Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Samma härFöljer med stort inresse, även om diskussionen har funnits tidigare och hoppas att spaderäss kommerin i tråden.
Det finns ett examensarbete från SLU där man jämfört mineraler med organiskt ursprung (växtursprung) med oorganiska mineraler.
http://stud.epsilon.slu.se/4981/1/linder_s_121026.pdf
Tack, det var något sånt jag misstänkte eftersom jag inte hittade nnågra trovärdiga källor.
Nu är inte elevuppsatser alltid så trovärdiga. Från sammanfattningen:
”Vissa mineraler och spårämnen verkar vara lättare
för kroppen att absorbera och tillgodogöra sig i naturlig, organisk form eftersom det är en
liknande form som förekommer i kroppen.”
Detta är en sanning med modifikation. De flesta studier som har gjorts på häst visar att oorganiskt bundna mineraler (salter) har bättre biotillgänglighet än organiskt bundna mineraler. Selen är ett undantag där selenjäst har visat sig ha bättre upptagningsförmåga än oorganiskt selen i form av natriumselenit.
När det gäller s.k. kolloidala mineraler så är det egentligen ingenting annat än vad jag brukar kalla ”förpackad lera”. I detta fall är det lerslam. Det finns många liknande produkter som säljs med falsk marknadsföring. Ren lurendrejeri med andra ord.
Man påstår bl.a. att ”Kroppen behöver 60 olika mineraler.”
De essentiella mineralerna, dvs. de som har påvisats vara nödvändiga för kroppens funktion, är färre än 20. Dessutom varrierar kroppens behov av mineraler. En del mineraler behövs i större mängd, andra i mindre mängd. De här produkterna specificerar inte vilka mineraler eller hur stor mängd av varje mineral produkten innehåller. Dessa produkter brukar också innehålla en rad toxiska mineraler, såsom arsenik och tungmetaller.
Man påstår vidare att ” oorganiska mineraler (söndersmulade bergarter, som har en upptagningsförmåga i tarmen på 8-10%), chelaterade mineraler ( oorganiska mineraler som har bundits till aminosyror, proteiner eller enzymer vilket ökar upptagningsförmågan med 40%) och kolloidala mineraler ( mycket små partiklar förädlade genom växter med en upptagningsförmåga på 98%).”
Det finns inga vetenskapliga studier som visar att s.k. kolloidala mineraler skulle ha en upptagningsförmåga på 98%. Detta är ett påstående som saknar all form av vetenskaplig grund. Det finns inte ens någon anledning att förmoda att denna mineralform skulle ha högre upptagningsförmåga än övriga mineralformer.
Marknadsdomstolen har dessutom förbjudit företag att använda denna typ av vilseledande reklam:
http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/Avgöranden/Dom2013-13.pdf
Problemet är att det ständigt dyker upp nya företag och nya, liknande meningslösa och i vissa fall t.o.m. farliga produkter.
I annonser skryter man med att kolloidala mineraler innehåller 75 st olika mineraler och räknar upp följande lista:
”Ag, Al, As, Au, B, Ba, Be, Bi, Br, C, Ca, Cd, Ce, Cl, Co, Cr, Cs, Dy, Er, Eu, F, Fe, Ga, Gd, Ge, H, Hf, Hg, Ho, I, In, Ir, K, La, Li, Lu, Mg, Mn, Mo, N, Na, Nb, Nd, Ni, O, Os, P, Pb, Pd, Pr, Pt, Re, Rh, Ru, S, Sb, Sc, Se, Si, Sm, Sn, Sr, Ta, Tb, Te, Th, Ti, Tl, Tm, V, W, Y, Yb, Zn, and Zr.”
Al = aluminium (giftig lättmetall)
As = arsenik
Be = beryllium (giftig lättmetall)
Cd = kadmium (giftig tungmetall)
Hg = kvicksilver (giftig tungmetall)
Pb = bly (giftig tungmetall)
Sr = strontium (giftig lättmetall)
Vem vill ge dessa mineraler till sin häst?
Dessutom innehåller produkterna organiskt material som kan vara direkt hälsofarliga.
Jag tror jag ska gå ut i trädgården och gräva upp lite jord. Filtrera bort de grövsta kornen, packetera resten och marknadsföra som ”naturlig produkt som innehåller alla mineraler som din häst behöver för att bygga och vidmakthålla ett hälsosamt system överallt i kroppen. Enda tillskott som behövs utöver ett bra grovfoder och rent vatten”. Endast 499 kr för 200 g eller 1 200 kr för storpack (500g).”
Finns det några presumtiva köpare här?
Eller så säljer man torkade maskrosblad ./QUOTE]
Vilket är jättebra för oss med sköldpaddor
Vet inte hur mitt inlägg hamnade i det rosa kan inte ta bort
Eller så säljer man torkade maskrosblad
Fy fan vad stört.
Blanda i kokande vatten med brännässla, kamomill, lite citron och honung. Gott te!