Kollegan tycker min hund har det dåligt

Alindra2000

Trådstartare
Jag känner mig själv trygg med att min hund har det bra men tyckte det var intressant när en på mitt jobb i förra veckan tyckte att jag var elak mot hunden och borde omplacera om det inte finns en bättre lösning. Kan tillägga att det gäller en staffetik som är drygt 7 år.

Hennes mån-fre ser (oftast) ut som följande: Ut ca 07-07.45, springer då lös stor del av promenaden, leker och får ngn enklare uppgift. Husse lämnar henne ensam runt hemma 8:30. Hon hämtas av en doggywalker kl 10 och går då 30 min sedan hem igen. Hämtas igen kl 15 och går då mellan 30-60 min.

Sedan kommer jag eller sambon hem mellan 17-18 och kvällsaktiviteten växlar lite efter vad som passar. Men ngt blir det ju alltid så klart! (exempelvis: en joggingrunda på minst 5km, promenad eller så tränar vi lydnad/leker. )Tyvärr har hon senaste tiden haft lite strul med en armbåge vilket resulterat i att det endast varit promenader samt lite simning på schemat kvällstid. Slutligen blir det en nattkiss precis utanför där vi bor innan det är dags att sova.

Det kollegan reagerade på är att hon är ensam många timmar. Det håller jag med om. Men tyvärr har vi en hund som vantrivs på dagis (ogillar att det kommer och går nya hundar, hon vill vara i fred och gillar inte att leka med hundar hon inte känner väldigt väl. Framförallt vill hon INTE leka/stojja inomhus). Så det slutade med att hon gjorde utfall mot de andra hundarna som inte ville ligga och vila hela dagarna när de var inne. Dagmatte har vi testat två stycken men det är något jag aldrig mer är beredd att testa eftersom vi hade riktig otur de ggr vi försökte hitta ngn (tyckte vi var noga men det lät bättre innan det väl gällde). Därför trivs vi bättre nu när det är ett seriöst företag som hämtar henne. Så slipper jag oroa mig att de inte dyker upp eller är oförsiktiga osv (har en förarvek hund som tar väldigt illa vid sig om ngn är för hård).

Idag har vi en harmonisk hund som känns glad. Hon tycker självklart att det är roligt när vi kommer hem men hon tar god tid på sig att stretcha osv innan hon kravlar sig ur soffan för att välkomna flocken hem.

Hur ser ni på saken? Tycker ni jag tänker galet som inte tycker att hon har det dåligt?
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Nu orkar jag inte räkna helt men hon är ensam någonstans runt 5-7 timmar? Det är ju ganska mycket men samtidigt så är det ju uppdelade perioder och jag antar att ni är hemma med henne (eller med henne i alla fall) på helgerna och då är det ju inga problem! :)

Vet flera hundar som får vara på dagis 8 timmar varje dag (eller mer ibland om matte/husse jobbar över) och det är ju inte heller speciellt roligt, då är det ju verkligen som att man inte har tid för hunden!

Tycker att ni har lagt upp det på ett bra sätt, hunden får vara hemma hos sig i lugn och ro och träffar en dagmatte som hon gillar som leker med henne och får komma ut o kissa i bra intervaller! :)

Har hon några leksaker eller ben att sysselsätta sig med hemma också? :)
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Herregud det finns så många som tar sig rätten att tycka.

Du har ju själv svarat på frågan - hunden är glad och harmonisk och verkar må bra. Inga grannar klagar heller på att hon gapar och har sig antar jag.

Ta du kollegan med en nypa salt....
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Ben och annat ätbart får hon bara ha när vi är hemma. Glupsk som hon är så har det hänt att hon satt i halsen (och ja det gäller även tuggben som andra lite mer logiska hundar förstår att de ska tuggas på innan man sväljer dem). Leksaker har hon några stycken men hon leker inte inomhus. Hon är en av eller på hund rakt igenom. Dvs antingen vill hon slappa och sova med sin kattkompis eller så är det fullt ös och då vill hon vara utomhus.

Hon är ju som sagt ensam många timmar men det är uppdelat och hon är mkt mer harmonisk och nöjd sedan vi började ha henne hemma mot hur hon var på dagis och med dagmatte. Helgerna är hon med så gott som överallt med oss :)
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Jo det är ju så, men man blir ändå lite fundersam. Någonstans har jag ju det där dåliga samvetet för att hon är ensam även om jag känner mig trygg med att vi faktiskt har gjort det som just hon trivs bäst med (ja näst efter att husse/matte hade kunnat vara med henne hela dagarna så klart).

Skäller gör hon ytterst sällan och jag tror inte ens jag hört henne skälla mer än 2 skall i rad och då blev jag förvånad för att hon skällde alls. Så några grannar stör hon inte.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Men hon har en kattkompis hemma alltså? Då är hon ju faktiskt inte helt ensam hemma, det gör mycket tycker jag! :)
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Jag får det till att hon är ensam i ungefär åtta timmar per dag?
Jag hade aldrig velat att mina hundar skulle leva så. Visst om det är enstaka gånger eller undantag under en begränsad period men åtta timmars ensamtid dagligen är väldigt mycket.

Om nu din hund trivs och mår bra, good for you, Men personligen hade jag inte tyckt att det är rätt mot hunden i det långa loppet.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Nej det är inte optimalt. Frågan är bara hur man skulle lösa det i stället. Dagis är som sagt inget alternativ, dagmatte är inte heller det och på jobbet kan ingen av oss ha hund. Tanken var ju aldrig att det skulle vara så och hon kunde sina första 5,5 år följa med på jobbet. Tyvärr ändras ju ibland livet på ett sätt som man inte kan förutspå från början och då får man ju göra det bästa man kan av situationen. Hade det hänt när hon var yngre eller om hon verkade må dåligt av att vara ensam hade jag tänkt över en omplacering men det känns inte så aktuellt då hon verkar trivas som det är. I dag är hon som sagt närmare 8 år (7,7 år om man ska vara petig). Ska jag vara ärlig får hon mer aktivering och uppmärksamhet nu än när hon var ”kontorshund”.

Nu ska jag ganska snart vara mammaledig så jag blir hemma 1 år och sedan sambon 6 mån så då blir vi ju hemma med henne också. Men sedan blir det jobb igen. Kanske har vi en bättre lösning då men som det är nu mår hon iaf bättre än hon gjort med tidigare försök till dagpassning.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Åh suck, nu försvann mitt inlägg!

Men det jag skrev var att varför fungerar det inte med dagmatte 2-3 dar i veckan? Bara ett par timmar? :)

Jag skulle tycka att det var urmysigt att ha en hund att ta hand om de dagar de passar in i mitt schema (studerar) och då hitta på saker, typ gå på stan, fika & kanske åka hem till mina föräldrar och strosa runt på deras grönområden! :)
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Jag förstår om ni blivit avskräckta av oseriösa dagmattar men det kanske kan vara värt att fortsätta leta? Iallafall tills ni ska börja jobba igen efter föräldraledighet.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Jag får det till att din hund är själv 8 timmar per dag. Och det tycker jag är för mycket.
Spelar ingen roll att du säger hon mår bra osv, tja har hon något val? En del hundar kanske visar på ett vis att det blir för länge, genom att bita sönder osv. En del gör ingen väsen av det, utan de sover igenom tiden.

Nån skriver att en kattkompis är ju bra. Ja dåligt är det inte, men den kan aldrig ersätta erat sällskap. Och en kattkompis skulle inte göra att jag skulle lämna lång tid i alla fall.

Vi har 7 hundar. Vi känner inte att det är lättare att lämna för de är många, vi tycker vi lämnar dom själva när vi åker bort tex... Vi skulle inte lämna längre för det. Är ju bara 7 hundar som är själva istället för en. För hur det än är, så är det oss de längtar efter.

Nu har vi det så lyxigt så min man jobbar hemifrån. Men åker vi bort börjar det ändå krypa i kroppen efter några timmar att vi måste hem.
Så lämna 8 timmar varje dag, skulle aldrig vara ett alternativ för mig.


Om du tänker så här. Din hund sover 8 timmar när ni är borta, sen sover hon på natten. Det blir inte många timmar som hon är vaken per dygn.


Sen är det ju ändå en heder till er att ni har en som går ut med henne 2 ggr per dag. Men jag skulle ändå få ågren. Men det är jag det.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Tyvärr har jag bara negativa erfarenheter av dagmattar. Första var jättebra utåt och hade referenser från en vars hund hon passat innan. Efter en v kände jag att det var ngt som var fel, min hund var nedstämd och blev inte speciellt glad av att gå till dagmatten på morgonen samt att när vi hämtade blev hon så glad att se oss att jag mer upplevde henne som stressad (hon är inte sådan i vanliga fall). Vi hade sagt att hon inte får leka med andra hundar då hon inte är så självsäker med nya hundar, hon behöver tid och kan bara leka med hundar som inte är hårdhänta och vi tyckte inte att en dagmatte skulle göra den avvägningen. Andra måndagen hon var där fick jag ett samtal om att de var på väg akut till vet då hon hamnat i slagsmål i en HUNDRASTGÅRD full med hundar hon inte känner. Slutade med 2 dygn på djursjukhuset och dränage några dagar till samt en hund som tycker nya hundar är ännu mer läskiga (hon hade inte skadat ngn själv men startade bråket eftersom hon försökte komma undan när de var på henne och hade fräst i från).

Försök nr 2: Nya dagmatten skulle hämta henne hos oss kl 9 och lämna henne kl 16-17. Efter några dagar tyckte jag att hon var så stressad ut när jag kom hem trots att jag kom bara några min efter hon borde kommit hem. En dag hade jag glömt en sak hemma och åkte hem på lunchen.. Då var hon hemma redan kl 11:30. Tjejen hade skrivit i boken vi hade för avstämning att hon lämnade henne kl 17. Vilket alltså var lögn eftersom klockan inte ens var 12 än.

Jag vet att många har tur och hittar kanonbra dagmattar/hussar, men jag har bara negativa erfarenheter och vågar inte testa mer. Självklart vore det en annan sak om det var någon jag kände sedan innan men känner ingen som är hemma speciellt mkt dagtid.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Inte för att det kanske är så mkt bättre men det blir allt mellan 5-8h lite beroende på hur vi får till det. Vissa veckor blir det absolut mest 7h men andra lyckas vi få till det bättre och då blir det mindre. Helgerna är hon inget ensam.

Jag förstår helt hur du menar och håller till stor del med. Problemet är att det enda som skulle ändra något är att 1: sluta jobba (den lyxen har vi inte) 2: Jobba hemifrån (går inte för varken mig eller sambon) 3: Omplacera. Men att hitta ett BRA hem som erbjuder något bättre än vi gör till en nästan 8 årig hund, med leder som börjat strula och som endast kan umgås med andra hundar om jag är med är inte enkelt. Och sedan kan jag ju givetvis vara ego och säga att hon är mitt allt och att jag skulle gå sönder utan henne, men helt ärligt så går henne välbefinnande före mina känslor och jag ser helt enkelt inte hur vi ska hitta ett bra hem för henne som erbjuder bättre.

Om jag tänker på sovandet du nämnde så är hon faktiskt sådan även om vi är hemma. Hon slappar.. Sådan har hon varit i stort sett hela livet. Vi är inte ute mer med henne när vi är hemma hela dagarna än hon är i nuläget (dvs 45 min morgon, 30min förmiddag, 30-60min em och sedan ca 60min kvällstid, 10 min natt) så jag tror ärligt talat inte hon sover mindre när vi är hemma med henne.

Nu låter allt säkert som försvar men det är inte menat så. Jag har tänkt på detta så otroligt mkt och tömt varenda alternativ jag kunnat komma på. Nu ska vi som sagt vara hemma 1,5 år och efter det är hon ju närmare 10, då kan det mkt väl vara så att jag lyckats hitta ngn som jag litar på som är hemma dagtid och då kommer vi ju byta till det alternativet. Just nu har vi inte det även om jag gärna skulle önska det.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Det verkar som om ni stött på rena stolpskott till hundmattar men två personer utgör ju inte hela världen. Nu har ni gott om tid på er att leta reda på ett nytt alternativ under föräldraledigheten. Så ge inte upp bara för att två var dåliga, fortsätt iallafall leta. För hundens skull.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Jag skulle aldrig i hela mitt liv kunna ha mina hundar så. Jag känner mig som en elak skurk om jag lämnar dem själva fyra timmar två dagar i rad, spelar ingen roll hur harmoniska och glada de är.
Vi har en suverän hundvakt, våra hundar älskar att vara där och mår jättebra. Så om jag var du skulle jag leta vidare. Tycker det är helt fel att ett flockdjur ska vara ensam så mycket.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Jag tycker det låter som att din hund har det bra. Jag lämnar min hund 8 timmar per dag 4 timmar åt gången, sen måste jag ibland lämna honom några timmar på kvällen också. Han mår hur bra som helst.

Klart man märker om ens hund mår dåligt eller är missnöjd.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Jag tycker det låter som att din hund har det bra. Jag lämnar min hund 8 timmar per dag 4 timmar åt gången, sen måste jag ibland lämna honom några timmar på kvällen också. Han mår hur bra som helst.

Klart man märker om ens hund mår dåligt eller är missnöjd.

Herregud säger jag bara :mad: Blir rent ut sagt förbannad :mad:
Stackars hund!
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Fast det finns ju massor och åter massor av hundar som har det så. Jag vet till och med folk som lämnar valpar på det viset...

Jag gör inte det själv, min ena hund kan inte vara själv i ens 30 minuter, men det kan vara något omständigt att arbeta normalt när man har hund. Därav att folk löser det så, är min gissning.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Funkar det för dig och din hund verkar nöjd så fine men jag hade aldrig skaffat en hund om jag var tvungen att lämna den ensam så mycket. Skulle kännas egoistiskt.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Fast det finns ju massor och åter massor av hundar som har det så. Jag vet till och med folk som lämnar valpar på det viset...

Jag gör inte det själv, min ena hund kan inte vara själv i ens 30 minuter, men det kan vara något omständigt att arbeta normalt när man har hund. Därav att folk löser det så, är min gissning.

Och då är det ok bara för många andra har det så?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 160
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 231
Senast: ako
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 352
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 888
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp