Kommentera loddies häst tråd :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kommentera loddies häst tråd :)

jasså varför dårå?(nåt fel med den stammen?) nu vill jag ha en förklaring:P...

Dolores_88 skrev:
Hmm.. Jag tror att det var en Julia som hade henne på foder/skötte om henne. I alla fall hette stoet Ör och var brun, en tjusig häst!

vart såg du dom bilderna?? :confused: eller var dom privata eller var det från någon tävling? skicka gärna sidan om dom e på nätet;)

//loddie *ör´s ägare

Morfar GER eksem, farmor HAR eksem, farfarsfar slaktades pga bronkit.

Alltså har du allergi på minst tre håll i stammen.

OBS att SVENSKFÖDDHETEN bara skyddar den aktuella individen, det hjälper inte ett dugg i stamtavlan. Att ha svenskfödda föräldrar är ingen fördel. En svenskfödd häst kan ju ha mycket mer disposition för allergi än en import och nedärva mer utan att det syns något eksem på den.

"säkrast" är svenskfödda efter eksemfria importföräldrar.

Jo det var en Eidfaxi tävling jag såg Ör på. Julia tävlade också då.

Kan fråga Julia om det är okej att jag lägger upp bilder!

Yeahnny skrev:
Jo det var en Eidfaxi tävling jag såg Ör på. Julia tävlade också då.

Kan fråga Julia om det är okej att jag lägger upp bilder!

om du vill! skulle vara jättekul och se Ör (:love: ) med någon annan än mig på ryggen;)

//loddie

Lotta har tagit nya bilder :) Som jag ska lägga in åt henne!! kommer idag! :banana:

Silverkedjan skrev:
Morfar GER eksem, farmor HAR eksem, farfarsfar slaktades pga bronkit.

Alltså har du allergi på minst tre håll i stammen.

OBS att SVENSKFÖDDHETEN bara skyddar den aktuella individen, det hjälper inte ett dugg i stamtavlan. Att ha svenskfödda föräldrar är ingen fördel. En svenskfödd häst kan ju ha mycket mer disposition för allergi än en import och nedärva mer utan att det syns något eksem på den.

"säkrast" är svenskfödda efter eksemfria importföräldrar.

alltså vem tusan menar du att farfarsfar är på min häst?....fakurs pappa??? bronkit har väl inget med stammen att göra eller det beror väl på omständigheterna? är det inte en slags hosta?

och bronkit har väl då inget med eksem att göra?

och hur vet du vems hans morfar e? vilken häst menar du då?(skriv namn)

farmor; menar du det vita stoet med otroligt lång man och svans som är mamma till Hrimnir? hon är ju import island...har hon eksem? kan inte vara mkt i så fall, den syns ju inte.

nej en bättre förklaring tack;)

okej på de nya bilderna ser hon ut att ha hyffsat smal hals och lång rygg ser fortfarande lite trött ut...lixom inte så pigg uppsyn...

har hon eksem? det har nog aldrig kommit fram.

och steget i traven ser ju bra ut men det kan bero på bommarna.

Gullan86 skrev:

Du skrev själv i ett tidigare inlägg att din hästs morfar fått eksemavkommor....

min pålle kan jag ta som ex.
han är svenskfödd
hans mamma är svenskfödd ej eksem(hennes pappa svenskfödd dock visade det sig att han utan eksem gav eksemhästar, mamman tror jag är svenskfödd.)
hans pappa är svenskfödd efter Faukur fra saudarkroki som inte har eksem fast är från island. och mamman är från island o har ej eksem
.

Gullan86 skrev:
alltså vem tusan menar du att farfarsfar är på min häst?....fakurs pappa??? bronkit har väl inget med stammen att göra eller det beror väl på omständigheterna? är det inte en slags hosta?

och bronkit har väl då inget med eksem att göra?

farmor; menar du det vita stoet med otroligt lång man och svans som är mamma till Hrimnir? hon är ju import island...har hon eksem? kan inte vara mkt i så fall, den syns ju inte.

nej en bättre förklaring tack;)

Tháttur 722 är fff till din häst och en av de starkaste förvärvarna av allergier man känner till. Allergisk bronkit och eksem är två olika uttryck för allergi och just Tháttur ger ofta både och. Själv lämnade han ju aldrig Island så han fick förstås inte eksem själv.

Hrimnirs mamma har eksem, att det är välskött påverkar väl inte ärftligheten?

Och du säger ju själv som kosmoskatten påpekar att din hästs morfar nedärver eksem.

oj vad ni snackar om eksem! min fråga på denna tråd var hur ser min häst ut??:confused: inte eksem...skapa en annan tråd om ni vill snacka om eksem:)

//loddie :d

Hon ser häftig ut när hon travar över bommarna! Dessutom tycker jag att hon ser proportionerlig och fin ut. Iallafall om man tittar på travbilden.

Exteriörbilden är av bakhovarnas placering att döma tagen lite snett bakifrån vilket får hennes rumpa att se stor ut och huvudet litet. :) (ser ut som om hon står snett mot stallet)

Silverkedjan skrev:
Tháttur 722 är fff till din häst och en av de starkaste förvärvarna av allergier man känner till. Allergisk bronkit och eksem är två olika uttryck för allergi och just Tháttur ger ofta både och. Själv lämnade han ju aldrig Island så han fick förstås inte eksem själv.

Hrimnirs mamma har eksem, att det är välskött påverkar väl inte ärftligheten?

Och du säger ju själv som kosmoskatten påpekar att din hästs morfar nedärver eksem.

det med hans morfar var nog du som sa en gång när jag skrev ner hans namn.

men om nu den där thattur nedärver allt...varför har då inte hrmnir eller faukur det dårå? då borde ju inte risken va så stor att min häst får den efter 2 helt friska individer

Allergier är multifaktoriella och risken att få en disposition ökar ju fler håll i släkten man kan det få ifrån, även om det ligger längre bak. I ditt fall ligger det ju bakom från tre olika håll, vilket väl ungefär är genomsnittet för en svenskfödd häst eftersom vi inte rensat från allergier i aveln.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka