Kommandon vid lydnadstävling..

MiniLi

Trådstartare
Skapar en ny tråd eftersom jag undrar lite allmänt om vad som gäller för kommandon, inte specifikt för någon enskild klass..

Ni som ber hunden ligga med hakan i backen under platsliggningen, vilka kommandon använder ni och när?

Min hund lägger hakan i backen på "plats". Hon gör det dock inte från sittande position utan jag kommenderar först ligg.
Vet inte om det är smartast att lära in att plats = ligg ner och lägg hakan i backen, eller om plats = stanna kvar i liggande position med hakan i backen..
Hur tänker ni?

Och vid tandvisningen.. I reglerna står inget om kommandon.
Det står att momentet börjar när domaren kommer fram till ekipaget. Betyder det att jag får prata med min hund och ge kommandon innan domaren kommer fram?
Kan jag tex kommendera "sitt", "tyst" och "stanna" innan domaren kommer fram utan att jag får poängavdrag?

Undrar egentligen samma sak vid platsen. Där står att momentet börjar när tävlingsledaren kommenderar att hundarna ska läggas ner, får jag då prata med min hund innan dess?

Sv: Kommandon vid lydnadstävling..

På din första fråga så kommenderade jag ligg och sedan plats (även om vi aldrig körde det på tävling, orkade inte befästa det ordentligt).

På dina andra två frågor så skulle jag säga såhär (utan att ha kollat några regler dock):

Innan momentet börjat får du göra vad du vill inom rimliga gränser, i de högre klasserna kan du få avdrag om du leker eller stimmar för mycket. Så det är ok att prata och kommendera in an moment. Och dessutom angående Tandvisningen så är det ju svårt för hunden att veta vad den ska göra om den inte får något kommando.

Själv förbereder jag alltid min hund inför varje moment både på träning och tävling så att hon kan förbereda sig. Exempelvis brukar jag säga "nu gör vi fjärren" innan fjärren och "marsch marsch" innan bu
dföringen.

Vad gäller din första fråga så betyder ligg i min värld att hunden ska lägga sig och sedan ligga kvar tills annat kommando ges. Det som du ser som två skilda moment är för mig ett och samma. Finns ingen mening med att lära in två kommandon när det räcker med ligg. Stanna kvar och liknande är extra förstärkningar som inte ska behövas. Hunden ska stanna på platsen ändå. I min gren skulle det ses som dubbelkommando att säga ligg och sedan stanna. Och i mina ögon är det dubbelkommando oavsett gren.

Man får väl när man lämnar hunden ge kommandot "stanna". Eller minns jag helt fel (inte tävlat eller tränat för tävling på ett år :o)

Nu handlar inte min fråga om "din gren" utan om tävlingslydnad där man vid platsen har två kommandon till förfogande, ett för nedläggning och ett vid lämnande.
Vad som är tillåtet eller ej i andra grenar ser jag som helt orelevant.

Jag har en hund som kan tycka att det är stressande att gå in på plan med flera okända hundar och vill därför att platsen ska bli så enkel som möjligt.

Vill du göra det enkelt för både dig och hunden, använd bara ett kommando. Då blir hunden trygg i sin plats och du riskerar aldrig att hunden reser sig och kommer efter om du glömmer att säga stanna.

Ju färre kommandon att hålla reda på i tävlingssammanhang, desto bättre. Gäller oavsett gren. Dessutom ska man komma ihåg att helhetsintrycket påverkar hela bedömningen, oavsett när moment slutar och börjar och vad reglerna säger. Ser det hela snyggt och prydligt ut och.man för sin hund på ett proffsigt vis så har man större chans till välvilja hos domaren. De blir lite, lite mer blinda för misstag helt enkelt. Något som man inte hittar i regelboken men som är ett faktum. Människan fungerar så. I de högre klasserna är det därför smart att inte tjattra så mycket med hunden mellan momenten.

Senast ändrad:

Jag förstår inte hur du tänker att detta skulle hjälpa mig få svar på mina frågor?
Jag vill få tips från tävlande som har hunden i platsen med hakan i backen.

Jag tänker inte träna om bara för att någon tycker att det är snyggare/bättre med så få kommandon som möjligt. Jag vill bara ha input om hur jag kan få in mitt platskommando på bästa sätt.

Trygghet = det som hunden känner igen.
Vi ska starta etta i augusti och jag har inga planer på att krångla till saker.

Jag förstår också att allt som sker under tävlingstillfället påverkar. Men just nu är jag mest intresserad av att känna mig helt trygg inför vår debut. Då vill jag veta vad som gäller enligt regelboken.

Min hund lägger hakan i backen på "plats". Hon gör det dock inte från sittande position utan jag kommenderar först ligg.
Vet inte om det är smartast att lära in att plats = ligg ner och lägg hakan i backen, eller om plats = stanna kvar i liggande position med hakan i backen..
Hur tänker ni?

Om du inte vill ha avdrag för DK på tävlingen så är det bäst att bara ha ett kommando för själva läggandet. Vill du att hon ligger med hakan i backen så hade jag alltså lärt in det från sittande. Det du annars kan göra, är ju att säga "ligg" först och sedan "plats" när du lämnar, men då lägger hon ju ner hakan när du går.

När jag kört platsliggning så har jag struntat i hakan i marken och kört på "ligg" och sedan "stanna" när jag går.

När jag fick 9,5poäng på platsliggningen i klass 1 så pratade jag och kliade på hunden innan vi skulle lägga hundarna utan att få poängavdrag för det, alltså skulle jag tro att det är ok. (poängavdraget kom av att jag fick ge världens DK för att få henne att öht lägga sig ner)

Ja jag har hittills struntat i hakan i backen när vi träningstävlat, för det är inte tillräckligt befäst.. Men det är något jag vill kunna använda längre fram :)

Tack för svaret!

Vi diskuterade det på klubben häromdan, en tjej höll på med att lära in kommandot "hakan", vilket jag tyckte lät rörigt. Typ ligg, hakan, för att sen få bort "hakan" på tävling.

Sen undrar jag om du inte kan få mer avdrag om hunden ligger ömsom med hakan i gräset och ömsom inte. Jag kör bara "plats" och lämnar hunden. Utan hakan i gräset. När jag har fått avdrag så har det inte varit för hakan.

Jag har kommando "ner" = hakan i backen till min, från sittande. Sen säger jag också stanna innan jag går som en extra påminnelse. Läs i regelboken så får du svar på hur många kommandon du får ge och ffa när momenten börjar. Innan momentet har startat så får du såklart prata så mycket du vill med din hund :).

Blandrastik: Man ska inte få avdrag för att hunden har hakan i backen ibland. Om den håller på och joxar mycket med huvudet så kan den möjligtvis få avdrag för att den är "orolig". Men troligtvis inte i de lägre klasserna.

Jag tycker att det är ganska bussigt med ett "stanna" till hunden innan man går. Då vet hunden att den ska ligga ett bra tag, och riskerar inte att röra ihop det med andra moment som börjar med att man lägger hunden. När jag lämnar hunden för inkallning eller fjärr t ex, så vill jag att den ska vara bra mycket mer alert än när den ska ligga plats i 4 minuter.

Jag kommer inte använda det på tävling förrän det är så pass befäst att hon ligger med hakan i backen hela tiden. Inte för att jag tror att det skulle ge minuspoäng men för att jag inte vill ge min hund uppfattningen om att man på tävling inte behöver fullfölja kommandon som ges. :)

Testade igår, hon lägger sig även på "plats" och då med hakan i backen direkt. Men måste finslipa det mer.. Och stärka.

Tack för svar!
Jag har läst i regelboken men ville mest dubbelkolla vad som gäller.. :)

KL

Jag har två platsliggningskommandon: "Plats" som betyder hakan i backen (från utgångsposition), och "ligg" som betyder huvudet upp. Jag använder plats på lydnadslydnaden och ligg på brukslydnaden.

Hunden får inte neddrag om den lyfter och lägger ner huvudet, om det inte som cillamuffins skriver blir så mycket så att det betraktas som oroligt. En hund som kör hakan i backen får röra huvudet upp och ner i samma utsträckning som en hund som inte har hakan i backen får röra det i sidled.

Sen säger jag alltid "stanna" när jag lämnar min hund vid platsliggningen. Det får man göra enligt reglerna, så jag ser inte någon anledning att INTE göra det. Vid andra kvarmoment där det sedan kommer rörelse från nedläggandet (typ fjärr, inkallning) säger jag istället "vänta" när jag lämnar hunden.

Blandrastik: Man ska inte få avdrag för att hunden har hakan i backen ibland. Om den håller på och joxar mycket med huvudet så kan den möjligtvis få avdrag för att den är "orolig". Men troligtvis inte i de lägre klasserna.

Precis så har jag också uppfattat det.

Jo, det får man. Om hunden reser huvudet från marken får du avdrag direkt. Håller den på och lyfter och lägger ned huvudet flera gånger så sjunker betyget väsentligt.

Man kanske inte ska få, men vet flera som fått det och vet också flera domare som drar för det. Börjar hunden röra huvudet så blir det direkt en orolig plats och betyget börjar sjunka.

Å andra sidan får du som förare ett kommando till att hålla reda på och det är lätt att glömma i ren nervositet. Jag ser heller inte hur hunden skulle kunna blanda ihop. Momentet plats skiljer sig så mycket från momentet inkallning att det inte borde vara något problem för hunden att fatta vad som är på G. Och det är heller inget problem för hunden enligt lydnadsfolket som jag snackat med. Inte heller i min lydnad är det något problem. Att ha många kommandon att hålla reda på är det dock många som varnar för, just för förarens skull.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
299
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka