Komma vidare till nästa nivå-tips

Cillaramsa

Trådstartare
Jag har lite fastnat i dressyren och vill komma vidare till nästa nivå. Alltså att komma till samling så man kan börja arbeta mer. Jag kommer inte varje gång till den här elektriska formen där bågen är spänd och motorn verkligen igång på alla cylindrar, om ni fattar. Jag rider först mycket skritt - halt - skritt samt samma i trav och sedan med ryggningar och galopp direkt efter ryggning. Hon fattar riktigt bra, orkar inte så länge, men fattar hyfsat väl under sig. Sedan övar jag travökningar och minskningar och försöker bibehålla energin. Då kommer jag ibland till den där fantastiska känslan när man kan göra lite vadsomhelst och hon är ordentligt lyhörd. MEN, ibland kommer jag inte över det där lite sega där hon inte stannar på stört, inte vill rygga utan bara segar osv. Då har jag troligtvis använt för mycket hand och för kraftigt. Min tränare vill nu att jag ska höja nivån lite och inte sitta och såsa omkring utan begära lite mer. Jag känner den där känslan hägra och blir stressad av att komma dit och fixar för mycket med handen och rider lite för aggressivt, tror jag. Min tränare tycker att jag måste ta i lite mer för att få en reaktion.

Jag behöver nog lite tips på olika övningar att göra som startar motorn så att jag inte rider likadant hela tiden. Hon blir lätt för låg i formen, och måste komma upp mer med ökad aktivitet i bak. Ryggningar med fattningar är det jag känner bäst får igång henne. Det är en känslig märr med mycket vakenhet men hon är inte på något sätt tokig eller svår. Jag tror att jag rider för mycket och då bjuder hon inte till, jag borde kanske vänta mer, men å andra sidan anser min tränare att vi såsar omkring för mycket.

Rysligt luddigt inlägg, men ändå, tips någon?:confused:

Sv: Komma vidare till nästa nivå-tips

Personligen så ryggar jag inte hästar som inte har en ärlig framåtbjudning för jag tycker att hästen måste gå FRAM innan den kan gå bakåt. Ryggning bygger ju på framåtbjudning också.
Gå tillbaka till grunderna varje gång du börjar rida. Se till så att gas och broms fungerar för annars har du inget spann så att säga. Går inte hästen fram så rid fram j-ar! Och säger du stopp så skall den stanna. Nu! Väck den lite om den är så flegmatisk! Sen när den svarar för hjälperna så kan man börja rida, men utan framåtbjudning så går det inte.
En häst skall omgående göra det ryttaren ber om, säger man galopp så är det galopp. Sen skall den galoppera tills man säger nåt annat. Man skall inte behöva tjata runt den utan den skall bara gå. Samma med trav. Men då kan man inte sitta och joxa heller utan det är bättre att hästen får vara ifred så att den sätter grunderna ordentligt.
En sån här häst hade jag värmt upp i galopp. Full fart framåt bara. Sen hade jag nog sett över foderstatusen också och gett den mer kraftfoder så att den blev lite mer på hugget :)

Utöver det du redan skrivit om övergångar så rider jag väldigt mkt skolor. Då sätter hästen sig automatisk mer utan att bör kämpa och jobba så mkt med det. Att tex rida en sluta på långsidan till B/E och så gå direkt fram i ökad trav/galopp tycker jag är jättebra.

Den måste ju också ha styrkan att gå mer samlad och skolor är ett bra sätt att bygga upp den på. Om man bara sitter och försökar samla samla på en häst som inte har styrkan så blir de bara spända och tappar bjudningen.

Att öka upp "kvickheten" hos hästen är ju väldigt beroende av hästens grundtemperament och hur "tillåtande" man är. Med tillåtande menar jag om man tillåter att hästen faller ur formen (oftast något över tygeln eller öppen form) eller inte. Min erfarenhet är att vi (dressyrryttare) generellt är väldigt "rädda" för att låta det bli lite fel ibland...
En häst som hålls inom för snäv ram och "straffas" om den "sprätter" blir ofta till slut väldigt monoton.
Framåtbjudning och glädje hänger ihop för mig och man kan leka fram mycket! Att plötsligt ur en samlad rörelse ställa sig upp och rida friskt framåt utan höga krav på form väcker ofta den största sjusovare... Och tränar kvicka bakben (!).
Ett exempel på övning som brukar leda till både samling och lite "buskänsla" är att rida en bakdelsvändning (tex på långsidan) och ur sista stegen fatta galopp (vändning åt höger - fatta vänster galopp). Det viktiga här är inte bakdelsvändningens kvalitet utan hur kvickt hästen fattar galopp. Liksom att våga närma sig piruettgalopp på eftergifter och sedan öka tempot kraftigt! Hoppning, cavaletti i serier är naturligtvis också bra - hoppryttarens övningar är ju ämnade för att öka snabbheten i bakkärran så det är bara att ta efter!!!

Den ännu enklare övningen är ju att se till att "gas-knappen" verkligen fungerar. Hur snabbt börjar hästen trava ur skritt på lång tygel? Behövs det flera skänkelhjälper eller räcker det med en? Behövs flera så skulle jag börja där.. Öva, öva. En känslig och "elektrisk" häst behöver man bara nudda så bär det iväg! Förhållningen ska övas på samma vis - det ska inte behövas segdras eller tas flera tygeltag för att stoppa... Ibland gör vi ryttare det krångligare än vad det är, lek att du har ett stup framför dig och att du måste stanna (tänk inte dressyrhalt) på så lätt hand som möjligt och ge en stor eftergift när hästen stoppat. Här hamnar de flesta hästar i lite för hög huvudställning - men det har aldrig oroat mig. Jag skiljer på att öva signaler och att öva dressyrrörelser, signalerna ska sitta oavsett form, däremot när jag tränar rörelser är jag noggrann med form, takt osv. (Samma princip som Kyra beskriver i sina filmer..)

Så mitt råd är att inte vara rädd för att leka och busa litegrann för att locka fram arbetsglädjen, bjudningen och sedan därur öka samlingkraven!

Tack för era svar!
Bra tips Centaur med skolor plus ökning. Ska jag prova! Det är ju det jag känner, att hon inte riktigt orkar, men tränaren tycker att jag måste höja ribban, och visst har hon väl rätt i det, annars kommer jag ju inte vidare.

Cha: Du berör verkligen ett grundproblem här. Hur tillåtande man är! Och jag känner ju att jag vet i teorin hur stilla och känslig jag ska vara, men i praktiken sitter man och mixtrar och fixar fast det inte behövs! Och att man låter hästen göra det ena och det andra istället för att bara renodla och få hästen att reagera blixtsnabbt på den enda hjälpen man ger.

Och du har sååå rätt i att man måste leka, jag känner att jag blir alldeles för allvarlig och tar allt för hårt/allvarligt. Det är nog egentligen det som skiljer en riktigt skicklig ryttare från de som är duktiga och extremt ambitiösa och inte riktigt får det där sista. Men din övning var också riktigt bra, ska jobba på den.

Jag reagerar på att din tränare tycker att du ska ta i lite mer! Jag tycker, ta i lite mindre...Hästen skall reagera OMEDELBART bara på att du snuddar med skänkeln. Det blir annars lätt en ond cirkel, där man måste ta i mer och mer, det gör det omöjligt att klättra i klasserna. Var 100% konsekvent, hästen skall reagera DIREKT när du snuddar med skänkeln, den kan känna en fluga på kroppen så det är inga problem. Viktigt är att man är självkritisk så att man inte sitter och "hackar" med skänkeln hela tiden eller ständigt skjuter på med sätet (många gör ju detta utan att vara medvetna om det). Sitt still, hästen skall gå av sig själv!

Rid mkt tempoväxlingar och övergångar. Tempoväxlingar kan man göra hela tiden under arbetspasset, öka några steg, kolla av om hästen är beredd på att gå fram, 100% konsekvent. Hästen skall hela tiden vara beredd på att gå fram. Gör det hundra ggr under ett arbetspass, i alla gångarter, inte minst skritten där "dör" många hästar, 100% konsekvent.... När du rider rider avsaktningar skall hästen också vara beredd på att gå fram! Den skall trampa på med bakbenen hela vägen och, om du så önskar, kunna växla upp istället för att sakta av. Det viktiga är inte att den stannar snabbt utan att den tänker framåt hela vägen! En häst med lite bristande bjudning är det bra att rida i ett lite högre grundtempo, inte tänka för mkt "samling" innan bakbenen är ordentligt igång.

Enklare än så är det inte :laugh: rider du 100% konsekvent är jag övertygad om att du kommer att se resultat!

Senast ändrad:

Tränaren menar inte att jag ska ta i och rida med hårdare hjälper, utan att jag måste höja ribban. Resultatet blir att jag blir forcerad och stressad, och rider för mycket. Därför behövde jag lite tips på övningar, som jag ju fick. Och ja, du har också rätt i att jag behöver rida i ett lite högre tempo. Det känns lite som om tränaren ifråga kollar på hur gammal hästen är och att då ska den kunna si och så. Men jag kan inte jämföra mig med en GP-ryttare, och har heller inte tränat så mycket och länge. Då tar det ju längre tid att komma dit.

Något som jag har lärt mig om hästens tempo; Gör motsatt vad hästen vill. Vill den såsa, då driver man på. Vill den ösa på, då minskar man. Så att den hela tiden hör upp på vad jag vill och inte själv bestämmer takt och tempo. Och som tidigare skribenter redan sagt så måste man vara noga med att den svarar på en gång, så att det inte blir att man sitter och tjatar. Samma med hästar som ligger på, då får man själv inte bli hängande i handbromsen.

Det ska gå från 0-100 (där 100 är det läge du ville ha) på första signalen, men gör det inte det så gasar du till 120. Om hästen inte svarar får det inte ta 30 m innan man kommit upp i önskvärd effekt(!), utan du blir klar så fort som möjligt. Sedan alltid sluta driva, även om hästen fort sänker tempot igen, så att det blir tydligt för hästen när du är nöjd och inte. Mer av/på knapp : P

Det tycker jag är viktigt att tänka på också om man blir stressad när man vill ha 'mer' att man tänker mer 'av/på', att man hela tiden själv gör 'halvhalter', slutar ge signaler helt och återställer så att man är lugn och fokuserad, hela tiden går tillbaka till utgångsläget (även sitsen, hållningen, ex. släppa ner skänkeln eller upp med hakan). Viktigt att man är avspänd, både mentalt och fysiskt. Om man inte är van vid det så kan det ta ett antal meter för att göra en halvhalt, hitta utgångsläget, men om man tränar på detta ofta så tar det bara 1-3 steg, precis som för hästen. Det gör att man släpper stress och rider mer 'i nuet'. Ex. inte älta att hästen är högerstel, utan vad kan jag göra -nu-? Jo, detta, så fixar man det, nu. Halvhalt - Trög ? driv! Nästa halvhalt, vad har vi nu? hård på höger - krama och ställ igenom. Klart. Känn efter och åtgärda nu, inte älta eller låta saker ta hur onödigt mycket tid - däremot kan samma problem återupprepa sig många många gånger genom ett pass, (som högerbogen som vill iväg) men det justerar man inte förrän man måste och då gör man det snabbt och enkelt.

Så känner jag iaf att jag har ett enkelt, avspänt sätt att rida, utan att hästen blir 'lam'. = )

Lite KL
Jättebra tips! Just att inte bli fast i hästens grund"problem utan känna hela tiden o agera efter det, att inte bli fast själv:)

Du har helt rätt, och jag kan känna den på/av-ridningen i kroppen när du nämner den, och problemet blir att man får för mycket i huvudet och fokuserar på för många saker samtidigt.
Så behöver jag ju någon som står bredvid och ser allt och håller efter mig när jag gör tokigt! Kan inte ni alla komma hit och skrika lite på mig? :-)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: valy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka