Kom att tänka på en sak...

M

millansnillan

Ni med små hundar, vad får de göra som de ALDRIG skulle fått göra om de varit större?

Ni med Stora hundar, vad tror ni de skulle fått göra om de var mindre?

Tänkte på det idag.

Har som alla vet en cockerspaniel. Ganska liten. Han får göra en hel del saker som han aldrig skulle fått göra om han varit större.
Bla:

*Han får sitta i samma fåtölj som mig, när jag äter frukost efter att han själv ätit. Han tycker det är jättemysigt och tigger inte. Han ligger mellan mig och fåtöljväggen. En omöhlighet om han varit större, han skulle inte få plats.

*Han får hoppa upp i sängen om jag inte säger annat, ganska omöjligt där med om han varit större. Han skulle inte fått plats.

*Han får hoppa upp i mitt knä när jag sitter i t.ex. soffan. Omöjligt om han varit större.

*Han får ställa sig upp med framtassarna på stolen och se vad jag håller på med på bordet. Han är för liten för att kunna nå någonting och kan inte hoppa upp på stolen eftersom det är dyna på.

m.m.

Sv: Kom att tänka på en sak...

Min hund är en springer spanielkorsning, väger ca 25 kg.

Han får sitta i soffan, fåtöljen, i knäet, vara i sängen när jag sagt "varsågod" mm.

Tror inte jag hade gjort nån skillnad om han varit mindre. Han är min stora lilla knähund! Är där ingen plats gör han så han får plats. Han, jag och sambon brukar ligga i soffan, en trea. :angel:

Senast ändrad:

Jag har en 5 månaders boxer. Hade hon varit mindre hade hon fått leka med katten, nu får hon inte det eftersom hon är för våldsam.

Det är det enda kan kan komma på.

*Sova på kudden i min säng är väl det min Labrador inte skulle fått göra om hon var större :d

Mina 4 små hundar (3 Dvärgschnauzer & 1 Staff) får vara i soffan och sängen, stå med framtassarna på stolen om man sitter och äter ( de tigger lite kanske...), hoppa upp i knät, ställa sig med framtassarna på en för att nå upp (de kommer inte högre än till knät) och en massa annat. De skulle nog få göra allt även om de varit större, inte hoppa på en kanske, kan bli lite tungt, men annars så. Finns inget mysigare än att ha en hund snusandes i sängen... kan knappt sova utan dom.

Jag hade för inte så längesedan en schäferblandning och nu har jag en chinese crested. Dom fick nog göra samma saker = sova i sängen, ligga i soffan, titta på film och äta chips tillsammans med mig ;)
Båda får/fick godis ur handen vid bordet.

Ingen av dom får/fick tjuva något eller stå på bordet på något sätt.

Den lilla jag har nu är dock myycket tiggigare än den stora var, men han ger sig också om man bara ignorerar.
Den stora vågade jag lämna i samma rum som jag hade mat på rumsbordet tex.
Det vågar jag inte med den lilla terroristen jag har nu, han skulle nog gå upp på bordet och gluffsa i sig om jag inte har koll. :smirk:

Lillen sover i sängen varje natt, under täcket om det är kallt.
Den stora låg i sängen första veckorna när han var liten, sedan på en filt bredvid för det blev antagligen för varmt i sängen.
Men varje morgon hoppade han upp och låg bredvid mig i ca 5 minuter innan jag skulle gå upp tyckte han ;)

den minsta hunden (30 kg) får hoppa upp i knät ibland. det hade båda fått göra oftare om de var mindre.

Om mina två schäfrar (30 och 36 kg) hade varit större hade de inte fått ligga i varken soffa eller säng. De hade heller inte fått ligga samtidigt och trängas i mitt knä när vi sitter i soffan och har kvällsmys.
De hade nog inte heller fått sitta i knät när vi är hos en kompis som har J.R uppfödning. De tycker nämligen att det är pest att befinna sig på golvet när alla dessa små råttor springer runt fötterna på dem. :angel:

Det är ingen större skilnad på vad mina hundar får göra trots storleksskilnaderna. De väger mellan 4 kg upp till 37 kg ;)

Min ganska stora schäferkorsning växte upp me en liten terrier.. Det brukade bli så att Athos (vår gamla lilla då, som numera är avlivad) hoppade upp i knät på nån gäst tex. och då tyckte Max (den stora) att d skulle han minsann också göra, så han flög upp i knät på gästerna.. :) Så d e väl såna saker, att han är för stor för o få plats o sånt. :banana:

30 och 36 kg räknar jag som mycket :eek:

Tänkte mig stort som över 20 kg :p

*Om Boris varit mindre kanske jag hade kunnat köpa en liten, behändig bil och slippa brumma runt i en stor, otymplig kombi :idea: (fast det kanske inte räknas :angel: )
*Han hade kunnat få utlopp för sin knähundspersonlighet. Han älskar fysisk närhet och skulle mysa om han rymdes i någons knä :love:
*Han skulle definitivt få sova i sängen (tror jag :smirk: )

Hmm... många fördelar med liten hund kom jag plötsligt på. :smirk: *funderar*
Kanske blir en liten modell nästa gång... :D (Under 40 kilo åtminstone ;) )

lånar

(hund på 4 kg)
hade hon vart större så hade hon inte fått sova på min hals .. för du hade jag kvävts ... allt annat hade vart ok.

Min granne låter deras chiwawer (jaja jag vet.. kanon stavning men ni vet vad jag menar) skälla som idioter på min schäferblandning.. Det gör ju inget för de är ändå så små.. Men det blir jätte förbannade om ens min skulle titta åt deras när de står och skäller mot honom.... :confused: :crazy: :mad:

Ska "bossa" på honom på dem nästa gång :devil:

(Om det bara hade varit så enkelt)

Zippo (min egen) tror nog att han väger runt en 5-10 kg (i verkligheten just nu runt en 30 kg), han gör ju allt en små hund skulle ha gjort..... När vi inte är hemma :p ... Men när vi är hemma så får man sitta i "mammas" knä i soffan.. Han är ju så liiiiiten :love:

Tips på hur du ska veta hur det stavas:

Tänk Chi hua hua, för det stavas likadant Chihuahua :D

Lycanthrope skrev:
Min ganska stora schäferkorsning växte upp me en liten terrier.. Det brukade bli så att Athos (vår gamla lilla då, som numera är avlivad) hoppade upp i knät på nån gäst tex. och då tyckte Max (den stora) att d skulle han minsann också göra, så han flög upp i knät på gästerna.. :) Så d e väl såna saker, att han är för stor för o få plats o sånt. :banana:

Sådant går inte in i allas hjärnor.. att man är lite stor alltså :D
Jag kan sitta med 65 kilo hund och tre katter i en tvåsitssoffa, trångt som 17 .. men vad gör man :crazy: :D
Rent generellt tror jag folk inte bryr sej lika mycket ifall en liten plutthund på 2 kg drar och stretar i koppel och försöker flyga på andra, det märks så mycket mer och blir ett problem när hunden är större.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 819
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 570
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar