Koloskopi - någon som varit på det, och varför?

...och vad hände sen?

Gjort det fler gånger än jag kommer ihåg och är diagnosticerad med Morbus Crohn. Jag hade problem i de regionerna så det var därför jag remitterades till mag-tarmavdelningen där utredningen gjordes. Det tog rätt lång tid innan de var säker på vilken tarmsjukdom jag har och det är inte ovanligt.

Jag har gjort det en gång. Pga av blödande hemorrojder. Jag sövdes så jag minns tack och lov inget alls. Tack och lov så hittade man inget som var fel.

Har gjort det ett par gånger. Efter första gången fick jag diagnosen Morbus Crohn. Hur det såg ut samt blod- och avföringsprover gav mig diagnosen. Det togs biopsier samtidigt första gången.
Hade rejäla smärtor redan innan koloskopin så fick rejält med både lugnande och smärtlindring.

Jag har gjort det. Vetefan varför egentligen. De letade efter ... vad som helst? Jag hade hög sänka en vinter och de ville hitta varför.

Precis som jag trodde såg allt totalt normalt ut.

Jag har gjort det pga små blödningar under flera månader. Gick finfint och det var coolt att titta på skärmen och följa förloppet. Just då hade jag inga blödningar och det enda man hittade var en liten bit slemmig lök. Och det har inte blött efteråt heller så jag fick ingen diagnos...Det var betydligt obehagligare när läkaren på vårdcentralen undersökte ändtarmen som var första steget.

Jag har gjort det alldeles för många gånger :(. Jag hade under en längre period (år) problem med magsmärtor och svårigheter att få behålla mat som sedan eskalera till kraftiga blödningar från tarmen, ledbesvär och upprepade gånger irit. Blev genom besök på ögonkliniken pga behandling av återkommande irit (vissa tarminflammatoriska sjukdomar kan innebära ökad risk för irit) skickad till akuten som remittera mig till mag-tarmmedicinska kliniken för utredning. Vid besöket på akuten skrevs kortison ut som jag fick äta fram till mitt besök på mag- och tarm. På mag- och tarm utfördes koloskopi samt prover togs, jag fick därefter diagnosen ulcerös kolit. Har pga upprepade svåra skov som resulterat i sjukhusvistelse fått göra koloskopi flera gånger efter detta.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
280
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 651
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 474
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel