Kollar sverigedemokrater på Allt för Sverige?

Sitter och kollar på Allt för Sverige på SVT. Förutom att jag inte riktigt vet om det är menat som nån typ av satir eller nåt, eller om det ska vara allvarligt, så dök såhär i nyvalstider upp en fråga: kollar sverigedemokrater på detta program? Det måste ju vara det hemskaste som skattepengar kan läggas på, men jag har inte sett några rasande artiklar om detta...har jag missat något?
Kollar alla rödvinsvänster på Babel?

Sitter och kollar på Allt för Sverige på SVT. Förutom att jag inte riktigt vet om det är menat som nån typ av satir eller nåt, eller om det ska vara allvarligt, så dök såhär i nyvalstider upp en fråga: kollar sverigedemokrater på detta program? Det måste ju vara det hemskaste som skattepengar kan läggas på, men jag har inte sett några rasande artiklar om detta...har jag missat något?

Först "invandraren" som en homogen grupp och nu Sverigedemokraterna.
Vi. Och dom.
Så snävt.

Hur tänker ni nu?
Om jag har förstått det rätt handlar programmet om svenskättlingar ifrån USA.
De här personerna guidas igenom svenska traditioner och varje avsnitt avslutas med ett tävlingsmoment som har anknytning till svenska seder och bruk.

Den slutgiltiga vinnaren får äran att möta sin släkt.

Ska ni raljera borde väl rubriken vara "Alla Sverigedemokrater tittar på Allt för Sverige"?

Först "invandraren" som en homogen grupp och nu Sverigedemokraterna.
Vi. Och dom.
Så snävt.

Hur tänker ni nu?
Om jag har förstått det rätt handlar programmet om svenskättlingar ifrån USA.
De här personerna guidas igenom svenska traditioner och varje avsnitt avslutas med ett tävlingsmoment som har anknytning till svenska seder och bruk.

Den slutgiltiga vinnaren får äran att möta sin släkt.

Ska ni raljera borde väl rubriken vara "Alla Sverigedemokrater tittar på Allt för Sverige"?

Om det hade varit menat som ett raljerande ja, men nu är det inte det, utan en uppriktig fråga. Och därav frågan "är det så att konceptet i detta TV-program är okej?". Jag tycker nämligen att det är otroligt märkligt om dessa svenskättlingars anammande av svenska traditioner är charmigt och lite kul, men att detsamma inte gäller svenska invånare med rötter i andra länder. Det förstnämnda är den respons jag hört från en stor andel av de som sett programmet, deras inställning till SD:s partiprogram har dock inte framkommit, så därför frågar jag här: är detta program bannlyst i sverigedemokratiska vardagsrum? I annat fall skulle jag bli väldigt glad om någon kunde förklara för mig hur den i mitt tycke dubbelmoraliska inställningen går ihop?

Allt för Sverige är ett småtrevligt program som man kan döda en timme med. Inga snaskigheter och lite info om Sverige. Lite inblick i både amerikanarnas syn på sina svenska anfäder (jösses vad en del romantiserar svält o elände) och jag får även insyn i hur det gick för utvandrarna vilket jag tycker är intressant. Tävlingsmomenten är sååå dåliga. Studiebesöken i olika delar av Sverige blir klyschiga alltemmellanåt.

Om det hade varit menat som ett raljerande ja, men nu är det inte det, utan en uppriktig fråga. Och därav frågan "är det så att konceptet i detta TV-program är okej?". Jag tycker nämligen att det är otroligt märkligt om dessa svenskättlingars anammande av svenska traditioner är charmigt och lite kul, men att detsamma inte gäller svenska invånare med rötter i andra länder. Det förstnämnda är den respons jag hört från en stor andel av de som sett programmet, deras inställning till SD:s partiprogram har dock inte framkommit, så därför frågar jag här: är detta program bannlyst i sverigedemokratiska vardagsrum? I annat fall skulle jag bli väldigt glad om någon kunde förklara för mig hur den i mitt tycke dubbelmoraliska inställningen går ihop?
Nu hänger jag inte med alls, får folk inte titta på vad de vill oavsett partipolitisk tillhörighet?

Nu hänger jag inte med alls, får folk inte titta på vad de vill oavsett partipolitisk tillhörighet?

Självklart, jag har inte efterfrågat något förbud. Det jag har svårt att förstå är logiken i att hylla ett koncept där dessa personer uppmuntras till att söka sitt "hemlands" traditioner, om man samtidigt ansluter sig till ett parti som motsätter sig att andra personer i Sverige gör detsamma.

Självklart, jag har inte efterfrågat något förbud. Det jag har svårt att förstå är logiken i att hylla ett koncept där dessa personer uppmuntras till att söka sitt "hemlands" traditioner, om man samtidigt ansluter sig till ett parti som motsätter sig att andra personer i Sverige gör detsamma.
Jag vet inte vilka som är sverigedemokrater, komunister, kristdemokrater eller röstar på F!, men jag har svårt att se att en sverigedemokrat misstycker att en senegales åker till Senegal för att se var dennes förfäder odlade jorden. Det känns helt enkelt rätt tjatigt nu när det t.o.m. ska diskuteras vilka program man får titta på utifrån vad man röstade i valet 2014. :meh:

Jag läste så sent som ikväll att var tredje som röstat på SD vacklar, är det ok att de tittar? O_o
Hypotetisk fråga till buke, inte för att peka ut dig. :D

Jag vet inte vad Babel är för program? Har de också en dubbelmoral? Fast vänster då.
Det
Det var ironi... För att du klumpade ihop en väljargrupp och undrar om de skulle gilla ett visst typ av tv-program. Lika befängt att alla vänsterpartister skulle titta på Babel, ironi. Eller att alla centerpartister lyssnar på Naturmorgon ( på P1), ironi. Etc etc.

Jag är moderat, vilka tv-program ser jag på???

Det
Det var ironi... För att du klumpade ihop en väljargrupp och undrar om de skulle gilla ett visst typ av tv-program. Lika befängt att alla vänsterpartister skulle titta på Babel, ironi. Eller att alla centerpartister lyssnar på Naturmorgon ( på P1), ironi. Etc etc.

Jag är moderat, vilka tv-program ser jag på???

Vet du vad Allt för Sverige går ut på? Ja, jag klumpade ihop alla som ansluter sig till ett parti som motsätter sig svenska medborgares vilja att utforska och eventuellt anamma traditioner från de länder de har rötter i, och ställde en fråga varför detta kan släppas igenom på prime time i många veckor, år efter år, utan protester? Kanske t o m uppskattas? För mig går det inte ihop.

Om inte Babel eller Naturmorgon innehåller samma typ av inkonsekvens så är din (ironiska?) fråga irrelevant i sammanhanget.

SD väljare behöver inte titta på det här, Åkesson har ju redan målat upp att om han får bestämma skal alla bo i små röda stugor med vita knutar, där hustrun skal gå hemma och pyssla med städning, barnpass och matlagning medans mannen är ute och jobbar.

Vet du vad Allt för Sverige går ut på? Ja, jag klumpade ihop alla som ansluter sig till ett parti som motsätter sig svenska medborgares vilja att utforska och eventuellt anamma traditioner från de länder de har rötter i, och ställde en fråga varför detta kan släppas igenom på prime time i många veckor, år efter år, utan protester? Kanske t o m uppskattas? För mig går det inte ihop.

Om inte Babel eller Naturmorgon innehåller samma typ av inkonsekvens så är din (ironiska?) fråga irrelevant i sammanhanget.

Jag intresserar mig föga för programmets innehåll. Där emot intresserar det mig att du så lättvindistrikt kopplar en grupp väljare till ett tv-program.
Jag har lärt mig i grundskolan, från min familj, och från samhället att alla människor är individer. Att inte tillskriva en människa egenskaper för att de tillhör en viss grupp.
Att klumpa ihop väljare, och att de skulle föredra ett tv-program framför något annat, känns bara omodernt och icke konstruktivt.

Nu uppfattar jag tråden som ironisk men för att vara lite allvarlig så tycker jag att det är riktigt larvigt att sitta och raljera över hur mycket amerikanerna romantiserar Sverige.
Många amerikaner är nyfikna och stolta över sitt ursprung. Det är ett ungt land där i princip alla är invandrare.
Nu antar jag att många av er som tycker det är löjligt inte varit i USA eller om ni varit där inte direkt pratat med många amerikaner. De kallar sig för irish fast de aldrig satt sin fot på Irland eller italienare fast deras släkt bott i USA i 150 år.

Jag personligen tycker det är ett underhållande program med humor och ja det drar de flesta svenska över en kam och spär på stereotyperna men det gör de flesta svenskar så bra själva också när de är ute och reser:
- Nä det är sant, solen är aldrig framme på vintern (lögn för de flesta i Sverige)
- Ja det är svinkallt i Sverige på vintern ( det är typ kallar i Chicago hela vintern)
osv osv

Dessutom är ju svenskar generellt ganska bra på att raljera om hur andra nationaliteter är så det är väl kul att vi kan skratta lite åt oss själva :)
Tänker nu på att finnar alltid har kniv och tål bastu i 200 grader, britter alltid bränner sig i solen, japaner alltid har 5 kameror minst, amerikaner alltid sjunger nationalsången så fort tillfälle ges.

Min farfar är själv amerikan och jag har aldrig träffat honom. Jag skulle lätt vara med i motsvarande program i USA om jag fick chansen att hitta min farbrödrar, fastrar och kusiner.

Jag intresserar mig föga för programmets innehåll. Där emot intresserar det mig att du så lättvindistrikt kopplar en grupp väljare till ett tv-program.
Jag har lärt mig i grundskolan, från min familj, och från samhället att alla människor är individer. Att inte tillskriva en människa egenskaper för att de tillhör en viss grupp.
Att klumpa ihop väljare, och att de skulle föredra ett tv-program framför något annat, känns bara omodernt och icke konstruktivt.

Jag brukar i stort sett alltid utgå ifrån att vi alla är individer, men just antagandet att man i hyfsat stor mån håller med om partiprogrammet för det parti man är medlem i tycker jag ändå är ett rimligt antagande att göra. Annars blir ju hela politiken jättemärklig.

Och att du inte intresserad dig för programmets innehåll gör det ju lite svårt att diskutera saken med dig öht, eftersom min tes i tråden är att programmets har ett innehåll vars ton direkt säger emot SD:s partiprogram. Någon annan kan ju ha uppfattningen att tonen i programmet (= uppmuntran till att utforska och anamma sina rötters traditioner) inte alls är som jag tolkar den, det är ju också ett svar. Men om tonen tolkas som jag tolkar den så går den i mitt tycke tvärs emot vad SD målar upp för dröm om Sverige.

Nu uppfattar jag tråden som ironisk men för att vara lite allvarlig så tycker jag att det är riktigt larvigt att sitta och raljera över hur mycket amerikanerna romantiserar Sverige.
Många amerikaner är nyfikna och stolta över sitt ursprung. Det är ett ungt land där i princip alla är invandrare.
Nu antar jag att många av er som tycker det är löjligt inte varit i USA eller om ni varit där inte direkt pratat med många amerikaner. De kallar sig för irish fast de aldrig satt sin fot på Irland eller italienare fast deras släkt bott i USA i 150 år.

Jag personligen tycker det är ett underhållande program med humor och ja det drar de flesta svenska över en kam och spär på stereotyperna men det gör de flesta svenskar så bra själva också när de är ute och reser:
- Nä det är sant, solen är aldrig framme på vintern (lögn för de flesta i Sverige)
- Ja det är svinkallt i Sverige på vintern ( det är typ kallar i Chicago hela vintern)
osv osv

Dessutom är ju svenskar generellt ganska bra på att raljera om hur andra nationaliteter är så det är väl kul att vi kan skratta lite åt oss själva :)
Tänker nu på att finnar alltid har kniv och tål bastu i 200 grader, britter alltid bränner sig i solen, japaner alltid har 5 kameror minst, amerikaner alltid sjunger nationalsången så fort tillfälle ges.

Min farfar är själv amerikan och jag har aldrig träffat honom. Jag skulle lätt vara med i motsvarande program i USA om jag fick chansen att hitta min farbrödrar, fastrar och kusiner.

Min förhoppning när jag startade tråden samtidigt som jag kollade på programmet var att kanske anda bukefalister också kollade på det. Att diskutera programmet med folk som inte ens har sett det leder ju inte så värst långt...

JAG har inte heller några större problem med programmet i stort, jag tycker det kan vara lite kul. Har dock sett alltför lite av denna säsong, och det är därför jag efterfrågar andras uppfattning om programmet. Och deltagarnas intresse för sina förfäders land har jag absolut inga problem med, tvärtom förstår jag det. Jag har själv släktingar i USA och andra länder som sökt upp oss, det var riktigt roligt att träffa dem! Jag skulle gärna åka och hälsa på dem och se hur de lever

Det är alltså inte amerikanerna jag tycker är löjliga i att de romantiserar det stereotypt svenska, det jag är frågande till är att romantisera dessa amerikaners sökande efter det upplevda hemlandets traditioner och samtidigt tycka att det är fel när det är en svensk invånare som gör samma sak

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 270
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka