Cillaramsa
Trådstartare
Jag har lite fastnat i dressyren och vill komma vidare till nästa nivå. Alltså att komma till samling så man kan börja arbeta mer. Jag kommer inte varje gång till den här elektriska formen där bågen är spänd och motorn verkligen igång på alla cylindrar, om ni fattar. Jag rider först mycket skritt - halt - skritt samt samma i trav och sedan med ryggningar och galopp direkt efter ryggning. Hon fattar riktigt bra, orkar inte så länge, men fattar hyfsat väl under sig. Sedan övar jag travökningar och minskningar och försöker bibehålla energin. Då kommer jag ibland till den där fantastiska känslan när man kan göra lite vadsomhelst och hon är ordentligt lyhörd. MEN, ibland kommer jag inte över det där lite sega där hon inte stannar på stört, inte vill rygga utan bara segar osv. Då har jag troligtvis använt för mycket hand och för kraftigt. Min tränare vill nu att jag ska höja nivån lite och inte sitta och såsa omkring utan begära lite mer. Jag känner den där känslan hägra och blir stressad av att komma dit och fixar för mycket med handen och rider lite för aggressivt, tror jag. Min tränare tycker att jag måste ta i lite mer för att få en reaktion.
Jag behöver nog lite tips på olika övningar att göra som startar motorn så att jag inte rider likadant hela tiden. Hon blir lätt för låg i formen, och måste komma upp mer med ökad aktivitet i bak. Ryggningar med fattningar är det jag känner bäst får igång henne. Det är en känslig märr med mycket vakenhet men hon är inte på något sätt tokig eller svår. Jag tror att jag rider för mycket och då bjuder hon inte till, jag borde kanske vänta mer, men å andra sidan anser min tränare att vi såsar omkring för mycket.
Rysligt luddigt inlägg, men ändå, tips någon?
Jag behöver nog lite tips på olika övningar att göra som startar motorn så att jag inte rider likadant hela tiden. Hon blir lätt för låg i formen, och måste komma upp mer med ökad aktivitet i bak. Ryggningar med fattningar är det jag känner bäst får igång henne. Det är en känslig märr med mycket vakenhet men hon är inte på något sätt tokig eller svår. Jag tror att jag rider för mycket och då bjuder hon inte till, jag borde kanske vänta mer, men å andra sidan anser min tränare att vi såsar omkring för mycket.
Rysligt luddigt inlägg, men ändå, tips någon?