Kommentera hoppbilderna :D

M

Molvi

Min issis tjej och jag, vi kan allt hoppa tycker jag :D
kommentera inte allt för elakt :angel:

molvihopp7-paint.jpg

molvihopp6-paint.jpg

molvihopp8-paint.jpg

Molvihopp5-paint.jpg
'

bara så ni vet har jag en stor jacka på mig, är inte så där tjock annars :P

Sv: Kommentera hoppbilderna :D

söt häst, hon verkar att gilla att hoppa.. men jag skulle gärna se dig ge mer eftergift och kumma fram lite mer med huvudet.. du reser dig (precis som jag :D ) lite för hastigt mitt över hindret, träna på att ha 2 hinder i kombination, då kommer du att vara mer framåt över första, och sedan låtsas att du har ett hinder till bakom andra..

Hästen ser väldigt positiv och hoppar med relativt bra teknik. Dock som någon sa, tycker jag att du se ge mer eftergift. Genom att göra det kommer du automatiskt komma fram med överlivet. Du skulle behöva trampa ner mer. Vad är det för stigbyglar du har? De ser ut som såna här säkerhetsbyglar som är av metall och böjda framåt (förstår du vilka jag menar?) men dina ser ut att sitta åt fel håll. Fast jag kanske ser fel.

jag tycker det såg bra ut, men ge mera eftergift, plus att du såg lite väl lång ut på din häst!

tänkte också lite på din längd, men med tanke på att det är en islänning är det nog ingen fara. Men det är ännu viktigare med ditt överliv då.

Aa riktigt kul hade vi :D
men jag förstår inte rkt vad ni menar med att jag lutar mig
för mycket med överlivet, jag kan ju knappast luta mig mera bakåt ?
eftergiften ska jag tänka på :)

jag har islandsstigbyglar typ utsvängda utåt, har ett par vanliga med
gummistroppar tycker du jag ska byta ?

det är en islandshäst, då ska du se dom som är låånga och rider islandshäst, så där är du allt ute och cyklar.

eftergiften kan jag på ett sett förstå, men
skulle jag släppa henne, drar hon ner huvudet och
blir framtung och då känns det som hon ska ramla ihop.
sedan ser jag nog lite större ut i med att jag har en stor jacka på mig :)

så här ser det ut annars med vanlig jacka.
P1000795.jpg

Det ser fint ut men som andra påpekat eftergift:) men det ser ut som om du har stigbyglarna fel.. böjen på utsidan skall vara böjdframåt å på insidanbakåt väl? så har jag lärt mig att de skall vara..

Jag tycker det ser helt okej ut! Det syns att ni har väldigt kul och det är väl det som räknas! :bump:
Det ser ut som du har dina stigbyglar åt fel hål. Böjen ska peka framåt, inte bakåt som det ser ut att göra på bilderna.

Jag är ingen expert på hoppning (sist jag hoppade var för 7 år sen) men jag tycker du kan luta dig fram lite mer i hoppet, och då kommer det på en gång med eftergift. :idea:
Fast nu såg jag att om du lutar dig mer framåt så kommer nog balansen bli helt galen. Då tror jag du helt enkelt blir för lång på hästen. Eller vad vet jag? Jag bara spekulerar. Jag hoppar inte :rofl:

raderat...

Senast ändrad av en moderator:

Carla skrev:
Jag tycker det ser helt okej ut! Det syns att ni har väldigt kul och det är väl det som räknas! :bump:
Det ser ut som du har dina stigbyglar åt fel hål. Böjen ska peka framåt, inte bakåt som det ser ut att göra på bilderna.

Jag är ingen expert på hoppning (sist jag hoppade var för 7 år sen) men jag tycker du kan luta dig fram lite mer i hoppet, och då kommer det på en gång med eftergift. :idea:
Fast nu såg jag att om du lutar dig mer framåt så kommer nog balansen bli helt galen. Då tror jag du helt enkelt blir för lång på hästen. Eller vad vet jag? Jag bara spekulerar. Jag hoppar inte :rofl:

Aha okej :p aldrig tänk på det med stigbyglarna,
får ta och ändra dem då.. men min kompis mosi_
här har sina stigbyglar så och hon halkar ur dem hela tiden,
och vi misstänkte att hon satt dom åt fel håll när vi putasde stiglädrerna, men jag vet inte men jag skulle tycka det kännas obekvämt att ha dom så.. okej, tack så mycket för kommentarerna :D aa jag säger samma, tror inte jag kan luta mig mera då vi kommer i obalans.
ha dt bra

Nej, du ska inte luta dig mera bakåt. Menar du att hon drar ned huvudet i språnget? För i sådana fall är det ännu viktigare att hon får den här eftergiften. Träna mycket cavaletti och studs så att hon får träna på sin egen balans och styrka. Överlivet kommer automatisk följa med framåt (du är lite för upprätt på bilderna) om du ger mer eftergift. Med mer eftergift menar jag inte att du ska länga på tyglarna utan föra händera närmare munnen längs med halsen. Jag menar inte att du slänga dig hejdlöst framåt eller ligga platt med magen mot manen, men jag tror att du behöver flytta fram vikten lite granna.
Tror absolut inte att din vikt eller längd är någon fara för hästen, däremot tycker jag alltid att det ser opropotioneligt ut när långa ryttare sitter på små islänningar ;)
Du får ha vilka stigbyglar du vill, det jag funderade på var om du satt dom fel och det kan bli farligt om det är sådana stigbyglar jag tänker på (förstår inte riktigt hur dina ser ut).
Det är såna här jag tänker på, men det kanske inte är samma?
4255.jpg

Om det är samma, ska den högre bygeln på bilden sitta på höger sida om hästen med böjen framåt. Kolla så att dina sitter rätt. Jag har jättesvårt för att rida i såna stigbyglar, får inget stöd och glider ur hela tiden. Får du det problemet tycker jag att du ska byta till de med gummisnodd. De är också bra.

Okej, tack så mycket.
Aa okej, jag ska byta till de med gummisnodd.
Okej, har redan tänkt och öva studds, har tyvärr ingen bra plats just nu då det är så himla lerigt och har inte till gång till paddocken ennu.
men jag ska komma i gång med det lite grann nu senare i vår och till sommaren :)
Ska tänka på detta :)

molví

Molvi skrev:
Min issis tjej och jag, vi kan allt hoppa tycker jag :D
kommentera inte allt för elakt :angel:

molvihopp7-paint.jpg

molvihopp6-paint.jpg

molvihopp8-paint.jpg

Molvihopp5-paint.jpg
'

bara så ni vet har jag en stor jacka på mig, är inte så där tjock annars :P

Ser jättetrevligt ut, den verkar gilla att hoppa och hoppar bra. Har ingen erf av isisar vad gäller att hoppa eller öht, men jag har hoppat en, när vi red turridning med syrrans kille. Då fick vi som ville hoppa några hinder, och det var inte helt lätt. Så jag tycker din har väldigt bra teknik. Jättetrevligt.
Lite mer eftergift kanske men jag tycker det ser bra ut annars.

minimi skrev:
Ser jättetrevligt ut, den verkar gilla att hoppa och hoppar bra. Har ingen erf av isisar vad gäller att hoppa eller öht, men jag har hoppat en, när vi red turridning med syrrans kille. Då fick vi som ville hoppa några hinder, och det var inte helt lätt. Så jag tycker din har väldigt bra teknik. Jättetrevligt.
Lite mer eftergift kanske men jag tycker det ser bra ut annars.

tack det var roligt att höra :D
okej :)
aa, de flesta har nämt det där med eftergift,
så ska tänka på det näsat gång (:
ha dt bra / molvi

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
503
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 419
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar