Kommentera loddies häst tråd :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kommentera loddies häst tråd :)

Jasså är det den Ör :)
Har sett henne på en Eidfaxi tävling, samt hört mkt om henne från Julia.
Vad jag vet så hade hästen lätt för att få underhals, samt att hennes trav och galopp var väldigt "femgångsaktig".
Skritten var den absolut bästa gångarten, passen kommer jag inte ihåg.

Jag hoppas du ser vad du skrev, det vittnar ju bara om att ärftligheten i detta fall är stor.

A = mormor
B = mamma
C = Föl.

A fick eksem efter några år i Sverige (numera c:a 25 år) B fick föl för kanske 6 år sedan, för 2-3 år sedan fick B OCH C eksem. Alltså inget varesig uppfödare eller anställda kan rå på.

Man kan kanske tycka att det är ok att avla på ett sto med vad man tycker är lindrig eksem, men jag undrar vem som egentligen vill sättta namnet på en avkomma där man faktiskt har struntat i defektlistan.:angel: Sen vet man aldrig i vilken omfattning en avkomma drabbas, även om föräldrar har vad man vill kalla lindigt eksem innebär iinte det att avkomman slipper lika billigt undan.

Sista för mig.

Jag har aldrig sagt att det inte kan vara ärftligt. Men faktum är att de sista två är svenskfödda. Sluta avla på importston om man inte skall ta risken med eksem, eller vänta 15 år innan ni tar ett föl på ett importsto. Det är precis samma sak som att inte ta ett föl på ett sto som har lindrig eksem.

Inte vilja sätta namn på ett föl som har en mamma med eksem? Det var lågt skrivet, en häst är en häst oavsett om det finns en defektlista eller inte, den har samma möjligheter som vilket annat föl som helst sålänge man tar väl hand om det och försöker förebygga eksemen mer än vad man gör med ett föl som har föräldrar utan eksem.

På tal om det där med att avla på eksemston, om man nu absolut inte skall göra det så se till att det blir något man inte får göra. På mitt förra jobb tog chefen föl på ett sto som hade enorma problem med eksem och andra saker. Såvitt jag vet utav de fölet jag träffat efter henne så har ingen utvecklat eksem (ännu om det ens kommer inträffa), den äldsta är 10 år.

För att förtydliga mina åsikter så tycker jag inte att man skall avla på ett eksemsto som har enorma problem med eksemen, men då på samma gång så tycker jag inte att man heller skall importera hästar från Island, de lider samma risk att drabbas av eksem som fölen efter ett eksemsto. Men ett sto som har lindrigt eksem som klarar av att gå ute och inte klia sig, jag ser inte vart problemet är, då är hennes eksem så lindriga och så minimala att risken att fölet skulle få eksem är mindre. Då gäller det även att stoet har vart i Sverige ett X antal år innan och inte då drabbats av eksem.

Yrpa fick det under en svag period för henne då hon var sjuk och knotten var extra jävliga, hade hon inte skadat sig och fått nedsatt imunförsvar så hade hon kanske varit eksemfri även idag.

Senast ändrad:

fast som sagt hon är i mycket bättre kodition än när dem köpte henne! tycker inte heller att man ska avla på exemhästar men somsagt det är inte min häst. Jag la bara ut tråden eftersom hon inte visste hur man gjorde med bilder och så!! ;D

tror faktist inte att hon var tränad så himla mycket i passen! Passen och skritten är KLART hennes bästa grej! med mer styrka så hon kan orka lägga pass en hel "passraka" så blir det bra ;) blir nu lite 4 taktig men det är ju för att hon ska orka hålla balansen, och man ser att det är på frammarsch. För när lotta köpte henne så var hon i himla dålig kondition och jättesvag så då va hon Vääääldigt passtaktig/travig i både tölten o traven(hon kan bli det nu ocskå men absolut inte på samma sätt :S), galopp kunde hon knappt fatta spec inte på volt eller oval. Som lotta sa var väl hon inte mycket riden sista tiden.
:banana: joss

Senast ändrad av en moderator:

Men ett sto som har lindrigt eksem som klarar av att gå ute och inte klia sig, jag ser inte vart problemet är, då är hennes eksem så lindriga och så minimala att risken att fölet skulle få eksem är mindre.

Det är precis det du inte kan veta, hur avkomman drabbas och om den drabbas. Eksem är mycket lynnigt, kanske klarar sig avkomman till en eksemhäst men överför det senare till sin avkomma i större omfattning. Man kan alltså inte ha föräldrarna som en referensram och tro sig veta hur en avkomma ev skulle kunna drabbas, det finns hästar vars föräldrar uppvisats symtomfria och likafullt har avkomman fått eksem. Här kommer den med största sannolikhet från tidigare led.

Ofta blir ju dessutom våran ras gammal, man vet att eksemet förvärras med åren vilket gör att man kanske får ta bort en häst som fö är friskt frånsett en fruktansvärd eksem.

Ska jag vara ärlig så tror jag att detta kommer att bli lite självsanerande, försäkringsbolagen har reservationer numera pga eksem. Det gör att köparna kommer att akta sig för potentiella risker även om man nu inte kan skydda sig till 100%.

Jag måste bara säga att det är OTROLIGT irriterande att läsa en tråd där folk blandar en massa annat i! Jag ville läsa om vad folk tyckte om bilden på hästen. INTE om eksem ston... det finns ganska många sådana trådar redan..
Tycker om jag ska vara riktigt ärlig att det är märkligt att Boj som moderator själv sitter och skriver om annat i en sån här tråd..
Som trådskapare hade jag inte varit så himla glad...

/Emma

Kanske det, men man får alltid räkna med att en tråd går åt olika håll. Det är väl lite det som är vitsen med diskussioner,;) i övrigt skriver jag precis som du nämligen som privat person. Om avsikten hade varit att använda moderatorskapet, då hade jag undertecknat inlägget med det.

Jag tycker bara att det är till att inte respektera trådskaparen. Har varit på andra forum där moderatorn styr upp trådar som inte längre håller sig till ämnet. Vilket kan vara ganska bra i många fall!

Jag tror inte ens att trådskaparen har sagt att hästen ifrån ens har eksem, varför jag inte heller kan förstå att man fortsätter diskutera det...:confused:

/Emma

Ska jag säga vad JAG blir irriterad på? ;) Det är när folk JÄMT ska klaga om att en tråd spårat ur osv. En diskussion är en diskussion och då kommer man in på nya saker hela tiden, det är helt naturligt. Och intressant, ingenting som ska stoppas, tycker jag!

Man kan ju fortfarande diskutera det ursprungliga ämnet, det är fritt fram.

Yeahnny skrev:
Jasså är det den Ör :)
Har sett henne på en Eidfaxi tävling, samt hört mkt om henne från Julia.
Vad jag vet så hade hästen lätt för att få underhals, samt att hennes trav och galopp var väldigt "femgångsaktig".
Skritten var den absolut bästa gångarten, passen kommer jag inte ihåg.

tack! jo skritten är den bästa gångarten (fått 6.5) och passen kommer nu, väldigt snabb i galoppen vilken är en föredel i passen:d
kul att så många vet vem hon är! ska för övrigt vara med på fors firmakeppni i november;) vi kanske ses där någon av er??

//loddie:D

det sägs ju att hästen måste vara dubbelt svenskfödd...alltså att även föräldrarna måste vara svenskfödda för att den ska ha mindre risk för eksem...+ att det inte ligger så mkt eksem i släkten då.

min pålle kan jag ta som ex.
han är svenskfödd
hans mamma är svenskfödd ej eksem(hennes pappa svenskfödd dock visade det sig att han utan eksem gav eksemhästar, mamman tror jag är svenskfödd.)
hans pappa är svenskfödd efter Faukur fra saudarkroki som inte har eksem fast är från island. och mamman är från island o har ej eksem.

så min häst har väldigt liten risk att han ska få eksem.

IrpaSnirpa skrev:
A fick eksem efter några år i Sverige (numera c:a 25 år) B fick föl för kanske 6 år sedan, för 2-3 år sedan fick B OCH C eksem. Alltså inget varesig uppfödare eller anställda kan rå på.
Ibland så blir jag tröttare än annars.

Vi VET att det är samma häst ;) Och vi diskuterar henne, det var det tråden var till för liksom ;)

Det kanske var hon då! För jag vet att hon tävlat där. Yeahnny här på forumet också. Kanske var dom två rentav? Haha roligt isf ;)
Har ni nyare bilder så vore det ju jättekul att se :)

ska ringa och höra med loddie om hon har nya bilder! :idea:

hej!

blev lite tveksam med det här med föl, vet inte om jag ska ta det på henne men kanske rida någon avelsbedöming:angel: haha man får se i framtiden:d

//loddie:smirk:

Gullan86 skrev:
min pålle kan jag ta som ex.
han är svenskfödd
hans mamma är svenskfödd ej eksem(hennes pappa svenskfödd dock visade det sig att han utan eksem gav eksemhästar, mamman tror jag är svenskfödd.)
hans pappa är svenskfödd efter Faukur fra saudarkroki som inte har eksem fast är från island. och mamman är från island o har ej eksem.

så min häst har väldigt liten risk att han ska få eksem.

Jag skulle inte vara så säker på att ha en exemfri häst resten av livet även om han är svenskfödd med den stammen.

Jag ber dig bara att hålla ögonen öppna!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka