Kommando för de olika gångartern?

Lycanthrope

Trådstartare
Vad har ni för olika kommandon för att få hästen i den gångart ni önskar?
Eller finns det någon standard som de flesta/alla använder?

Med en häst utan tölt och pass så är det ju vanligtvis smacksmack(inkluderar givetvis ev rörelser i kommandot också)=skritt, smacksmack igen=trav, och smacksmack=galopp.

Men en islandshäst har ju även tölt och pass.

Är dessutom nyfiken på hur ni plockar fram och separerar gångarterna, ex tölt.

Sv: Kommando för de olika gångartern?

När det handlar om ljudkommando brukar jag göra ett puss-läte för tölten.

Gärna intresserad av vad man gör med kroppen också :D

Red en del islandshäst förr men har så kasst minne.. Men när det var dags för tölt så var det iaf där att sitta lite "tyngre" låga breda händer osv.. men minns inte exakt tyvärr :( Eller om det var rätt ens.

Kan försöka beskriva hur jag gör med kroppen.

Det du skrev med händerna är nog inte fullt omöjligt att vissa ha, jag försöker dock har händerna där man ska ha dem, är det ungefär 1dm över manken? (I traven däremot ramla dem ner, dålig vana.) Sedan håller jag om hästen med benen, och driver med sätet eller vad man ska säga. Det blir mycket halvhalter, för att få med hästens bak och behålla takt.

Förstår om du inte förstår min beskrivning :angel:! Har säkert krånglat till det någonstans.

När jag ska driva fram hästen i tölt så samlar jag först skritten genom halvhalter. Sedan så driver jag på med underbenet men håller fortfarande kvar hästen där fram, dvs att jag ger på energi bakifrån och håller kvar energin där fram :). När jag har fått upp hästen i tempo så ställer jag den yttepyttelite i sidorna för att rena takten:). Någon som förstår hur jag menar :angel:?

Jag förstår exakt :idea:. Gör likadant ibland när jag är lite mer klar i huvudet.

Skritt: Klick ljud ungefär som smackljud
Tölt: Smackljud
Trav: Sss
Galopp: Pussljud
Rygga: Smacka i mungipan (ljusare läte)

trav- "traaava"
tölt- pussljud
galopp- "gaalopp"
nedtagning från galopp- visslar
lugnande (om hästen stressar/spänner sig)- "hoow"
ökande/drivande i alla gångarter- smacka i mungipan

Jag brukar driva med knäna när jag ska tölta och driva med vaderna när jag ska trava. Jag kan inte beskriva vad jag gör mer, det går på automatik utan att jag tänker på det.. När jag ska galoppera gör jag en vanlig galoppfattning, trycker mer med innerbenet men håller emot med ytter. När jag ska rygga driver jag framåt och sen lutar jag mig lite bakåt så tyngden kommer dit och hästen ryggar. Förstår den inte kan jag hjälpa till lite med händerna.

Trav: halvhalt + lutar mig lite framåt och lättar lite på tyglarna + smackar
Tölt: bromsar upp och driver, stöd på tyglarna
Galopp: driver med ytterskänkeln + "gungar till" med sätet
Sakta ner/stanna: "ho"
Bromsa upp: "lugn"

trav: driver med vaden
tölt: pussljud och driver med överskänkel
galopp: galoppfattning

sakta av från en snabbare gångart: hooooooooo
Halt: vissel

Skritt, trav och galopp som på vilken annan häst som helst.
Tölt, samling, ordentlig samling. När jag fått den samling jag vill ha börjar jag driva på tills hästen själv kommer in i tölten. Ingen ändring på hand eller vikt..

Just nu driver jag med sätet när jag vill ha tölt, använder mer skänkel när det är trav. I traven är jag än så länge tvungen att sänka handen något för att han ska veta vad jag vill, har kunnat börja ha den "på rätt ställe" mer och mer nu.
Har mycket mer samling inför tölten, mkt bakdel, ngt högre form.

Till galopp använder jag också mest sätet, behöver i princip bara tänka galopp och ska absolut inte använda mer än jag behöver av mina hjälper än så länge. När han kommit i balans och hittat ett lämpligt tempo kan jag dock driva, flytta etc.

Passen har jag inte provat än :)

Jag har kommit på att jag använder ungefär samma hjälper hela tiden när jag rider: drivning, förhållning, eftergift, fast i olika styrka beroende på vilken gångart/rörelse jag rider.
Pussljudet använde jag mig en del av förr, men det är så jobbigt att göra :angel: så nu använder jag mig mest av smackningar med tungan mot gommen sas.
"Hoow" eller "lu-uugn" funkar oftast bra om hästen behöver coola ner sig lite.
Sen använder jag mig ganska mycket av vikten eftersom jag har en häst som gärna blir pigg, och jag vill inte behöva sitta och dra henne i munnen.
Spöet på bogen (en av Atlis favoriter) är också praktiskt om man inte vill ta så mycket i munnen på en häst som blir lite övertänd.

/Anna

Jag har lärt mitt sto ljudkommandoer. Jag brukar lös träna henne.
Jag brukar dom islandska orden.

När hun ska upp i tempo säger jag:
Skritt = "Fet"
Trav = "Brokk"
Tölt = "Tölt"
Galopp = "Stökk"

När hun ska ner i tempo:
Skritt = "Oooo Fet"
Trav = "Oooo Broookk"
Tölt = "Oooo tööölt"
Lunga ner i galopp = "Oooo"

Stanna helt = "Stop"

Dom isländska.

Har bott och tränat häst där, så det faller sig väldigt naturligt.
fet, brokk, stökk, tölt, skeid. Eller bara rent av framm. Självklart är det inte ovanligt att man lägger på en smackning av gammal vana ibland med.

Och "Ho" för att lugna ner.

Hmm tölten behövs inte riktigt plockas fram på min töltmoster men nu har traven och galoppen faktiskt blivit så bra att den börjar behövas ridas lite tydligare. Jag sätter mig aldrig på rumpan i tölten utan tvärt om, samlar upp hästen med sits och överskänkel och tar lite i tygeln så kommer oftast tölten i princip utan drivning, det brukar isf räcka med att driva med överskänkel och sen släpper jag tygeln och bara håller upp med sits och överskänkel, fast jag SITTER inte på henne om ni fattar ;) Dessutom har hon hyshkommandot de flesta använder till pass eftersom hon aldrig är passtränad.
I traven däremot sätter jag mig mer, släpper överskänkeln och tygeln, trycker på manken och/eller säger traav och bara sitter fram traven, sen kan man ta lite stöd på tygeln men svårt utan att få fyrtakt.
I galoppen kanske man ropar typ ja ja men tynger mer på ena sidan och driver, då kommer galoppen. Hmm inte så mycket röstkommandon kanske men det går bra ändå. :rofl:

Gaalopp.
Traava eller smacksmak (eller klickklick med mungipan om ni förstår vad jag menar).
ett smack = skritt.
Har inget ord sådär i tölten, kan säga ibland jahjah komigen, eller nåt liknande.

Hooow = stanna.
Prrrr = Lungna ner tempot.

Senast ändrad:

Det dummaste en nybörjare eller självlärda gör (vilket jag även hört en gubbe beskriva )är att luta sig tillbaka för att få tyngd bakåt, dra upp huvudet och driva, samtidigt som benen petar utåt(!).. Hemskt...

När jag tränar gångarter så går alla hjälper automatiskt. Men jag pratar med hästen för att skapa samarbete, hummar och har mig^^;

För att separera gångarterna så gäller schemat:

trav----tölt----pass

Men det finns dåliga kvalitéer mellan gångarterna, t.ex. passtaktig/travtaktig tölt osv..
Förutom alla ljud så är det vanligt att man lägger händerna lätt på manken när man "fattar trav".

Glöm inte att skriva *knapplån* så slipper vi missuppfattningar. För jag antar att det var till TS och inte till mig.

(Bara som en påminnelse.)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 728
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 745
Ridning Går det att få till? Om ja, hurdå? Islänningen kommer inte få lära sig samlad trav, han ska trava normalt och om långsamt så tölt. Men...
2
Svar
27
· Visningar
3 086
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama