Sv: Kommandon vid lydnadstävling..
*kl*
ang avdrag vid hakan i backen. Har du platsat hunden med hakan i backen ses det som olydnad när den tar upp huvudet. Däremot har du inte platsat med hakan i backen o hunden själv lägger ner huvudet är det inte olydnad.
Nu pratar jag elit. Hade den diskussionen med en dommare för en tid sen.
Beror mycket på hur hård dommaren är skulle jag vilja säga. En del släpper igenom mer än andra.
.
Njae, det där jag har fetstilat i citatet är nog lite väl kategoriskt uttalat
.
Om man platsar hunden med hakan i backen så har den lika stor tillåtelse att röra huvudet upp och ner som en hund som ligger med huvudet upp har tillåtelse att röra huvudet från sidan till sidan. (Har också haft den här diskussionen med domare och med Maria Brandel, som ju både är domare och har vunnit SM 2 år i rad). Så en hund som bara lyfter huvudet och sen lägger ner det igen ska inte få nerdrag, inte ens i elitklass.
Lyfter hunden huvudet upp och ner
frekvent så blir det avdrag eftersom detta räknas som "orolighet i position", men om den bara gör ett enstaka lyft så ska detta INTE generera nerdrag, och särskilt inte om huvudlyftet skulle komma av ex. ett plötsligt ljud. Man ska inte heller få nerdrag om hunden lyfter huvudet från marken och sen ligger med huvudet lyft under resten av tiden (då givetvis att den är stilla, lugn och tyst i övrigt)
Men givetvis är det också som du skriver, att det beror på hur hård domaren är. Och hur bra/dåligt inläst domaren är på reglerna, jag fick ex en gång i lkl 3 neddrag på inkallning med ställande för dubbelkommando, för att jag vid första inkallningskommandot ropade hundens namn + hit (i ett ord). Detta trots att det i reglerna står att man får göra detta
!