Kombi med djup bagage?

Aliide

Trådstartare
Snart är det dags för oss att köpa en bil. Måste dock ha en djup kombi så att två hundar får plats. Focus är rätt lång :angel:

Vad har ni för hund och kombibil?

Sv: Kombi med djup bagage?

Jag och sambon kommer nog att införskaffa i en mondeo. Vet dock inte hur djup den är, men greyhounden ska nog få plats. Att dvärgpinschern får plats tvivlar jag inte en sekund på. :D Har dock precis köpt lägenhet så bilköp får vänta ett litet tag. :angel:

Jag har en 745 som sväljer allt. Sedan har jag en liten Atos också, och med nedfällda säten är det förvånandsvärt vad rymligt det blir.

För min del är det antalet mänskliga passagerare som ska med som avgör vilken bil jag tar. Sist när vi åkte på utställning hade vi två cockrar och en dalmatiner + stolar, matsäck etc. i den lilla Atosen. Ja, och så var vi tre vuxna människor också. Det hade nog gått att klämma in en hund till av cockermodell, men sedan hade det varit fullt.

I volvon har jag till utställning packat in tre vuxna, ett spädbarn i barnstol, en barnvagn, matsäck, skötväska, trimbord, burar, stolar, utställningstält, en dalmatiner och två cockrar.

Noterbart i bägge fallen är att cockrarna och dalmatinerna inte bor ihop så de behöver lite större utrymme än om de är vana att ligga tätt ihop.

Den största(bästa:D) bilen i många tester rent utrymmesmässigt är vår bil:)

Opel Vectra 04, den har inte hjulhusen inbyggda i bagaget, så det är ca 2 meter fram till förar/passagerar sätet om man fäller baksätet :bump:

Det är toppen då vi får plats med Arnes ganska stora bur ( i förhållande till Arne:rofl: ), OCH en massa bagage.:idea:

Gamla Renault Laguna har en golvyta på ca 1x1 m. Bra om man ska ha helbur.

I mellanklass så är det Renault Megane som har största buren.

Ring till en burtillverkare och fråga vilken bil/bur som har största måtten.

Annars är det de äldre Volvomodellerna. Jag vet inte måtten på de nya, men de känns inte riktigt lika rymliga.

Till Duvan: Du som har en 745 hemma på gården. Kan du inte gå ut och säga om det verkligen står 745 på din??? Man säger ju alltid 245, men jag har hitills aldrig sett en bil det stått 245 på och jag undrar om det är samma på 745??

Vi har en V70.. den sväljer lätt en enorm dubbelbur till mina två labradorer. Jag tycker den är soverän.

Annars är även Citroen C5 känd för sitt stora lastutrymme. Har en bekant som har en sådan och är jättenöjd med bilen öht.

Tippan skrev:
Till Duvan: Du som har en 745 hemma på gården. Kan du inte gå ut och säga om det verkligen står 745 på din??? Man säger ju alltid 245, men jag har hitills aldrig sett en bil det stått 245 på och jag undrar om det är samma på 745??
Har du aldrig sett en volvo 245, eller har jag missförstått ngt? :confused: :eek:

Har du sett att det står 245 bak på någon bil? Efter att ha kollat efter det i drygt 1 år så har jag aldrig sett det. Det har stått 240 på samtliga. Så jag undrar om någon verkligen sett det (men då vill jag ha bildbevis :p) Och så undrar jag om det är samma för 745, står det 745 eller 740 på dem?

Då får du kolla en gång till!! Står det VERKLIGEN 245?

Leta på blocket så kommer det upp en bild på en vit kombi som är knäppt bakifrån. Vad står det på den?? :p

Kolla: http://www.bogge.se/_cms/galleri/9399200141127408837.jpg

Fast här hittade jag en... En äldre modell. http://www.volvoadventures.com/245Wouter4.jpg (Så det finns alltså...)

Kolla 745 som det står 740 på :p http://www.vlvworld.com/700/photo/745turbo88r.jpg
http://www.volvo-off.pl/galeria/albums/Volvo-745-Maciej-J-Bia%B3as-z-%A3odzi/aaj.sized.jpg

Å ingen reagerar!! Det är det som är det sjuka!!!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har lite problem att kolla eftersom syrran har lånat bilen, men jag tror att du har rätt. På min uråldriga volvo stod det 244 (4-dörrars sedan) och den nuvarande är jag ganska säker att det står 740 på - trots att det är en herrgårdsvagn. Så egentligen är väl inte 745 en korrekt benämning, jag tror att dörrsiffrorna gick i graven med 200-serien.

Det var jätteskoj när vi kom på det! Min kompis hade en 245 med de silvriga siffrona (bild 1 som jag länkade till) och inte den med svart bakom siffrorna (sim bild 2). När vi pekade och sa att det faktiskt stod 240 på bilen har ägt i massor av år så blev han helt stum *hi hi*

Vi har en Opel omega kombi med robust dubbelbur till våra två riesen schnauzer. Funkar ypperligt. :D

/Elisabeth

Om du istället googlar, vad hittar du då?
"240 hade stora försäljningsframgångar och är Volvos mest tillverkade modell med sina cirka 2,8 miljoner exemplar. Den indelades precis som sin föregångare i 242 (tvådörrarsversion), 244 (fyradörrarsversionen) och 245 (kombimodellen). Dessa beteckningar skrotades i och med årsmodell 1983 - istället fick samtliga versioner officiellt heta 240 (dock används beteckningarna fortfarande för att klargöra vilken kaross det handlar, inte minst i folkmun)."

250px-Volvo245.jpg

Ah, ser när jag läser ditt svar igen att du redan hade överbevisat dig själv. :D

Ah! Det ändrades alltså från 1983! En 242 har jag alltid velat ha :angel:

Vi har en focus! Vi köpte den när vi hade spanat in bagaget. :bow:
Vi får lätt in både barnvagn och schäfer i bilen, utan att han får det trångt. :banana:

Annars är det de äldre Volvomodellerna. Jag vet inte måtten på de nya, men de känns inte riktigt lika rymliga.

Jag har en 245:a (som det står 240 på och jag hade också reagerat på det, precis som du!)
och snart är det dags att byta upp sig.
Jag tror inte att gamla Bettan klarar en besiktning till...

Men jag tänker precis som du, de nyare volvo känns inte lika rymliga.
Möjligtvis 855, den kan jag tänka mig.
Men är det någon som vet hur det står till med v70?

Måste ha så rymlig som 245 med tanke på stooor hund, Grand Danois.

Liknande trådar

Fordon Golf kombi 1,9 TDI 2008 Bakluckan går inte att stänga, jo den går att fälla ner, men låsklykan vill inte låsa. Låsklykan är i öppet...
Svar
0
· Visningar
167
Senast: movi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 472
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 554
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 735
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar