Just ja, jag är sosse.
Jag tror att det är irrelevant i detta sammanhang, men tack för informationen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Just ja, jag är sosse.
Jag vet inte vilka som är sverigedemokrater, komunister, kristdemokrater eller röstar på F!, men jag har svårt att se att en sverigedemokrat misstycker att en senegales åker till Senegal för att se var dennes förfäder odlade jorden. Det känns helt enkelt rätt tjatigt nu när det t.o.m. ska diskuteras vilka program man får titta på utifrån vad man röstade i valet 2014.
Jag läste så sent som ikväll att var tredje som röstat på SD vacklar, är det ok att de tittar?
Hypotetisk fråga till buke, inte för att peka ut dig.
Det är alltså inte amerikanerna jag tycker är löjliga i att de romantiserar det stereotypt svenska, det jag är frågande till är att romantisera dessa amerikaners sökande efter det upplevda hemlandets traditioner och samtidigt tycka att det är fel när det är en svensk invånare som gör samma sak
Jag tycker det är lite småtrevligt att slötitta på.
Jag tycker inte att det är många som tycker att det är anmärkningsvärt att utforska sina rötter. Inte efter ett par generationer i alla fall
Jag ser inget politiskt i programmet helt enkelt.
Fast vad har hur man väljer för koppling till vilket tv-program man underhålls av?? Jag tycker kopplingen är så fördomsfull, och hela resonemanget faller på sin egen rimlighet.Jag brukar i stort sett alltid utgå ifrån att vi alla är individer, men just antagandet att man i hyfsat stor mån håller med om partiprogrammet för det parti man är medlem i tycker jag ändå är ett rimligt antagande att göra. Annars blir ju hela politiken jättemärklig.
Och att du inte intresserad dig för programmets innehåll gör det ju lite svårt att diskutera saken med dig öht, eftersom min tes i tråden är att programmets har ett innehåll vars ton direkt säger emot SD:s partiprogram. Någon annan kan ju ha uppfattningen att tonen i programmet (= uppmuntran till att utforska och anamma sina rötters traditioner) inte alls är som jag tolkar den, det är ju också ett svar. Men om tonen tolkas som jag tolkar den så går den i mitt tycke tvärs emot vad SD målar upp för dröm om Sverige.
Om någon söker asyl pga risk för eget liv eller hälsa pga av situationen i hemlandet så är detta väl ok. Men att sedan åka på semester till just det land man flytt ifrån. Vem f*n åker på semster till ett ställe som utgör et hot mot ens liv och hälsa?1. Om en senegales har fått uppehållstillstånd här pga asyl och kan åka tillbaka på semester till Senegal, så ska senegalesen inte längre ha uppehållstillstånd här, enligt de flesta sverigedemokrater jag pratat med. 2. Det är ju inte direkt ett dokumentärprogram om Sverige, jag upplever det snarast som att det ger en väldigt positiv bild av det här med att lära sig mer om sitt hemlands traditioner (ja, om det är just Sverige då) - och det är det som är kärnan i min fråga.
Om du inte är intresserad av programmet så är det ju en enkel sak att låta bli att diskutera det. Själv tycker jag att det är ett intressant fenomen om det är så att det är helt okej för utlandssvenskar att fira midsommar och nationaldag och jul och allt, men att inte det omvända gäller. Och därav min fråga om programmet. Men jag kan ju också ha missuppfattat hela programmet, eftersom ytterst av de som ondgjort sig över min fundering själva ens verkar ha sett det de diskuterar så är det ju svårt att veta...
Eftersom jag själv sett programmet så tycker jag mig ha rätt att uttala mig och jag är i min fulla rätt att diskutera programmet även om jag inte skulle sett något av det. Jag tycker däremot inte att någon öht ska sitta med pekpinnar och åsikter om vad någon får eller inte får titta på utifrån vad de röstat. Vad jag förstått så är många av SD:s väljare missnöjesröstare, inte sympatisörer och sist jag kollade var Sverige en demokrati och SVT är både skattefinansierat och hör till public service, dvs SVT är till för alla oavsett partitillhörighet.1. Om en senegales har fått uppehållstillstånd här pga asyl och kan åka tillbaka på semester till Senegal, så ska senegalesen inte längre ha uppehållstillstånd här, enligt de flesta sverigedemokrater jag pratat med. 2. Det är ju inte direkt ett dokumentärprogram om Sverige, jag upplever det snarast som att det ger en väldigt positiv bild av det här med att lära sig mer om sitt hemlands traditioner (ja, om det är just Sverige då) - och det är det som är kärnan i min fråga.
Om du inte är intresserad av programmet så är det ju en enkel sak att låta bli att diskutera det. Själv tycker jag att det är ett intressant fenomen om det är så att det är helt okej för utlandssvenskar att fira midsommar och nationaldag och jul och allt, men att inte det omvända gäller. Och därav min fråga om programmet. Men jag kan ju också ha missuppfattat hela programmet, eftersom ytterst av de som ondgjort sig över min fundering själva ens verkar ha sett det de diskuterar så är det ju svårt att veta...
Eftersom jag själv sett programmet så tycker jag mig ha rätt att uttala mig och jag är i min fulla rätt att diskutera programmet även om jag inte skulle sett något av det. Jag tycker däremot inte att någon öht ska sitta med pekpinnar och åsikter om vad någon får eller inte får titta på utifrån vad de röstat. Vad jag förstått så är många av SD:s väljare missnöjesröstare, inte sympatisörer och sist jag kollade var Sverige en demokrati och SVT är både skattefinansierat och hör till public service, dvs SVT är till för alla oavsett partitillhörighet.
Att någon har idiotiska åsikter ändrar varken på deras rätt att rösta eller se valfritt program på SVT.
Greven och betjänten fick ju flera knäppgökar som röstade på dem och deras drag under galoscherna, men draget tog slut när de började neka till allmän hembränning och andra tokerier. Att Bert nu försöker sko sig på flyktingar handlar mer om hans näriga natur än någon politisk uppfattning misstänker jag.Jag håller med. Men SD:s väljare var inte missnöjesröstare i så stor grad. Deras stora gemensamma faktor är främlingsfientlighet och rasism. Undersökningen senast visade att de var en påtagligt avvikande grupp i samhället med just främlingsfientlighet och rasism som samlande faktorer.
Fast vad har hur man väljer för koppling till vilket tv-program man underhålls av?? Jag tycker kopplingen är så fördomsfull, och hela resonemanget faller på sin egen rimlighet.
Om någon söker asyl pga risk för eget liv eller hälsa pga av situationen i hemlandet så är detta väl ok. Men att sedan åka på semester till just det land man flytt ifrån. Vem f*n åker på semster till ett ställe som utgör et hot mot ens liv och hälsa?
Då uppstår ju helt naturligt frågan om orsaken till uppehållstillståndet var sanningsenligt.
Och om man då inte istället kan åka hem och bygga upp det egna landet istället.
En annan femma är om situationen i landet förbättrats så att man kan åka dit, men då har ju å andra sidan orsaken till uppehållstillståndet försvunnit så...
Eftersom jag själv sett programmet så tycker jag mig ha rätt att uttala mig och jag är i min fulla rätt att diskutera programmet även om jag inte skulle sett något av det. Jag tycker däremot inte att någon öht ska sitta med pekpinnar och åsikter om vad någon får eller inte får titta på utifrån vad de röstat. Vad jag förstått så är många av SD:s väljare missnöjesröstare, inte sympatisörer och sist jag kollade var Sverige en demokrati och SVT är både skattefinansierat och hör till public service, dvs SVT är till för alla oavsett partitillhörighet.
Att någon har idiotiska åsikter ändrar varken på deras rätt att rösta eller se valfritt program på SVT.
Jag tänkte främst mer på de som är mer aktiva i partiet än röstade på dem i senaste valet, då alla som röstade på dem i senaste valet inte håller med om vad som står i principprogrammet och de förtroendevaldas utspel. Som jag försökt förklara ett antal gånger nu handlar det om att jag i programmet upplevde en positiv, uppmuntrande syn på att söka sina rötter och anamma traditioner från sitt "andra hemland". Som jag också skrivit tidigare så har jag flera vänner som upplever ett ifrågasättande när de nu "söker sina rötter" i sina andra hemländer, och när jag såg programmet så påmindes jag starkt om det. Kanske gör intrycken av mina vänners erfarenheter att jag övertolkar det jag ser i programmet eftersom det inte är någon annan som ser det jag ser. Det var just det jag ville diskutera när jag satt framför programmet, medan jag hade det färskt i minnet. Nu har ju tråden dragit iväg till att handla om något helt annat, så det känns ju inte så relevant att diskutera TV-vanor i största allmänhet, eller hur fördomsfull jag är när jag påstår något som jag aldrig påstått.
Detta är nog en av de konstigare trådstarterna jag sett någonsin. Och hur i helaste friden kopplar man ihop sverigedemokraterna med allt för sverige?`Tack @Jfrelin för att du upprätthåller mitt hopp om mänskligheten.
Eftersom jag känner flera som deltagit i programmet så vet jag att många googlar och dammsuger nätet på allt som skrivs om programmet. Och nu måste jag säga att jag skäms för de som hamnar på den här tråden från andra sidan atlanten.
Jag förstod idag, att vi hade olika uppfattningar om vad en Sverigedemokrat var, att du talade om dem som är med i partiet, jag talade om dem som röstar.
Dessutom utgick jag från ditt ursprungsinlägg i alla mina inlägg, och jag har läst några andra av dina svar och förstått vart du vill komma.
I princip tycker jag som dig, att det är trevligt med människor som söker sig bakåt för att förstå sin samtid och sig själv.
Jag har haft fullt upp med barnens aktiviteter så jag har inte hunnit skriva att jag förstår vad du menar.
Men jag förstod inte det i ditt ursprungsmeddelande.
Fast det här handlade om folk som varit här en längre tid och/eller andra/tredje generationens invandrare. Inte att du får UT på fredag och åker på semester på måndag.