Kollidiala mineraler och kollidiala vitaminer - hur funkar det?

Gimlan

Trådstartare
Hamnade i en tråd på Fb där just det diskuterades. Det var absolut bäst och hästarna tog upp det bättre. Skulle även vara mineraler utvunna ur växtriket och inte bergs- eller havsmineraler. Har googlat lite men hittar inga bra källor. Snälla upplys mig, hur ligger det till?
 
Följer med stort inresse, även om diskussionen har funnits tidigare och hoppas att spaderäss kommerin i tråden. ;)
 
Det finns ett examensarbete från SLU där man jämfört mineraler med organiskt ursprung (växtursprung) med oorganiska mineraler.

http://stud.epsilon.slu.se/4981/1/linder_s_121026.pdf

Som vanligt är forskningsunderlaget skralt, men en del tyder på att 'växtmineraler' skulle tas upp bättre och det finns en del vittnesmål om positiva effekter.

När det gäller kolloidal form vet jag att det debatterades rätt livligt tidigare på människa och försäljningsargument från hälsokostbranchen för kolloidala former av mineraler/vitaminer ifrågasattes och ansågs oseriösa. Om man vill ha vetenskaplig information måste man nog söka på engelska. Dock skiljer sig ju människans matsmältningssystem mycket från hästen så det kan definitivt finnas artskillnader.
 
Min foderrådgivare som jag har mycket respekt för pratar alltid varmt för mineraler med organiskt ursprung. Själv har jag dock svårt att se att upptaget i sig skulle ha så stor betydelse annat än i ett läge där tillgången på mineraler är begränsat, men om någon visar en bra studie är jag beredd att tänka om!
 
Jag har inte fått nån vettig beskrivning på VARFÖR det skulle vara så, får jag bara det så...
 
Om jag inte är helt ute och cyklar är alla mineraler oorganiska? :angel:

Organiska ämnen är kolföreningar, om jag inte har helt fel. Och kolloider är ett finfördelat ämne i tex vätska. Det har inget med växter eller berg att göra.
Man vet väl egentligen inte så mycket om kolloider överhuvudtaget?

Välkommen till naturvetenskapen, vi (tror att vi) vet att något händer men vi har (väldigt ofta) ingen aning om varför :D
 
Det finns ett examensarbete från SLU där man jämfört mineraler med organiskt ursprung (växtursprung) med oorganiska mineraler.

http://stud.epsilon.slu.se/4981/1/linder_s_121026.pdf

Nu är inte elevuppsatser alltid så trovärdiga. Från sammanfattningen:

”Vissa mineraler och spårämnen verkar vara lättare
för kroppen att absorbera och tillgodogöra sig i naturlig, organisk form eftersom det är en
liknande form som förekommer i kroppen.”

Detta är en sanning med modifikation. De flesta studier som har gjorts på häst visar att oorganiskt bundna mineraler (salter) har bättre biotillgänglighet än organiskt bundna mineraler. Selen är ett undantag där selenjäst har visat sig ha bättre upptagningsförmåga än oorganiskt selen i form av natriumselenit.

När det gäller s.k. kolloidala mineraler så är det egentligen ingenting annat än vad jag brukar kalla ”förpackad lera”. I detta fall är det lerslam. Det finns många liknande produkter som säljs med falsk marknadsföring. Ren lurendrejeri med andra ord.

Man påstår bl.a. att ”Kroppen behöver 60 olika mineraler.”

De essentiella mineralerna, dvs. de som har påvisats vara nödvändiga för kroppens funktion, är färre än 20. Dessutom varrierar kroppens behov av mineraler. En del mineraler behövs i större mängd, andra i mindre mängd. De här produkterna specificerar inte vilka mineraler eller hur stor mängd av varje mineral produkten innehåller. Dessa produkter brukar också innehålla en rad toxiska mineraler, såsom arsenik och tungmetaller.

Man påstår vidare att ” oorganiska mineraler (söndersmulade bergarter, som har en upptagningsförmåga i tarmen på 8-10%), chelaterade mineraler ( oorganiska mineraler som har bundits till aminosyror, proteiner eller enzymer vilket ökar upptagningsförmågan med 40%) och kolloidala mineraler ( mycket små partiklar förädlade genom växter med en upptagningsförmåga på 98%).”

Det finns inga vetenskapliga studier som visar att s.k. kolloidala mineraler skulle ha en upptagningsförmåga på 98%. Detta är ett påstående som saknar all form av vetenskaplig grund. Det finns inte ens någon anledning att förmoda att denna mineralform skulle ha högre upptagningsförmåga än övriga mineralformer.

Marknadsdomstolen har dessutom förbjudit företag att använda denna typ av vilseledande reklam:

http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/Avgöranden/Dom2013-13.pdf

Problemet är att det ständigt dyker upp nya företag och nya, liknande meningslösa och i vissa fall t.o.m. farliga produkter.
 
Tack, det var något sånt jag misstänkte eftersom jag inte hittade nnågra trovärdiga källor.
 
I annonser skryter man med att kolloidala mineraler innehåller 75 st olika mineraler och räknar upp följande lista:

”Ag, Al, As, Au, B, Ba, Be, Bi, Br, C, Ca, Cd, Ce, Cl, Co, Cr, Cs, Dy, Er, Eu, F, Fe, Ga, Gd, Ge, H, Hf, Hg, Ho, I, In, Ir, K, La, Li, Lu, Mg, Mn, Mo, N, Na, Nb, Nd, Ni, O, Os, P, Pb, Pd, Pr, Pt, Re, Rh, Ru, S, Sb, Sc, Se, Si, Sm, Sn, Sr, Ta, Tb, Te, Th, Ti, Tl, Tm, V, W, Y, Yb, Zn, and Zr.”

Al = aluminium (giftig lättmetall)
As = arsenik
Be = beryllium (giftig lättmetall)
Cd = kadmium (giftig tungmetall)
Hg = kvicksilver (giftig tungmetall)
Pb = bly (giftig tungmetall)
Sr = strontium (giftig lättmetall)

Vem vill ge dessa mineraler till sin häst?

Dessutom innehåller produkterna organiskt material som kan vara direkt hälsofarliga.

Jag tror jag ska gå ut i trädgården och gräva upp lite jord. Filtrera bort de grövsta kornen, packetera resten och marknadsföra som ”naturlig produkt som innehåller alla mineraler som din häst behöver för att bygga och vidmakthålla ett hälsosamt system överallt i kroppen. Enda tillskott som behövs utöver ett bra grovfoder och rent vatten”. Endast 499 kr för 200 g eller 1 200 kr för storpack (500g).”

Finns det några presumtiva köpare här?
 
Nu är inte elevuppsatser alltid så trovärdiga. Från sammanfattningen:

”Vissa mineraler och spårämnen verkar vara lättare
för kroppen att absorbera och tillgodogöra sig i naturlig, organisk form eftersom det är en
liknande form som förekommer i kroppen.”

Detta är en sanning med modifikation. De flesta studier som har gjorts på häst visar att oorganiskt bundna mineraler (salter) har bättre biotillgänglighet än organiskt bundna mineraler. Selen är ett undantag där selenjäst har visat sig ha bättre upptagningsförmåga än oorganiskt selen i form av natriumselenit.

När det gäller s.k. kolloidala mineraler så är det egentligen ingenting annat än vad jag brukar kalla ”förpackad lera”. I detta fall är det lerslam. Det finns många liknande produkter som säljs med falsk marknadsföring. Ren lurendrejeri med andra ord.

Man påstår bl.a. att ”Kroppen behöver 60 olika mineraler.”

De essentiella mineralerna, dvs. de som har påvisats vara nödvändiga för kroppens funktion, är färre än 20. Dessutom varrierar kroppens behov av mineraler. En del mineraler behövs i större mängd, andra i mindre mängd. De här produkterna specificerar inte vilka mineraler eller hur stor mängd av varje mineral produkten innehåller. Dessa produkter brukar också innehålla en rad toxiska mineraler, såsom arsenik och tungmetaller.

Man påstår vidare att ” oorganiska mineraler (söndersmulade bergarter, som har en upptagningsförmåga i tarmen på 8-10%), chelaterade mineraler ( oorganiska mineraler som har bundits till aminosyror, proteiner eller enzymer vilket ökar upptagningsförmågan med 40%) och kolloidala mineraler ( mycket små partiklar förädlade genom växter med en upptagningsförmåga på 98%).”

Det finns inga vetenskapliga studier som visar att s.k. kolloidala mineraler skulle ha en upptagningsförmåga på 98%. Detta är ett påstående som saknar all form av vetenskaplig grund. Det finns inte ens någon anledning att förmoda att denna mineralform skulle ha högre upptagningsförmåga än övriga mineralformer.

Marknadsdomstolen har dessutom förbjudit företag att använda denna typ av vilseledande reklam:

http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/Avgöranden/Dom2013-13.pdf

Problemet är att det ständigt dyker upp nya företag och nya, liknande meningslösa och i vissa fall t.o.m. farliga produkter.

Tack för ett skojigt men informativt inlägg, ville skriva detsamma men hade inte kunnat formulera det lika bra.
 
I annonser skryter man med att kolloidala mineraler innehåller 75 st olika mineraler och räknar upp följande lista:

”Ag, Al, As, Au, B, Ba, Be, Bi, Br, C, Ca, Cd, Ce, Cl, Co, Cr, Cs, Dy, Er, Eu, F, Fe, Ga, Gd, Ge, H, Hf, Hg, Ho, I, In, Ir, K, La, Li, Lu, Mg, Mn, Mo, N, Na, Nb, Nd, Ni, O, Os, P, Pb, Pd, Pr, Pt, Re, Rh, Ru, S, Sb, Sc, Se, Si, Sm, Sn, Sr, Ta, Tb, Te, Th, Ti, Tl, Tm, V, W, Y, Yb, Zn, and Zr.”

Al = aluminium (giftig lättmetall)
As = arsenik
Be = beryllium (giftig lättmetall)
Cd = kadmium (giftig tungmetall)
Hg = kvicksilver (giftig tungmetall)
Pb = bly (giftig tungmetall)
Sr = strontium (giftig lättmetall)

Vem vill ge dessa mineraler till sin häst?

Dessutom innehåller produkterna organiskt material som kan vara direkt hälsofarliga.

Jag tror jag ska gå ut i trädgården och gräva upp lite jord. Filtrera bort de grövsta kornen, packetera resten och marknadsföra som ”naturlig produkt som innehåller alla mineraler som din häst behöver för att bygga och vidmakthålla ett hälsosamt system överallt i kroppen. Enda tillskott som behövs utöver ett bra grovfoder och rent vatten”. Endast 499 kr för 200 g eller 1 200 kr för storpack (500g).”

Finns det några presumtiva köpare här?

Eller så säljer man torkade maskrosblad :angel:

Fy fan vad stört.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 805
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 817
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 252
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp