Kommentera loddies häst tråd :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kommentera loddies häst tråd :)

e okej svara gärna på min fråga med....

"men om nu den där thattur nedärver allt...varför har då inte hrmnir eller faukur det dårå? då borde ju inte risken va så stor att min häst får den efter 2 helt friska individer"

Gullan86 skrev:

"men om nu den där thattur nedärver allt...varför har då inte hrmnir eller faukur det dårå? då borde ju inte risken va så stor att min häst får den efter 2 helt friska individer"

Om du läser Silverkedjans inlägg, så har hon klart och tydligt svarat på din fråga.:angel:

ursäkta pratade jag med dej?

blir bara så trött på att alla ska hålla på att svara i handras ställe och svansa för andra på denna sidan:confused:

jag frågade silverkedjan.

Gullan86 skrev:

Exem kan nedärvas även om inte föräldrarna eller far och morfördrarna har det.

Vet du med säkerhet att ingen av dess hingstar har exem???? Det finns ett stort mörkertal av hingstar i Sverige som har exem men som inte kommit "ut ut garderoben"

ja ja vet med säkerhet att Hrimnir från ödmården inte har eksem och faukur fra saudarkroki tar jag för givet att han inte har det så känd som han är men någon här kanske kan bevisa motsattsen?

det verkar verkligen som att ni vill få mej att inse att min häst kommer få eksem lr nåt haha.

Nej jag vill bara att du håller ögonen öppna för risken är ganska stor att han har kan få det. Jag vill bara att du är medveten om risken.

Haha så du vet så går det att mörka exem hur kända eller okända dom må vara.

okej men säj mej har Hrimnir eller faukur eksem???

om jag ska hålla ögonen öppna så kan man lika gärna säga det till alla med islandshäst och oroa dem oxå för det är trots allt islandshästar vi har....de KAN få eksem hela bundten, din, min, allas inget är en garanti MEN det finns mer osäkra och mer säkra partier...

min häst har varken pappa, farfar mamma eller morfar med eksem de borde väl endå va mer saäkert än en häst med pappa, farfar, mamma, morfar fulla me eksem att då den hästen ska få eksem???

jag menar bara att det finns värre, det finns det alltid och såklartt jag är uppmärksam det är ju en Islandshäst jag äger;)

Senast ändrad:

ainasoja skrev:
Nej jag vill bara att du håller ögonen öppna för risken är ganska stor att han har kan få det.

vad menades med den raden att han har det utan att jag märkt det?

knapplån

Man ska väl ALLTID hålla ögonen öppna oavsett om man tycker att hästen har liten eksemrisk eller inte...

Gullan86 skrev:
okej men säj mej har Hrimnir eller faukur eksem???

Jag går inte ut på ett forum och säger att den och den hingsten har exem men med den stammen du har på din häst så ökar risken att få det.

Jag tror inte att din häst har exem men invaggas inte i en falsk trygghet att han inte kommer att få det även om han är svenskfödd!

Vet du föresten om hur många islandshingstar som har exem, spatt och kronisk broknit? Jag anklagar inte alla hingsthållare för att ha exemhingstar hemma i stallet men du ska veta att det finns i Sverige!

håller med o alla ska hålla på o tjata om min häst som inte ens har eksem...*zzzZZ* skadeglädjen verkar vara den enda sanna glädjen för de flesta här...

Gullan86 skrev:
håller med o alla ska hålla på o tjata om min häst som inte ens har eksem...*zzzZZ* skadeglädjen verkar vara den enda sanna glädjen för de flesta här...

Jag förstår inte varför du alltid tror att man är skadeglad eller avundsjuk på dig och din "fina" häst bla bla bla

Jag ville bara göra dig uppmärksam på att han har en stam som gör att han ligger i riskzonen för exem men jaja skit i det då.

Ta exemsnackat på en annan tråd, finns ju faktist trådar skapat för just exem diskutioner :idea:!! så vi slipper allt tjafs här, bara för att visa respekt för oss som vill slippa höra det:smirk: !! ganska uttjatat faktist:D

Senast ändrad av en moderator:

pia88 skrev:
Ta exemsnackat på en annan tråd, finns ju faktist trådar skapat för just exem diskutioner :idea:!! så vi slipper allt tjafs här, bara för att visa respekt för oss som vill slippa höra det:smirk: !! ganska uttjatat faktist:D

Hmm om jag inte misstar mig så tycker iallafall jag att jag avslutade diskussionen med Gullan. Men då måste be dig och alla andra användare som vill visa sina hästar till Gnägg :idea: det är där dom brukar hålla till så vitt jag vet, för vet du vad jag tycker själv att dessa exteriörtrådar börjar bli uttråkande.

Gullan86 skrev:
ursäkta pratade jag med dej?

blir bara så trött på att alla ska hålla på att svara i handras ställe och svansa för andra på denna sidan:confused:

jag frågade silverkedjan.

Nu är det väl ändå så att det här ar ett diskussionsforum och då svarar man väl lit som man tycker.Själv blir jag enbart TACKSAM när så många som möjligt ger synpunkter.

Du har i mångt och mycker en enligt mig märklig attityd.Det visar sig i inlägg efter inlägg.

Alla älskar sina hästar alla tycker att de är så himla bäst,det är ju gulligt,men nånstans bör man väl ändå vara medveten om att man själv inte är särskilt objektiv.

Jag kommer ihåg din skrittfråga,det tog nog många ett bra tag att förstå att du inte drev med oss.

Tycker du det är konstigt att andra en du känner till din hästs förfäder??
Och när du värderar risken på din eksemhäst så låg är det nog bara vissa som vill på visa att det nog inte är så.Alltså bara välvilja att du ska vara uppmärksam.
Själv har jag switch och täcke med huva på min eksemfria svenskfödda 6 åring för jag anser inte att faran är över än.Just för att han det i generna.

Sen skriver du ibland att din häst måste vara en kanon för han så himla bra pappa.Är det inte så att de flesta isisar har bra pappor??Och det finns väl hur mycket mediokra hästar som helst efter högt bedömda föräldrar??

Och om alla skulle tycka att just din häst stam var så bra så skulle vi väl också ha hästar efter dem på gården:confused: Du måste förstå att smaken är olika.

Sen när nån har nån synpunkt om din häst som inte är söt snygg och bljj blajj så går du igång...men du själv kommer med ganska hårda ordalag om en häst som iallafall tilltalar mig mera.Som iallafall jag tycker spelar i en annan division.

Som sagt det är bra att du gillar din häst.Själv så gillar jag mina bättre.Betydligt bättre.....och nån Hrimniravkomma kommer jag inte att föda upp.Har sett en tung trist på gränsen till slö iof vacker häst efter honom...med ett bra sto.Säkert fel men jag blev lite avskräckt.

Jag tycker att alla ska svara på de trådar de vill!!

// Åsa

Jo, visst gjorde du det och det var bra. Svarade på din eftersom den va längst ner :P kanske la ut tråden lite fel :smirk: men flyttas den så flyttas den, går väl inte att flytta eller ?? (inte min häst :P):devil: jo fast det är ju en smaksak:d

Senast ändrad av en moderator:

Fast jag tycker det är bra att trådarna utvecklar sig annars hade det blivit förbaskat tråkiga diskutioner här på Buke :D

Och här avslutar stänger jag tråden. Pseudodiskussioner om vad man får diskutera i vilken tråd leder sällan någonstans. Den som i framtiden anser att en tråd spårat ut bör skicka en synpunkt i stället för att tala om för andra vad de får eller inte diskutera. I slutändan är det jag och Gunnar som avgör vad som är tillåtet och det är sällan vi ingriper för att en tråd tar en annan vändning en trådskrivaren tänkt sig. Liksom i det verkliga livet så är det svårt att bestämma över andra.

Lobelia
Moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka