Komma fram i trav

Sv: Komma fram i trav

Dels som tidigare har sagt; var bestämd och oroa dig inte för att faktiskt tjonga till med skänkeln en gång.
Börja varje igångsättning med att känna att hästen skrittar framåt av sig själv. Redan i skritten ska du inte behöva små-driva för att den ska röra på sig. Sen gör du en halvhalt och tänker du trav. Händer inget lägger du till en lätt skänkelhjälp, händer inget så trycker du till. Händer inget så tjongar du till ihop med ett pet med spöt och en eftergift i handen. Beröm. sakta av till skritt igen och upprepa. Är du konsekvent så kommer han börja lyssna. Något som är viktigt att tänka på är att du aldrig får hamna i ett kläm-läge. Vissa hästar är jättekänsliga för om man klämmer det minsta på dem och blir då jättesega. Känn efter så att din skänkel är helt avslappnad både i lår och vad när du inte använder den.

En av de mest fantastiska hästarna jag har suttit på var en pensionerad GP häst. Hon såg ut lite som ett ök och kändes som ett ök att rida och första gången kunde jag knappt trava. Eller jag kunde inte trava. Förrän jag hade tagit till "ponnyskänkel" och spöt i rumpan ett par - tre gånger.(jag skämdes nästan livet ur mig över att inte få igång henne på annat vis) Hon var "snäll" så när hennes matte inte ville rida så var det ofta en av oss praktikanter som fick rida henne. Och hon visste att hon kunde masa sig runt om hon var envis. När jag väl hade tagit diskussionen med henne var det som att hon vaknade till liv och växte 2 dm. När hon insåg att jag menade allvar så kunde man rida med bara säte och tanke. Jag har aldrig suttit på en häst med finare och ärligare bjudning och så känslig för hjälperna.

Så som du beskriver tror jag många äldre hästar är, ju högre utbildade desto större risk :D Det tycker jag är bra, hästar är inga arbetsmaskiner, man får både visa att man menar allvar och att man rider schyst för att de ska ställa upp tillbaka.

Unghästar är ju därför väldigt otacksamma för mindre rutinerade ryttare. De svarar liksom inte alls enligt någon mall och vet själva inget "rätt läge" att falla in i när ryttaren börjar rida ordentligt utan det kan lika gärna gör ännu sämre så längre ryttaren inte är duktig nog.

Dels som tidigare har sagt; var bestämd och oroa dig inte för att faktiskt tjonga till med skänkeln en gång.
Börja varje igångsättning med att känna att hästen skrittar framåt av sig själv. Redan i skritten ska du inte behöva små-driva för att den ska röra på sig. Sen gör du en halvhalt och tänker du trav. Händer inget lägger du till en lätt skänkelhjälp, händer inget så trycker du till. Händer inget så tjongar du till ihop med ett pet med spöt och en eftergift i handen. Beröm. sakta av till skritt igen och upprepa. Är du konsekvent så kommer han börja lyssna. Något som är viktigt att tänka på är att du aldrig får hamna i ett kläm-läge. Vissa hästar är jättekänsliga för om man klämmer det minsta på dem och blir då jättesega. Känn efter så att din skänkel är helt avslappnad både i lår och vad när du inte använder den.

En av de mest fantastiska hästarna jag har suttit på var en pensionerad GP häst. Hon såg ut lite som ett ök och kändes som ett ök att rida och första gången kunde jag knappt trava. Eller jag kunde inte trava. Förrän jag hade tagit till "ponnyskänkel" och spöt i rumpan ett par - tre gånger.(jag skämdes nästan livet ur mig över att inte få igång henne på annat vis) Hon var "snäll" så när hennes matte inte ville rida så var det ofta en av oss praktikanter som fick rida henne. Och hon visste att hon kunde masa sig runt om hon var envis. När jag väl hade tagit diskussionen med henne var det som att hon vaknade till liv och växte 2 dm. När hon insåg att jag menade allvar så kunde man rida med bara säte och tanke. Jag har aldrig suttit på en häst med finare och ärligare bjudning och så känslig för hjälperna.

Jag har sagt till honom på skarpen och nu i onsdags fick jag fram honom, när vi väl travade så gick det riktigt bra. Förhoppningsvis fattar han att jag menar allvar och får väl se hur lång tid det tar innan han reagera direkt.
Men tack för att du delade med dig av din "historia" känns bra att jag inte är den enda som råkar ut för detta och att du förstår :)

Tack för alla svar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 462
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV