kommer den bli så stor? :O

C

CeciliaAndersen

har lite planer på att köpa en 05:a Aerline H-Cardento. han är drygt 165 nu och kommer bli 170 enligt uppfödaren.
men alla andra säger att han kommer bli stor som ett hööghus. tror ni också det? :confused:

Sv: kommer den bli så stor? :O

våran 05:a är ca 163 nu, lite överbyggd bak för tillfället, veterinären tror hon blir ca 168 cm...:D hoppas på 168-170(ganska lagom)

vissa hästar växer sent, och andra väldigt tidigt o andra jämt, om han växt mkt senaste tiden kanske han blir stor?!:p

jag tror fortfarande att den kommer bli riktigt stor med tanke på att den har två stora hingstar som "bakgrund" ;)
och som sagt, 165 redan som 05:a ...

Det går ju att kolla, fast kommer inte ihåg hur :) man typ mäter och sen räknar ut :)

fast uppfödaren säger han blir 169-171.
mamman är 169, Aerline är 167 och Cardento 173 ;)
men ja, skulle han bli FÖR STOR får man väl sälja.
men uppfödaren har ju stuteri så man tycker ju hon borde veta ;)
men vi ska kolla på den i alla fall :)

hur mycket över 170 tror du den blir?

men de är ju toppen stam och kanske väldigt lätt att rida fast den är stor :O

va har en tvååring som är 164, det har han variet iett halvå, inte vuxit en cm sen dess, bara breddat sig.
många hästar sluta växa om tvååringar. bara för att för'ldrarna är stora behöver inte av komman vara det. vi ar en treåring som har en mamma som är 156, pappan 159, hästen blev 147!

tror inte den blir 175 utan snarare runt 172-173 i sånt fall men säkert kan man ju aldrig veta, större hästar växer ofta väldigt sent. Mitt sto var 169 som treåring sen dess har hon växt ett par cm. Aerline ger ju lite mer massa än Cardento men jag hade inte tvekat, väldigt trevlig stam.

Min 05 är nu 175cm+:D
Mamman är ca 165cm och pappan är 168cm
Trodde väl aldrig att han skulle bli en sån gigant:angel: Tur är ju att han inte är av den grövre typen iaf.
Sedan är det ju faktiskt inte bara höjden som gör storl. på hästen, man kan ju sitta på en häst på dryga 150 cm som känns betydligt mkt. större och tvärtom.:idea:

Öööhmm, lite trådstöld... vi har en ettåring på 162 cm, vad tror ni om honom? :crazy: Kommer han bli helt enorm eller brukar dom "stanna av" lite i växandet på höjden om dom har växt så otroligt mycket på bara ett år?

Tror faktiskt inte att den växer över 170cm om den "bara" är 165cm nu. Med den stammen så är den ju övervägande tysk stam och de växer färdigt på höjden tidigt. Cardento har ju faktiskt även gett en del smått så det är ju inte bara stort efter honom.
(Cyklon tex är ju bara 162 eller likn (kommer inte ihåg exakt)). Aerline har ju även han gett en del smått.
Tyskstammade hästar (i alla fall med de hopplinjerna du hittar i deras stammar) brukar vara i stort sett färdigvuxna vid 2,5år vad gäller höjd sedan bara breddar de i sig.
Har själv två 06 med liknande stambild och de är redan nu ca 165 den ena kan jag säga säkert att den passerar inte 170cm.
Pappan till ovanstående var 167cm som 2 åring och är idag 169cm (6år gammal).

Tror faktiskt inte att den växer över 170cm om den "bara" är 165cm nu. Med den stammen så är den ju övervägande tysk stam och de växer färdigt på höjden tidigt. Cardento har ju faktiskt även gett en del smått så det är ju inte bara stort efter honom.
(Cyklon tex är ju bara 162 eller likn (kommer inte ihåg exakt)). Aerline har ju även han gett en del smått.
Tyskstammade hästar (i alla fall med de hopplinjerna du hittar i deras stammar) brukar vara i stort sett färdigvuxna vid 2,5år vad gäller höjd sedan bara breddar de i sig.
Har själv två 06 med liknande stambild och de är redan nu ca 165 den ena kan jag säga säkert att den passerar inte 170cm.
Pappan till ovanstående var 167cm som 2 åring och är idag 169cm (6år gammal).

Mmmm... Det trodde jag med när jag köpte min som 3,5 år. Han såg väldigt klar ut i kroppen, jämn och fin och var ca 169 cm. Räknade väl med någon centimeter till. Som idag har blivit 11 cm. Han är idag 5,5 och på pricken 180 cm... Med väldigt mkt tyskt i stammen :)

men häst är 170 och har 145 i täcke så han känns ganska liten. jag är bara 160 jag

kul med stora hästar din fis.. haha.. min 06.a mättes idag han är 166 cm fram och 168 bak...

vart ska han sluta månne :/

men visst sägs de så att vid två ska de ha nått 90 % av sin höd, el.?

men visst sägs de så att vid två ska de ha nått 90 % av sin höd, el.?

Nej vid 1 år ;)

Till TS:
Min häst var ca 165-166 cm på hösten som 2-åring. Är nu 1,70 cm som 3-åring och verkar inte bli mycket större (har inte vuxit sen 3-årstestet).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 526
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar