Kommer han någonsin att lugna ner sig?

Martina_m

Trådstartare
*hoppas ni har tid och ork att läsa*

Köpte för snart 2 år sedan en unghäst på 3,5 år.

En jättesnäll häst men lite hanterad, dessutom nykastrerad. Jag har verkligen haft mycket att kämpa med. Och kämpa har jag gjort!

Vi har råkat ut för det mesta känns det som, men utan några allvarliga skador. Händer det någonting med min häst, så händer det så mycket, det blir så stora reaktioner och stora konsekvenser.

Idag har jag världen mysigaste häst, lugn och snäll och trevlig. Han är precis så som jag vill ha honom! Men...

...händer det något blir han totalt blockerad. Oftast aldrig hemma i stallet eller i ridhuset. Utan om det är något nytt eller någon annan stans. Det går inte att kontakta honom och han blir otillgänglig och farlig. Det är jäkligt otäckt för man vet aldrig vad han kan få för sig att göra. Och han kan mycket väl hoppa över mig då, för han har ingen koll på mig alls i det läget.

Jag vet inte vad jag ska göra!

Kommer han alltid att bry sig så himla mycket om allt annat? Vad kan man göra för att få hans uppmärksamhet? Vad kan jag göra? Eller måste jag inse att han alltid kommer vara schizofren? Han är 5 år nu.

Han är verkligen helt underbar och allt jag vill ha, men när den andra sidan kommer fram... då vet jag inte längre. Han skrämmer mig då!

Behöver tips på vad jag kan göra. Och snälla, inga påhopp tack!

Sv: Kommer han någonsin att lugna ner sig?

Jag vet ett par hästar som varit sådana. En har blivit helt ok, den andra halvt ok.

Den ena fungerade bra med massage, började i stallet när hästen var lugn. Mjuk massage på halsen, något hårdare när hästen spände sig. Sedan massage i olika situationer på bortaplan, dock när hästen var någorlunda lugn och den slutade alltid en liten stund när hästen var het avslappnad. När hästen sedan blockerade sig, kunde massagen ge en början till avslappning då det var något invant för hästen. I samband med att huvud och hals "drogs" (kommer inte på något bra ord...) åt sidan/neråt (alltås tänk dig att du t ex håller hästen i träns/grimma, och så ruckar man huvud och hals åt ena sidan, gärna lite neråt, ibland behövs det göras åt båda hållen), och lite godis, kunde hästen börja andas igen och tänka. Hästen har blivit mycket bättre och ägaren har nu mycket lättare att få hästen lugn. Hästen har aldrig gått över ägaren de senaste åren.

Den andra hästen har, efter några år, lugnat ner sig något. Det gäller att man som människa där ser upp så man inte ställer sig ivägen men hästen har någorlunda koll. Där ställer sig ägaren ett par meter ifrån och nästan börjar longera hästen runt sig.

Lycka till med din häst, hoppas att det går bättre!

Det är faktiskt den allra farligaste "hästtypen" enligt mig. De som oftast är snälla och trevliga att handskas med men blockerar totalt i vissa situationer.

Jag har inga riktigt bra råd att ge annat än att försöka få hästen så trygg som det bara går i alla möjliga situationer, minska risken för det som kan få hästen att "blocka". Men det går ju tyvärr aldrig att skydda sig helt. :crazy:

Jag har en häst som blockerar sig något totalt ibland, periodvis är det världens trevligaste häst, det är nog det som gör det så obehagligt jag vet aldrig när det smäller till :crazy:
Idag är hon tretton år och har lugnat ner sig mycket, i mitt fall har det hjälpt med mycket utevistelse, hagkompisar och en hel del miljöträning. Har ibland tagit hjälpt av orädda ryttare som sitter kvar vad som än händer. Det har gjort min häst tryggare, vilket gör mig tryggare. Jag tror att de individer som blockerar sig innerst inne är ganska otrygga individer och då hjälper det definitivt inte med en otrygg ryttare. '
Kämpa på, och våga be om hjälp

/B

Jag har haft en sådan häst, och den blev en riktig klippa när den mognade. Köpte hästen som 4-åring, och då var den rädd för allting, skuttade högt om ett grässtrå vajade till, minsta lilla ändring i rutinerna så hispade hästen upp sig. Varje gång man om till nya platser var det ett riktigt hallabaloo på hästen, for runt näst intill okontrollerat (tack och lov med alla fyra hovar på backen hela tiden) och hade noll koll på var människor fanns eller var han hade sina egna hovar. Det var att sadla snabbt som blixten och sedan upp på ryggen på honom för att ha kontroll och slippa bli nedtrampad. :crazy:
Ett par år senare var han världens klippa hemma, men fortfarande stissig på bortaplan, men ytterligare något år senare var han lugnet själv även när vi var iväg. Visst, han hade fortfarande nerv och var väldigt alert på sin omgivning, men inte på något okontrollerat sätt, utan mer bara konstaterande att "oj, där borta händer det något", och det räckte att jag sa "nej" till honom, så återgick han till att vara 100% fokuserad på mig. Det var t.o.m. så att han kunde titta på andra hästar som betedde sig så som han hade gjort när han var yngre, och minen han hade sa ungefär "äh, väx upp någon gång va" :D

Men nog tycker jag att det är skillnad på hästar med nerv som stundtals håller på att krypa ur sitt eget skinn och hästar som blockar?!

Jag tar faktisk alla gången ett nervknippe, även när de stressar upp sig och är stissiga så har man någon sorts kontakt med hästen.
De hästar som jag har upplevt som riktiga "blockare" har alla haft det gemensamt att de upplevts som relativt trygga och snälla hästar som inte hetsar upp sig så lätt. Men när det händer något oförutsett så blockar de totalt och är ej kontaktbara. Väldigt otrevligt just det här att man inte kan förutse när det smäller till.

Håller med någon ovan, jag tycker också detta är en utav de "farligare hästtyperna" man kan aldrig riktigt lita på dem.
Kanske du kan få hjälp av någon att arbeta med honom och hitta innanför skalet? Det brukar alltid finnas någon grej som når fram, man ska bara hitta rätt..

Håller med om att det är skillnad, och hästen jag hade blockade verkligen de första åren (mer och mer sällan ju längre tiden gick), hästen jag har nu är bara stissig.

Tack för svaren.

Grejen är den att min häst är cool, hispar inte upp sig för minsta lilla. Väldigt trygg i sig. När jag köpte honom var han typ inte rädd för nånting. Men det visade sig att han var klapphingst, och efter 1 år opererades han (alltså sommaren 2009 då jag haft honom i 1 år och det var 1 år sedan han "kastrerades") och efter det har han blivit mkt fegare och ser mer "farliga" saker och flyger i luften då och då utan någon direkt anledning. Och jag kan faktiskt inte minnas att han blev så här blockerad då han var hingst. Men jag minns inte riktigt.

Jag ska få lite hjälp av en hästkarl. Han har lite tips om hantering av hingstar. Han är ju fortfarande lite hingstig, eller ja, när han blir blockerad blir han även hingstig, spänner sig och ska visa upp sig, gärna svansen upp i vädret och flash-trav. Jättefin, men INGEN sån jag vill ha. Men oftast när han blockerar sig blir han som fastväxt. Som en staty som ska explodera när som helst.

Usch, frågan är om jag verkligen klarar av en sån här häst? Verkar ju som att ni också tycker att det är svårt att hantera?

Men som någon skrev, miljöträning. De ställen han är på varje dag är han ju hur trygg och lugnt som helst, även om han skulle bli rädd och flyga i luften så handlar det bara om några sekunder och sen är allt som vanligt, ingen direkt blockering. Eller de gånger det blir så, är det oftast lite "mindre" blockeringar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 074
Senast: soom
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar