Kollektivavtal som icke fackligt ansluten

Zewz

Trådstartare
Min arbetsplats går under kommunals kollektivavtal, och enligt avtalet var löneökningen en specifik genomsnittlig summa, en ”pott”. Jag fick på mitt lönesamtal veta att eftersom jag gör allt jag ska och lite till så skulle jag få just potten ”och lite till”.
Döm av min förvåning när lönebeskedet kom och jag hade fått MINDRE än potten.
Min arbetsledare (som jag har lönesamtal med) försökte med att chefen förhandlat med facket och fått fram en annan summa än den som står i kollektivavtalet. Dock har flera av mina kollegor fått mer i ökning.
Jag är alltså inte med i facket, och det är inget alternativ att gå med. Men kollektivavtalet ska gälla mig ändå, får chefen göra såhär? Chefen har semester just nu så att fråga honom går inte just nu. Kanske nån här har lite koll?
 
Om jag förstår frågan rätt så ja, det är just en pott som ska fördelas på alla så då kan några få mer än snittet och några mindre. Så långt i sin ordning.

Facket får förhandla för sina medlemmar (vanligen de individer som vill ha hjälp), är det det som avses? Löner (och ökningen) sätts ju oftast individuellt, men det låter fel att basera det på om man är medlem i facket eller ej.
 
Min arbetsplats går under kommunals kollektivavtal, och enligt avtalet var löneökningen en specifik genomsnittlig summa, en ”pott”. Jag fick på mitt lönesamtal veta att eftersom jag gör allt jag ska och lite till så skulle jag få just potten ”och lite till”.
Döm av min förvåning när lönebeskedet kom och jag hade fått MINDRE än potten.
Min arbetsledare (som jag har lönesamtal med) försökte med att chefen förhandlat med facket och fått fram en annan summa än den som står i kollektivavtalet. Dock har flera av mina kollegor fått mer i ökning.
Jag är alltså inte med i facket, och det är inget alternativ att gå med. Men kollektivavtalet ska gälla mig ändå, får chefen göra såhär? Chefen har semester just nu så att fråga honom går inte just nu. Kanske nån här har lite koll?
Jag tror att den specifika summan alltid är lokalt förhandlad (men ingen erfarenhet av just Kommunal), så man kan inte titta i avtalet och förstå exakt vad arbetsledaren menade med "potten" på en specifik arbetsplats.

Arbetsledaren kan ju mycket väl ha valt att kommunicera "potten och lite till" till många av er.

Det är inte bra när kommunikationen brister; men chefen har ganska stor frihet till lönesättning, även under kollektivavtal så jag kan inte riktigt se att det begås något formellt fel? Om du inte är med i facket så blir det också svårt att få hjälp med att få det utrett i just det här fallet.

Om du fick en specifik summa i kronor av din arbetsledare och det inte är vad du sedan fick så har arbetsledaren kommunicerat på fel sätt eller med fel information; men eftersom det ändå verkar vara chefen som är den lönesättande så skulle nog ändå inget formellt ha begåtts.
 
Jag är medveten om att det inte finns någon individgaranti, och skulle de vilja ge mig mindre så helt okej, men så vill jag att de motiverar varför.
Nu hävdar hon ju dock att jag fått mer än ”potten” för att chefen på något vis fått ner den..?
 
Den exakta summan kommunicerades ut i våra kanaler i början av året, sedan har vi inte fått något info om att den skulle förändrats.
 
Jag är medveten om att det inte finns någon individgaranti, och skulle de vilja ge mig mindre så helt okej, men så vill jag att de motiverar varför.
Nu hävdar hon ju dock att jag fått mer än ”potten” för att chefen på något vis fått ner den..?

Ja, men det var det jag menade; den generella nivån på avtalet förhandlas sedan lokalt så om potten enligt basunerat kollektivavtal var 650 kr så kan den ändå vara förhandlad till 375 på just er arbetsplats. Alltså som exempel.
 
Ja, men det var det jag menade; den generella nivån på avtalet förhandlas sedan lokalt så om potten enligt basunerat kollektivavtal var 650 kr så kan den ändå vara förhandlad till 375 på just er arbetsplats. Alltså som exempel.
Fast det har basunerats ut på min arbetsplats att potten skulle vara just 1030, och sedan har vi inte hört något om att den skulle ändrats.
 
Du har alltså fått höra att "potten" dvs genomsnittlig löneökning är typ tusen spänn och sen får du mindre fast det i löneförhandlingen sagts att du ska få mer? :crazy:
 
Chefen har rätt att sätta vilken lön den vill, pott eller ej. Är arbetsledaren den som även sätter lönen får du ta en runda igen med denna men tveksamt om det hjälper. Jag löneförhandlar åt de som är fackligt anslutna på vår arbetsplats och ja, det händer rätt ofta att våra medlemmar i slutänden får någon hundralapp mer som dras från de som inte har någon som förhandlar åt dem.
 
Kan du vänta med att skriva på (eller är det bara som facklig medlem man gör så, skriver på nya lönen?) skulle jag göra det och försöka förstå vad som hänt.
 
Det är inget man godkänner för det är ingen förhandling i ordets rätta bemärkelse 🙄

Det är ett lönesamtal, inte löneförhandling. Jag har inte godkänt min lönehöjning, men det enda valet jag har är att acceptera den eller söka nytt jobb
Aha, då är det som facklig man kan säga nej och låta facket förhandla igen då (men inte säkert de kan göra något, "vi" säger nej till att förhandla ibland åt medlemmar pga att vi inte ser någon chans till framgång).
 
Vad märkligt att det skiljer sig så.
Jag går under industri, där förhandlas det fram procent som gäller för alla oavsett fackliga eller ej, räknas på genomsnittslön.
Utöver det får varje produktionsledare en pott att fördela på gruppen. Hen håller lönesamtal med den fackliga representanten och de sätter gemensamt lön för de som är med i facket, de som inte är med får sin lön satt av produktionsledaren direkt.
Tex, fast höjning 700:-, skulle potten fördelas lika,skulle alla få 1200:-
Irl, höjningen varierar mellan 800:- till 1800:- beroende på hur man presterat under året.
 
Aha, då är det som facklig man kan säga nej och låta facket förhandla igen då (men inte säkert de kan göra något, "vi" säger nej till att förhandla ibland åt medlemmar pga att vi inte ser någon chans till framgång).
Är medlem i facket och de kan inte göra något alls
 
Vad märkligt att det skiljer sig så.
Jag går under industri, där förhandlas det fram procent som gäller för alla oavsett fackliga eller ej, räknas på genomsnittslön.
Utöver det får varje produktionsledare en pott att fördela på gruppen. Hen håller lönesamtal med den fackliga representanten och de sätter gemensamt lön för de som är med i facket, de som inte är med får sin lön satt av produktionsledaren direkt.
Tex, fast höjning 700:-, skulle potten fördelas lika,skulle alla få 1200:-
Irl, höjningen varierar mellan 800:- till 1800:- beroende på hur man presterat under året.
Där jag jobbar har alla som går under industri samma lön. De kan inte göra något med lönen alls.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 391
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Säkerligen vet någon vem jag är men det behöver ju inte skrivas här.. Min arbetsplats har som många andra haft löneöversyn. Min...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 907
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp