

Jo, det var ju det som gjorde att jag inte ville acceptera utdömningarna, att vi inte hade en aning om VARFÖR hon fick sina ledinflammationer. veterinärerna fattade ju inte heller och var lika frustrerade de. De var dock inne på snedhet redan från början, men när min dåvarande equiatriker flera ggr sa 'inte sned' så var vi ju tvungen att släppa det.

Min klinik har förresten knutit en kiropraktor till sig nu, synd han inte fanns då när jag & lilldamen åkte jo-jo in och ut.

Sen förstår jag ju veterinärerna med som tillslut erbjöd utdömning, hästen mådde ju inte bra, och vi kom inget närmare svaret VARFÖR, men man måste ju se till hur hästen mår, och vi hade inget mer att 'leta efter', hästen hade slutat svara på behandling och mådde inte alls bra. Så om hon inte varit markant bättre på besöket efter att nya equiatrikern varit där och lägesrättat så hade jag med tungt hjärta gett upp och fyllt i livskadeanmälan, för hästens skull. Nu slapp jag ju det, tack och lov!

Jag skulle byta ET om jag var du. Någon som kan se din häst med nya ögon. Olika ET har olika specialgrejor dom är bra på. Jag har själv gjort det med min, varken veterinärer eller den ET jag hade då hittade några speciella fel. Bytte ET som hittade felet direkt och 3 veckor senare var hästen helt ren överallt.

Jo, nu har jag ju en ny som tror att hon ska få ordning på hästen. Hoppas hon har rätt!

Även om din historia är mycket tråkig, så är det upplyftande att läsa om människor som du som verkligen satsar på sin häst, och inte ger upp. Jag håller alla tummar jag har för dig och din häst!!

// Aranel

Tack tack:bow: :bow: :bow:

Hejsan!
Hoppas någon har något tips o kan hjälpa mig...
Mina häst har nu varit halt i 3 månader (kotledsinflamation)
första gången vi var in var han halt (men inte så mycket, men det fanns ändå där) han blev då behandlad o vi fick återbesök 2 veckor senare.

2 veckor senare var han fortfarande halt o han blev behandlad igen...

på återbesöket ytterligare 2 veckor senare var han bra o blev friskförklarad :)

ca 2 veckor efter det då jag hade SKRITTAT o börjat trava lite lugnt på rakt spår var han halt IGEN... då var han fortfarande halt i samma kotled, men han var även halt i båda framkäna o kotorna eftersom han hade överbelastat...

1 vecka senare var vi in igen o då var han bra...

dagen därpå tog vi ut kiropraktor som gick igenom han o hittade lite som hon knäckte till o vi blev ordinerade skritt i 2 veckor.

2 veckor senare då jag skulle börja trava var han halt igen :(

o så här håller det på... verkar som han inte håller för mer än 2 veckors skritt...

Någon som har varit med om samma sak eller som har tips?
Någon som vet hur lång tid/hur många behandlingar man måste göra innan en häst blir utdömd?

Tacksam för svar!

En tanke som slog mig - är ni säkra på att det verklligen var en kotledsinflammation vid första tillfället? Togs röntgen etc?

Jag var med om något liknande med en häst för ett antal år sedan. HAn var halt i framkotan och sprutades med cortison och tuppkam. Ingen skillnad på återbesöket, sprutades alltså igen. Nytt åb och fortfarande halt. Ny sprutning. Efter denna sista behandling blev hästen lätt initialt halt dessutom vilket han inte var innan. En massa pengar fattigare (travhäst - inga försäkringar gäller) och en ännu ofräschare häst beslutade jag att nu fick det räcka. Han fick gå på bete under resten av den sommaren och bara ha det bra.
I samband med installningen kände jag över framkotan ordentligt och hittade en mycket mycket liten svullnad strax nedanför kotan, knappt kännbar. Detta visades vara ett ligament som var överansträngt. Hästen behandlades där och redan dagen efter var hältan borta och han kunde ganska snart börja tränas igen.

Att hästen visade hälta vid böjprov var ju inte så konstigt då provokation av leden även töjde ut ligamenten... vilket då givetvis gjorde ont för hästen.

En annan sak är ju att kotledsinflammationer oftast är sekundärproblem. Har man problem med återkommande hältor i framkotor så bör man verkligen försöka hitta primärfelet som ofta kommer bakifrån. Det är svårt, det är sällan det förekommer hälta om skadan sitter i strukturer högre upp.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 202
Senast: Bison
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare