Jag spinner vidare på det som sagts i tråden... om det är ok?
Jag skulle säger nej, det är inte ok att en häst gör så. Det kanske är inte rätt lägge att kräva det än heller. Det beror på vart man är i eras förhållande mellan häst och matte/husse.
Om den gör det så finns alltså ett problem?
Vad är problemet?
Jo det finns ett problem. Men vad det är kan vara olika mellan olika hästar. Men de flesta helt enkelt vill inte vara med matte/husse. Hästen tänkar... Det är Jobbig, tråkig, matte fästa min huvud ner , jag inte förstår vad de vill-men de fråga om och om igen utan att fråga på ett annat sätt, det finns ingen "purpose" (har inte lexikon just nu
) till vad matte/husse gör. Det är
inte alltid om att hästen inte har respekt för dig.
Eller det kan vara att de är rädd för ägaren/handlaren, att de inte lita på de, De kan även har problemer som
inte har nåt att göra med matte/husse över huvud taget. Vill inte lämna flocken eller deras "safe place". Man måste lära att läsa de små tecken som finns.
Först, kräver inget. Ta lite tid att sätta i hagen.
att bara vara där. efter en stund så brukar vissa bli de nyfiken till vad fan du gör
. "hon bara sitter där". Om hästen kommer up har lite godis i fikan. klia lite. Sen gå där ifrån.
Nästan gång (eller 3:e gången, ingenting är fel att ger de tid) om du kommer nära ta grimman på de ger godis, klia, gå där ifrån.
Nästan gång ta in de bårsta, sadlar (eller inte), klia, godis, ta av sadeln, släppa ut den igen.
ALLTID HAR GRIMMAN MED DIG OCH ALDRIG GÖMMA DET!
Tänk till dig själv- "Det har inget att göra med grimman" Liksom det är en jacka du hänger över din axel.
Du vill att din häst är nyfiken till vad du ska göra nästa gång. Inte att det ska bli JOBB varje gång. Hur skulle ni känna om skolan/jobb var tråkig, jobbig, de ritade dig eller var elak, eller hade dig arbete till du så trött i gärnan att du grät och varje gång du såg bussen köra upp vad skulle ni säger då? "oh yeepie, the bus is here!!!
". Du kan också tänka på ett el staket. Det bara ta en till två gånger innan du vet du tycker inte om det, sen undviker du det.
Hästarna kan känna det också.
Jag säger inte att du är elak eller nåt det är skrivet allmänt men
många göra SAMMA SAK VARJE gång de tar ut hästen. Har lite fantisi (stavning? bl a) gör olika saker varje dag då får du en häst som springa till grinden med ett uttryck som säger "hej! Vad ska vi gör idag?"
Det är mycket mer till det än vad jag skrev men det är bara nåt att får ni att tänkar lite mer.