kolloidalt silver

B

bloss

jag tänkte bara höra om det är någon som har erfarenhet av kolloidalt silver? :confused:

Skriv gärna och berätta vad ni tycker om det och arför ni använder det i stället för andra preparat.

Vad är det för skillnad på att använda kolloidalt silver i stället för jodopax i bakteriedödande syfte tex?

tacksam för svar :rofl:

Sv: kolloidalt silver

Jag använder en salva med koll.silv. i till de hästar som kliar manen. Den heter silverlotion. Jag tycker jag ser skillnad på från i fjor, en häst behövde inte täcke denna sommaren.

Sen har jag en silver salva, som vi tog på en hård knuta (som den ena hästen hade på nosryggen) knutan försvann efter ett par veckor!!:)

En hosthäst i stallet får det i maten och vi märker en tydlig skillnad.
Vi har oxå provat det på mugg och det har funkat OK även om det inte har varit nått "mirakel".

Silver är bakteriedödande men inte antibiotika. Jag har varit på kurs med djursjukhusföreningen då jag arbetar som djursjukvårdare, där de tog upp olika silverprodukter som alternativ till AB-preparat i bakteriedödande syfte. Det verkar bra och intressant, däremot skulle jag passa mig att använda det i maten till häst, det är inte testat som fodertillskott och då våra vänner hästarna är växtätare går de inte att jämföra med oss människor!

Sunt förnuft och vanligt vatten fungerar för det mesta, men prova på utsidan om ni vill, det borde inte kunna skada iallfall! Åtminstone märker man om det börjar bli bättre eller sämre. Vatten, tvål, jodopax, sprit och antibiotika mm mm; allt är bakteriedödande av olika former och styrka!!

Hälsningar Jenny

Senast ändrad av en moderator:

Kolla in denna sida; http://www.ion-silver.com

Där finns det en massa information.
Jag har just badat hovarna i kolloidalt silver för att få bukt med strålröta, det är inte så länge sedan så jag har inte sett resultat ännu.
Jag var på en föreläsning där dom berättade att förr i tiden så lade dom alltid ett silvermynt i vattenhinken/koppen så avgav den lämplig mängd till djuren så att dom var frisk. De människor som åt med silverbestick mm slapp få alla dessa hämska sjukdomar som härjade förr.
Men det är farligt att ta dagens silver så det inte är rent silver.
Mera info: ett par droppar i örat vid öroninformation gör susen direkt, vid halsont gurgla med koll.silver och svälj lite i små klunkar.

ja jag har också haft mina hästars hovar i silver bad för några dagar sen eftersom de fick strål röta, så det ska bli spännande att se resultatet.

Men man funderar ju mycket eftersom det är så dyrt och när man läser om det så känns det ibland för bra för att vara sant.. Om det nu är så bra som det påstås (tex att det ska kunna döda aids virus och cancer som de skriver på http://www.ion-silver.com) varför är det då inte långt mycket större än vad det är?

Man tycker ju att någon borde ha upptäckt detta?!?

Sen tycker jag att det finns så lite vetenskapligt bevisat..

blir liksom lite skeptisk... så därför är det spännande att höra om folk faktiskt får riktigt bra resultat av att använda det i olika situationer.

Skeptisk är bara förnamnet när jag hör saker som att ta kål på aidsvirus och cancer! Grovt oansvarigt anser jag att det är att skriva sådana saker! Kan de presentera forskningsresultat som styrker dessa påståenden? Troligtvis inte..

hej!

Skickade sidan till min syster som är livsmedelskemist på nåt vis.. Hon skickade tillbaka en massa skojiga undersökningar som jag inte hunnit läsa men kommentar i stil med..jaja.. folk är lättlurade.. Kanske utvändigt, men ABSOLUT inte invändigt../ Lavinia

Rättelse, det är godkänt som mineraltillskott för människor.

Men för att det skall ha någon effekt alls på en häst måste du säkert ge ganska mycket = väldigt dyyrt!

Jag använder silvervatten, silversalva, EMS-salva och MSM
Det är toppen!

bloss skrev:
Men man funderar ju mycket eftersom det är så dyrt och när man läser om det så känns det ibland för bra för att vara sant.. Om det nu är så bra som det påstås (tex att det ska kunna döda aids virus och cancer som de skriver på http://www.ion-silver.com) varför är det då inte långt mycket större än vad det är?

en anledning kanske är att läkemedelsbolagen inte har något intresse av att det utvecklas. de tjänar ju bara pengar på sina patent och det går ju knappast att ta patent på silver ... eller med tanke på Monsantos försök att ta patent på avelsprogram så kanske de kan det. och då ska ni få se vad stort det blir.

Faktum är att Apoteket har sålt Kolliodalt silver tills för något år sedan. Jag var in och pratade med dom och dom hade det med i sin gamla fass. Så så hemskt kan det ju inte vara!? Det såldes som bakterie- och svampdödande medel.

jag har inte varit hær så mycket i jul så jag har inte berættat om mina silver resultat..

Jag fick ju hem en hæst med strålrøta och det gjorde att han spænde sig i ryggen och blev ganska dålig. Jag fick ju rekomenderat kollidalt silver och var super skeptisk... men det har faktiskt hjælpt efter två dagar kunde vi mærka skillnad i hans sætt att røra sig och efter en vecka kænndes han som en ny hæst. Givetvis ær det mycket att jobba med eftersom hans rygg har tagit stryk men han har blivit mycket bættre.

Desutom behandlade vi vår andra hæst eftersom han var halt på vænster fram, varken vi eller hovis visste helt vad det var men att det kanske kunde vara en hovbøld som var på væg. (Han har varit vældigt dåligt skøtt hos førre ægaren och hovarna har tagit mycket stryk så de ær på væg att återhæmta sig) Jag behandlade honom på måndagen och då var han så halt at han hade stora svårigheter att gå, redan i slutet av veckan kunde han førlja med som handhæst nær jag red ut och nu går han som vanligt igen utan att halta...

vet inte riktigt vad jag ska tro eller tycka men något har ju skett, men jag håller med om att den dær artikeln om aids och cancer gør att allt kænns oseriøst????

HeJ!

Visst som utvärtes!
Men som invärtes?? Vet inte jag.. Låter bli.. Har inte behövt använda sånt på min häst eller mej, och kommer heller inte göra det, förrän jag sett att det är ofarligt..

Läste just lite om det (från trovärdiga artiklar publicerade i medicinska tidskrifter) och kom fram till att silverförgiftning har bevisats när man ätit det (neurologisk förgiftning, kramper och kanske lite mindre farligt, missfärgad hud). Detta naturligtvis enbart testat på människor, men vem vet vad det gör på hästar?? / Lavinia, än mer säker på att inte ge detta till häst att äta.

Intressant! Hur mkt ger du i maten? Jag har en shettis som jag ger 1 msk om dan mot hostan...egentligen för att stärka immunförsvaret tänker jag...

Lavinia skrev:
HeJ!

Visst som utvärtes!
Men som invärtes?? Vet inte jag.. Låter bli.. Har inte behövt använda sånt på min häst eller mej, och kommer heller inte göra det, förrän jag sett att det är ofarligt..

Läste just lite om det (från trovärdiga artiklar publicerade i medicinska tidskrifter) och kom fram till att silverförgiftning har bevisats när man ätit det (neurologisk förgiftning, kramper och kanske lite mindre farligt, missfärgad hud). Detta naturligtvis enbart testat på människor, men vem vet vad det gör på hästar?? / Lavinia, än mer säker på att inte ge detta till häst att äta.

:bow:

Skulle aldrig ge en växtätare metall. Knappt våga äta det själv!!
Utvärtes en helt annan sak.

e du sæker på att det var kollidalt silver som du læste om? Før silver som inte ær rent som det ingår andra metaller i ær farligt tom livshotande att få i sig men kollidalt silver har tom sålts på apoteket så det tror jag verligen inte ær farligt.. vi inehåller ju silverjoner..

och det har ju gett fantastiska resultat utvændigt. Dessutom tog min man det nær han var magsjuk och spydde och då slutade han att spy det var bara ett førsøk..

Hej!

Ja, kolloidalt silver var det.. Silver är ju giftigt, ja och det som såldes på apoteket var för UTVÄRTES bruk. Silver i någon form gör enligt forskning vi läst (nu är vi så himla nyfikna syrran och jag) inte någon som helst nytta på insidan.. Varför skulle det göra det?? Vad finns det för behov hos människan att äta silver?? Och varför ska vi peta i våra växtätande djur det??

Folk gör väl som de vill, antar jag, jag kommer inte ge det till min.. Men kanske utvärtes om det skulle behövas någon gång, fast jag tror mer på att låta naturen reda ut sånt själv, det har hittills funkat prima på min tjej.. / Lavinia, som inte orkar mer ikväll

Prata med någon äldre bonde/hästkarl och fråga om silver. Förr lade dom ett silvermynt i vattenkoppen för att djuren inte skulle bli sjuk. (Förr var det RENT silver i mynten men dagens silvermynt är giftiga)
Dom som åt och drack med silverbestick/silverbägare var mindre sjuka än andra. (förr)

hej!

Skickade sidan till min syster som är livsmedelskemist på nåt vis.. Hon skickade tillbaka en massa skojiga undersökningar som jag inte hunnit läsa men kommentar i stil med..jaja.. folk är lättlurade.. Kanske utvändigt, men ABSOLUT inte invändigt../ Lavinia

silver är godkänt som färgämne i livsmedel och absolut inget farligt:

"Godkänt som färgämne
Silver är i livsmedelssammanhang godkänt som bla färgämne. I livsmedelsbutikerna kan man köpa en produkt från företaget Santa Maria som heter ”Silverkulor”. Den ser ut precis som det låter. Produkten används flitigt som garnering på tårtor och bakverk. Den består helt enkelt av sockerkulor som man belagt med ett tunt yttre skikt av rent silver - färgämnet E 174. Tittar man närmare på hur mycket silver en 3 mm kula egentligen består av, så blir man lite förvånad. En kula motsvarar nämligen ca 30 ml 10 ppm starkt kolloidalt silver, ca 6 teskedar alltså. Om nu silver skulle vara farligt att få i sig, hur i all värden kan det vara att man kan köpa det på ICA? Och hur kan man sen strö det på glass, tårtor och bakverk och låta barn äta 20-30 stycken, utan att oroa sig?"

ovanstående finns att läsa på:
http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art1.htm

jag tror för min del att missuppfattningarna som många har om kolloidalt silver till stor del handlar om att man inte förstår skillnaden mellan silver och kolloidalt silver.
kolloidalt silver är silver i jonform och finns naturligt i kroppen (precis som vi har järn, koppar, mangan m.fl. metalljoner i kroppen och som är livsnödvändiga för kroppens funktioner).

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 943
Senast: Kajsalisa
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 444
Senast: Palermo
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
698
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka