Komma upp i formen

C

Chough

Ja jag behöver helt enkelt tips och råd för att kunna få min häst att börja jobba i en högre form.
Han är 7 år nu och går väldigt stadigt i alla gångarter.
Han har väldigt lätt för att samla sig både i trav och galopp.
Längningen i traven har vi en del kvar att jobba på.

Galoppen är kanon, där kan jag rida honom i den lite högre formen och då orkar han bära sig själv..

Men i traven går det desto sämre! Han blir gärna lite framtung och alldelse för låg i sin form.

Jag vill alltså ha lite tips på hur jag skall få honom att börja jobba där uppe i traven?

Sv: Komma upp i formen

jobba bara korta bitar i högre form, det tar tid innan hästen orkar bära sig där hela tiden

och rid mkt tempoväxlingar övergångar mm så han tar mer vikt på sina bakben och lixom sitter mera...då kommer han automatiskt att komma upp i formen

Tempoväxlingar och övergångar känns det som jag gör hela dagarna..hehe.. Men jag får forstätta så kommer han väl orka bära sig där uppe sen...
Han är ganska lågställd och har lätt för att bli lite lång... kanske inte bästa förutsättningarna för att bära sig helt korrekt i den höga formen?

det tar tid...det enda som hjälper är att träna träna träna tills hästen är stark nog

å med en häst som har svårt för att gå i en högre form tar det ännu längre tid och kräver ännu mer styrka

Som du redan fått tips om så rid mycket tempoväxlingar och övergångar. I övergångarna måste du vara mycket konsekvent med att hästen inte får dyka in i skritten utan snarare höja huvudet lite. I tempoväxlingarna rider du högre form när du samlar steget och släpper sedan efter och rider framåt. Lycka till!

Det fanns en tråd för någon vecka sedan om en tjej som ville ha tips för att öka bakbensaktiviteten, läs den, där var en hel del bra tips! :)

Rumpnissen skrev:
Det fanns en tråd för någon vecka sedan om en tjej som ville ha tips för att öka bakbensaktiviteten, läs den, där var en hel del bra tips! :)
:bow: :bow: :bow:

Försök aldrig att bara "lyfta upp" hästen för om den då inte orkar bära sig så kommer den att tappa bakdelen och ryggen. Börja arbeta bakifrån och när du får mer bakben så kommer nacken upp också.

Däremot kan man behöva "tala om" för en häst som har bakdelen med sig vart man vil ha nacke och näsa.

Jag har en häst som också blir lite låg ibland och ibland även lite lång i formen. Jag brukar rida mycket arbetstrav på åttvolt eller serpentiner, då gör jag "automatiskt" en rejäl halvhalt vid varje varvbyte och då brukar han både bli högre i formen (komma upp med nacken) och komma in bättre med bakbenen under sig. Jag börjar med åttvolt och allt eftersom han orkar rider jag tätare och tätare serpentiner. Givetvis höjer jag inte handen och "lyfter" upp honom i formen utan han ska på egen hand komma upp med nacken och fortsätta vara självbärig där.

Lycka till!

Rid mycket skolor, öppna, sluta och förvänd sluta och olika övergångar där emellan. Skolorna stärker hästens bakdel och får den att vinkla bättre och följaktligen så lättar framdelen (=högre form). Ta dock hjälp av någon om du är osäker så hästen inte bara skjuter ut ytter bog. Då belastas inte inner bak korrekt och du får motsatt effekt.

Mvh//LG

Hade förut en ponny med samma problem. Det jag tyckte fungarede bäst då var skolor, bakdelsvändningar och att verkligen samla henne i traven så det blev näst intill piaff. Det beror lite på hästens temprament men om man har en häst med lagom mkt humör kan man "trigga" hästen smått genom att "knacka" med spöet på bogen och på så sätt få upp framdelen. Man kan även knacka lite på rumpan för att få hästen att sänka bakdelen och trampa under sig bättre samtidigt som man då får lite mer energi. Självklart är det viktigt att hästen har en bra uppfattning av spöet och inte är spörädd för att detta skall fungera. Min häst slutade tillslut koppla spöet som en drivande effekt utan såg det bara som en signal att hon skulle samla sig mer.

Självklart är det olika från häst till häst men på min fungerade det jätte bra att lyfta handen en smula för att få upp framdelen, hon hade dock inga problem med ryggverksamheten så det kanske var därför.

Många bra råd har du redan fått, vill bara lägga till att du gärna kan jobba i galopp om det är lättare för hästen, rid mycket fattningar och korta-länga galoppen.
mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 057
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 790
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 361
Senast: lirco11
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar