Kommer den passa ?

urkella

Trådstartare
Letar sadel till pållen min, så gjorde mallar efter hans rygg och sickade om till en sadel ägare, h*n glömde fotografera med "ryggradsmallen" men har bett om bild på den me. Men vad tycker in om de bilderna på det övriga, tror ni sadlen kan passa ?

19911607.jpg

19911608.jpg

19911609.jpg

Sv: Kommer den passa ?

Shit.
Sånt där är skitsvårt...

Mallarna ger ju en hint om huruvida det kan finnas en chans att det passar. Sen måste du veta i vilken höjd varje mall skall hållas i förhållande till de andra.

Alltså är det en vid sadel fram så kan den främre mallen tryckas högre upp i sadeln än den mittersta och bakre vilket gör att sadeln ser ut att passa enligt mallarna men förmodligen inte kommer att göra det alls...

Eg. skulle man montera mallarna (som kommer att vara olika höga) på en liten planka så de är i samma höjd som ryggen.
Eller nått...

ojj så det så mycket som ska passa in även med att bara prova mallar, har även mailat bilderna till min sadelutprovare för att se vad hon säger.

Du kan maila hur många mallar du vill. Det enda sättet att prova ut en sadel är att prova den på hästen.
Det är som att skicka bilder på din fot till en skoaffär och fråga om deras skor kommer att passa.

ojj så det så mycket som ska passa in även med att bara prova mallar, har även mailat bilderna till min sadelutprovare för att se vad hon säger.

Att sadeln blir lite vid i början gör inte så mycket, det kan du palla upp med pad tills han har vuxit i den. Det viktiga är att den inte är för trång! :)

kl

Ett tips är när du rpovar sadel, att en för vid sadel kan kännas trång iom att den åker ner på manken. Så tänk på att bulla upp lite också för att se om den är för vid eller för trång!:idea:

Förstår att man måste prova den även på hästen, men denna säljare vill inte sälja sadlen på öppet köp, därför kollar vi med mallar så att OM jag nu köper sadlen att det inte är helfel från början, så om jag nu köper sadlen kommer jag självklart ta ut sadelutprovare för att se att den ligger helt rätt. Slänger inte på min häst vad som helst ;)

Sidekick: Så den ser lite vid ut då ? Ja då han växer så det knakar så blir det lite för vid som måste inhandlas, annars lär jag få byta innan han blivit inriden känns det som :D

okej! :)
det är ju en ganska vanlig sadel, det finns inte någon i närheten av dig som har en sådan med samma bomstorlek?

Inte vad jag vet, är ganska så grön inom western så känner nästan inga som håller på med det... :(

jaha okej ;)
men det finns kanske någon westernklubb där du bor? eller du kanske redan är medlem i en?
Då skulle man ju kunna slänga in en rad på deras websida i gästboken eller nåt och höra om någon har en sådan sadel som man kan få prova på hästen? :laugh:

jag har en sån... den passar inte min häst alls. Tycker många av dom sadlarna är svåra att få till att ligga bra. Iaf på Quarter och Paint medans de annars brukar vara kanon till många andra.Vad har du för häst och vad är det för storlek på sadeln???

Förstår att man måste prova den även på hästen, men denna säljare vill inte sälja sadlen på öppet köp, därför kollar vi med mallar så att OM jag nu köper sadlen att det inte är helfel från början,

En säljare som inte lämnar öppet köp skulle jag inte köpa av när det gäller en sadel, då hade jag nog letat vidare...

Har en liten appaloosa, men han är ganska så kraftig redan nu ( 3 år och oinriden) sadlen är full qhbom.

LuckyRider: Jo det är ju sant, men sen förstår jag även säljaren, man vet ju inte vem man lämnar ut sadlen till och om den får den tillbaka å i vilket skick.

Jag har precis såld 2 sadler, har såld med öppet köb 1 vecke.
full pris betalet af köper, en kontrakt var köpar ansvarer för skåder på sadlen och jag har rätt att hålla tillbaks pengar om köpet går tilbaks och sadlen har skåder.

Det har inte varit problem föreut, för ca 5 år sedan då min crates var til salu (samme sätt som övan) kom den retur med repor på fler ställen. Jag kontaktade "köpar" och sa att jeg behölde 1000 kr av köps summan, vilket han sa OK til.

Köp kun sadle med öppet köp, du risikera att stå med en sadel du inte kan använde

ja... det är ju svårt att säga... men har du tur kan du padda upp. Annars så får du sälja den vidare.

När jag skickat iväg sadlar på öppet köp har jag tagit bilder av den från alla vinklar tillsammans med den dagens tidning, och i övrigt gjort som Joy :)

Lägg bara in en bild av din häst , så får du klara besked, det finns massor av kunskap här. :cool:

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 618
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: Barret
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka