kommer ej till ridskolan med min häst

B

birdi_jojjo

hur ska jag kunna lasta min häst ? hon bara fjantar sig och läger sig i transporten och får panick hur ska jag få bort de?

Sv: kommer ej till ridskolan med min häst

jag tror inte att hästen fjantar sig när den lägger sig ner och får panik i transporten.
när får den panik? direkt när den kommer in eller medans ni kör?

först måste du ta reda på vad som orsakar paniken, testa olika alternativ, ex åka utan mellanvägg eller tillsammans med en annan häst. och sen gäller det att träna för att få hästen att känna sig trygg och avslappnad i transporten, se till att den förknippar transporten med något bra.
träna korta stunder med att bara gå in utan att stänga, ge mat, beröm mycket och backa ut igen.

okejj ja jag ska tästa de

står hästen brett? om inte så testa att bredda eller ta ut mellanväggen helt, dom flesta åker okej då.

om du väljer att pröva att lasta med annan häst så tänk på att det är inget kul om du har en (transport snäll) häst lastad och din "ställer till det" . alltid svårare att ha 2 på transporten om något händer ;)

Många hästar står lugnare om man plockar ut mellan vggen för då haar de inget att lägga sig mot. Jag hade en häst som la sig mot mellanväggen och galopperade. Vilket slutade helt när vi tog bort mellanväggen för då hade hon onget att ta stöd mot längre. Utan stod hur snällt och lungt som helst :)

fast det där e ju lite rellativt det med ;) har haft många hästar under åren som fått "panik" om dom inte får åka brett, men tar man helt ut mellanväggen helt så "vandrar" dom fram och tillbaks. en del så rejält så att transporten börjar styra bilen :crazy:

för dom alldra flesta bred åkare så räcker det med att sneställa mellanväggen (så hästen fortfarande får stöd i bog partiet)

alla hästar har ju klausfobi , så som dom flesta säger så råder ja dig också till att ta bort mellanväggen

Jag hoppas att du fjantar dig.....
För du tror väl inte att hästen lägger sig för att den är dum?
Om hästen lägger sig i transporten, så är den fruktansvärt rädd!
Se råd du redan fått: prova med mer utrymme, alternativt sällskap, och stillsam transportträning, t.ex att lasta, men inte åka, utan lasta ur igen.
Men du kanske inte är seriös med din fråga?

OJ :crazy: Hästen är väl rädd i denna situation.
Be om hjälp av en kunnig person.

hur ska jag kunna lasta min häst ? hon bara fjantar sig och läger sig i transporten och får panick hur ska jag få bort de?

Jag har PM:at dej ang en person som kan hjälpa dej i Sundsvall eftersom jag såg att du kom därifrån. Hon är super på att få hästarna lättlastade. Ska själv anlita henne på min unghäst tror jag

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Lejd
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 259
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross