Komma hem när??

proxygirl555

Trådstartare
Min lillasyster bor ju hos mig, hon e 16 nu i april. Jag undrar lite vad ni har för tider på era ungdomar när de ska vara hemma på vardagar och helger?
Hon har kl 21 på vardagar och 22 under helgerna. Är det ngt speciellt så får hon vara ute längre.
Jag funderar lite på om jag ska senarelägga hennes tid på vardagar, eller om det är bra med kl 21. Efter sommarn börjar hon i gymasiet.

Sv: Komma hem när??

Nu har jag inte tonårsbarn än, men jag behöver själv, som vuxen, komma i säng vid tio tiden för att vara någorlunda i skick. Barn torde ha större sömnbehov. För min del skulle jag absolut inte vilja ha barnen ute efter 21 på vardagar, tycker t.o.m att det är för sent om det händer varje dag. Tänker att de ska väl hinna "göra kväll" och komma till ro efter att de kommer hem, och det tar ju en stund. Det gör det i alla fall för mig. Men å andra sidan har vi den diskussionen hemma redan nu, min äldsta är 8 och går och lägger sig halv 8 (somnar senast kl 8 efter lite läsning), men "alla andra" får ju vara uppe till 9-10 på kvällarna säger hon.

Hon får faktiskt gå å lägga sig när hon vill, nu storknar väl folk. Vi hade mkt bråk om detta innan och nu efter sommarn då hon var 15 så sa vi jaja, gå å lägg dig när du vill, bara du sköter skolan. Och detta gör hon verkligen perfekt. Så vi slipper dessa bråken. Hon går å lägger sig sent ibland, men oftast så går hon o lägger sig runt 22-23.

Det var så mkt bråk jämt med detta med sovtider, åså kom min lille pojke i somras så jag kände att jag orkade inte med att ta detta mer. Han hade kolik och så länge hon gick upp i tid och allt funkade i skolan så fick det vara så.

jag tycker att 21 faktiskt låter tidigt, lite beroende på vad hon gör. Mina barn hade till exempel inte hunnit in från stallpyssel klockan 21 om de varit på en träning eller så. Om hon hänger med kompisar så känns 21 rätt normal tid på vardagar.

Hon får faktiskt gå å lägga sig när hon vill, nu storknar väl folk. Vi hade mkt bråk om detta innan och nu efter sommarn då hon var 15 så sa vi jaja, gå å lägg dig när du vill, bara du sköter skolan. Och detta gör hon verkligen perfekt. Så vi slipper dessa bråken. Hon går å lägger sig sent ibland, men oftast så går hon o lägger sig runt 22-23.

Jag storknar inte :laugh: Fungerar det bra och hon orkar med skolan, då är det väl inga problem. Däremot kanske det blir så att hon kommer i säng senare än nödvändigt om hon är ute längre? Funkar allt bra, låt det vara som det är. Men hon kanske fixar att vara ute längre och ändå sköter allt perfekt? I så fall, prova. Det där är nog individuellt. Frihet under ansvar och allt sånt... :)

Hon går alltså i 9 :an?

Om jag kommer ihåg rätt skulle jag vara hemma senast 24 på helgerna då. På vardagarna kommer jag inte ihåg men jag tror inte jag hade någon tid då, jag var bara i stallet på vardagarna. Oftast åkte jag till stallet direkt efter skolan och gjorde läxor på kvällen så jag var sällan hemma sent.

Jag talar bara av erfarenhet från när jag var tonåring.
Jag hade inte några tider utan fasta tider kom som straff istället (istället för utegångsförbud typ). Detta var givetvis under förutsättning att jag skötte mig, vilket jag gjorde för det mesta.

Det är helt okej om man vill ha fasta tider men kl 22 på helger för någon som är 16 år känns väldigt tidigt.

Jag har en lillasyster på 17 år och hon har inga fasta tider alls så länge hon sköter skolan. Jag hade inte heller de... varken när jag bodde hos mamma (fram till 8:an) eller hos pappa (från 8:an).

Helgerna kan hon komma hem ibland 21 o andra gånger kl 02 allt beror på vad hon gör och var hon är.

Kl 22 på helger tycker jag personligen låter lite tidigt, jag själv fick vara ute hur länge jag ville (nu vart det sällan sent då jag var beroende av skjuts av pappa för att ta mig hem).

Men kl 21 på vardagar låter rimligt, om man nu måste ha någon fast tid.

Vad säger hon själv om tiderna?

Jag tycker faktiskt inte att man ska behöva lägga sig i när en femtonåring går och lägger sig. De bör få det ansvaret själva att de ska komma upp i tid och orka med skolan. Det är ju en ganska stor del av att bli vuxen och vissa behöver lång tid på sig för att få det att fungera. Givetvis kan man stötta och givetvis kan man ha regler som säger att efter en viss tid ska det vara tyst för övriga familjemedlemmars skull men de bör kunna klara av att lägga sig i tid själva.

Mina barn hade inga speciella tider de skulle vara hemma varken på vardag eller helg. Det som gällde var att jag ville veta var de var och när de planerade att komma hem. Det var också självklart att eftersom vi gick och la oss vid 22 så kunde de inte komma hem senare och väcka oss på veckorna. På helgerna var ofta tillställningarna inte slut förren vid ett och eftersom vi bor på landet och jag ändå hämtade dem efteråt så tyckte jag att det var okej med den tiden. Skulle de tagit sig hem själva så hade jag velat att de kom hem tidigare tror jag.

Jag tror på att samtala om allt, att den det gäller får argumentera för sin sak och är det bra argument så får hen sin vilja fram.

När mitt bonusbarn bodde här en tid då han var väldigt stökig så var hans regler att han skulle vara hemma 17.00 och äta. Då skulle han ha gjort sina läxor innan om han ville åka någonstans efteråt och han skulle vara hemma senast 21.30 på vardagarna och han skulle gå till skolan varje dag. På helgerna skulle han komma hem en viss tid men då efter överenskommelse. Då hade han ig varning i nästan alla ämnen och vi fick ta till drastiska metoder för att vända den negativa trenden. Det gick inte att diskutera allt då utan det fick bara bli helgerna som han fick säga sitt om. I övrigt var det det klara regler som gällde, något han aldrig hade haft hos sin mamma. Vi lade oss dock aldrig i när han verkligen la sig för det fick han ta ansvar för själv. Bara det var tyst efter 22.

Tonåren är ju ändå den tid då de ska börja ta mer och mer ansvar för att klara sig själva sedan och då är det bra att de inte bara får enbart färdiga regler utan att man kan diskutera runt dem. Vissa saker är ju givetvis bara så men mycket går att diskutera omkring.

Vardagarna ser jag inte som nåt problem med 21, jamenar vill hon göra nåt speciellt frågar hon väl och kan få ok att va borta längre (tex sen bio eller nåt) men annars ser jag inte riktigt varför det är så kul att "hänga" nånstanns till mkt senare än 21-22 , jamenar de kompisar hon har har väl även de föräldrar som antagligen vill sova å då senast 22.

Helgerna... Hmm 22 va nog väldigt tidigt dock ;) När jag va 16 fanns det ungdomsdiskon (inne i centrala Sthlm) och dessa gick jag på från att jag va 15. (det hette att det var 16års gräns). Och dessa stängde 01 eller 02 å sen åkte man nattbuss hem.... När jag fyllde 16 hade jag pojkvän med EPAtraktor så vi åkte ibland ut till hans föräldrars landställe och sov över själva ...

Min lillasyster bor ju hos mig, hon e 16 nu i april. Jag undrar lite vad ni har för tider på era ungdomar när de ska vara hemma på vardagar och helger?
Hon har kl 21 på vardagar och 22 under helgerna. Är det ngt speciellt så får hon vara ute längre.
Jag funderar lite på om jag ska senarelägga hennes tid på vardagar, eller om det är bra med kl 21. Efter sommarn börjar hon i gymasiet.
Min grabb är 16 och har sällskap med en tjej. Han ska vara hemma på vardagar senast kl 22 och helger senast 24. Om han har speciellt kul på helgen är det ok att ringa hem och säga att han blir lite sen för de vill tex se klart filmen. Det är inte Ok att bara ringa hem och säga jag blir sen.....
Jag har en tjej på 14 och hon brukar vara på ungdomsgården på fredagar och då kommer jag och hämtar vid 23. Nu är hon inte ute på vardagar men 22 känns Ok även för henne. Och vill hon vara ute på helger skulle 24 kännas bra där med.
De går och lägger sig när det vill, men jag påtalar ofta hur viktigt det är med sömnen...de ligger gärna och sms:ar med komipsar när de gått och lagt sig.
gulan

*kl*

Bara att inse att man är mossig :D Ser med både tillförsikt och fasa på tonåren och hoppas man klarar sig med äran i behåll :p

Men jag håller med er som säger att man i den åldern ska kunna ta ansvar för sin egen sömn. Självklart. Det är väl bara om man inte sköter sitt ansvar som man behöver regler kring det förstås. Sen nu när jag tänker efter så kan jag hålla med om att 22 är lite tidigt på helgerna. Där kan väl gränsen vara lite mer flytande kanske, beroende på vad det är för aktiviteter på gång. Kommunikation borde ju räcka långt, och att man håller överenskommelser. Frihet under ansvar som sagt.

Varför har ni en så tidig tid på helgen? Får hon inte vara ute med vänner eller gå på fest?

Tycker det låter som tidiga tider :)

När jag var 15 så hade jag fast sällskap (av samme kille som jag har idag) och umgicks alltid i samma gäng (både killen och jag i samma gäng). Inte för att det kanske är så relevant, men mina föräldrar visste iaf alltid vilka jag umgicks med och oftast var vi var, kände föräldrar till kompisarna etc. vilket nog många gånger var viktigare än tiderna.
Dock tyckte jag ändå att mina föräldrar var lite väl strikta med tiderna, eftersom de flesta av mina kompisar fick vara ute längre ;)

Vardagar hade jag till 22 och helgerna någonstans mellan 00-02, beroende på var vi var och vad vi skulle göra :)

Jag har inte några barn men både jag och min syster var rätt nyss i den åldern. Jag hade aldrig några tider, medan min syster har haft tider efter överenskommelser under kvällen.

Min pappa tycker däremot att om man ska hitta på något "dumt" hinner man göra det innan man ska vara hemma, det är ju inte tiden som stoppar en.

Det har bara blivit att vi har haft kvar tiden 22 på helger. Frågar hon om hon får vara ute längre och oftast så får hon det. Det är df jag frågar lite här vad ni anser. Jag känner inga som har barn som är runt 16. Jag vågar inte riktigt lita på hennes kompisar för hon har haft ett dumt umgänge. Nu börjar allt bli bättre och hon börjar att lugna ned sig. Sköta skolan mm. Innan var det en hel del IG.

Jag ska nog ha kvar kl 21 på vardagar men höja det till kl 23 på helger? Hmm, detta är svårt. Hon har ju inte tagit upp frågan heller om hon får vara ute till senare varje dag, alltså ha en senare tid som är fast. Vill hon vara ute längre så ringer hon o frågar. Detta känns väldigt bra iaf.

Jag är 27 och hon snart 16, så det e inte lätt o ha erfarenheter med detta. Jag har heller inga syskon som jag kan relatera till ang tider eftersom vi alla var bråkstakar i familjen.

Jag gör det nog svårare än vad det är. Hon är på disco, o på tjejmiddagar, oftast så kommer hon hem kl 1 vid sådana tillfällen.

jag skulle ha kvar 21 på vardagar och som du själv tänker ,öka på helgtiden till 23, som en belöning att hon sköter skolan etc.

Sköter hon sig hela vårterminen kan hon ju få friare tyglar till sommaren exempelvis.

Ta upp detta med henne och hör hur hon tänker och känner.

Det viktiga tycker jag är att barnen hör av sig och säger om dom blir sena/vill vara ute längre.
Och att man har något så när koll på vart dom håller hus.

Himla skillnad på att sitta hemma hos ngn kompis och tjöta och att ränna på stan.

Är dom hemma hos ngn skulle jag kunna ge mer tid, men skulle jag veta om att dom bara "hänger runt ute på stan" skulle jag nog kräva tidigare hemkomst.

Nu är det några år kvar innan mina barn är tonåringar (10, 5 och 1).
Men jag kommer inte ge dem några fasta tider att vara hemma så länge de sköter sig.
När jag var 16 flyttade jag hemifrån utan att ens ha någon telefon. Bodde 3 mil från mamma, så hon hade ingen som helst aning om vad jag hade för mig.
Jag slutade nog ha speciella tider att komma hem till när jag var 12-13.
Kunde komma och gå som jag själv ville.
Men jag kanske var ett ovanligt frihetskrävande barn.

Så länge det fungerar att stiga upp och med skolan tycker jag att hon kan vara rätt fri veckodagarna, 21-22 låter lämpligt. På helgerna hade jag nog sträckt ut det hela till 24.00.

Liknande trådar

Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
748
Senast: trazel
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 606
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat