Kolla skillnaden nu!!!

Jenny1

Trådstartare
Jag har skrivit här och bett om råd för att få upp min häst i hull utan att hon skulle bli så hiskeligt het... :crazy: Nu vill jag visa vad som hänt, om någon vill se! Så här såg hon ut när hon kom till mig:
1891150.jpg


Och så här innan jag började med lusern och majsolja som jag fick råd om här:
2013653.jpg

Det var för knappt en månad sen. Nu, ca två säckar lusern senare ser hon ut så här (Jag ber om ursäkt att inte hela hästen får plats på bilden, jag har för litet stall, kan inte backa tillräckligt långt med kameran...):
2288340.jpg

2288361.jpg


Tack alla som gett mig råd och hjälp här!! (Equiterapeuten har ju också hjälpt till... Samt ridning där hon fått jobba med rygg och bakkärra...)
Kommentera gärna!!
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Värkligen mycket skillnad :P Lycka till
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Jenny1 skrev:
Jag har skrivit här och bett om råd för att få upp min häst i hull utan att hon skulle bli så hiskeligt het... :crazy: Nu vill jag visa vad som hänt, om någon vill se! Så här såg hon ut när hon kom till mig:
1891150.jpg


Och så här innan jag började med lusern och majsolja som jag fick råd om här:
2013653.jpg

Det var för knappt en månad sen. Nu, ca två säckar lusern senare ser hon ut så här (Jag ber om ursäkt att inte hela hästen får plats på bilden, jag har för litet stall, kan inte backa tillräckligt långt med kameran...):
2288340.jpg

2288361.jpg


Tack alla som gett mig råd och hjälp här!! (Equiterapeuten har ju också hjälpt till... Samt ridning där hon fått jobba med rygg och bakkärra...)
Kommentera gärna!!

JÄKLAR VILKEN SKILLNAD! :D :D :D Jag köpte min nuvarnade häst i juli förra året, ett 8-årigt väldigt fint sto. Jag tyckte hon hade rätt bra hull, men nu när jag kollar på bilder så har hon verkligen fått finare hull och mkt mer musklad. De är otroligt vad lusern kan göra - har också de!:bump: :bump: Kan försöka ladda upp bilder jag med:D
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Nu ska jag vara tråkig och säga att det nog inte är lusernet i sig som gör det, utan näringen. Troligtvis det högre proteininnehållet.
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Jenny1 skrev:
Jag har skrivit här och bett om råd för att få upp min häst i hull utan att hon skulle bli så hiskeligt het... :crazy: Nu vill jag visa vad som hänt, om någon vill se! Så här såg hon ut när hon kom till mig:
1891150.jpg


Och så här innan jag började med lusern och majsolja som jag fick råd om här:
2013653.jpg

Det var för knappt en månad sen. Nu, ca två säckar lusern senare ser hon ut så här (Jag ber om ursäkt att inte hela hästen får plats på bilden, jag har för litet stall, kan inte backa tillräckligt långt med kameran...):
2288340.jpg

2288361.jpg


Tack alla som gett mig råd och hjälp här!! (Equiterapeuten har ju också hjälpt till... Samt ridning där hon fått jobba med rygg och bakkärra...)
Kommentera gärna!!

JÄKLAR VILKEN SKILLNAD! :D :D :D Jag köpte min nuvarnade häst i juli förra året, ett 8-årigt väldigt fint sto. Jag tyckte hon hade rätt bra hull, men nu när jag kollar på bilder så har hon verkligen fått finare hull och mkt mer musklad. De är otroligt vad lusern kan göra - har också de!:bump: :bump: Kan försöka ladda upp bilder jag med:D
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Álin skrev:
Nu ska jag vara tråkig och säga att det nog inte är lusernet i sig som gör det, utan näringen. Troligtvis det högre proteininnehållet.


ja, för lusernet är mkt proteinrikt!:)
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Hästen har fällt päls annars tycker jag inte det var så mkt skillnad i muskler. Du har inte tagit kort från samma sida.
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

INGEN SKILLNAD? man ser ju revbenen på första bilderna!
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Álin skrev:
Nu ska jag vara tråkig och säga att det nog inte är lusernet i sig som gör det, utan näringen. Troligtvis det högre proteininnehållet.

Ja, ingen har sagt något annat än att det är proteinet i lusernet som gör det, självklart är det så! Det var väl inte tråkigt sagt av dig???
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Lazio skrev:
Hästen har fällt päls annars tycker jag inte det var så mkt skillnad i muskler. Du har inte tagit kort från samma sida.

Nej, jag vet också att det inte var samma sida, jag tänkte inte på vilken sida de gamla bilderna var tagna från. Men hon är lika fin från andra sidan också, jag lovar!! Och skillnad är det!! Titta över revbenen, titta på pälsen, de långa hårstrån hon har kvar på den första bilden är för att hon hade proteinbrist. Den bilden är tagen i början av juni förra året. Titta också igen över korset, rumpan, låret, visst är det skillnad!! Det är en helt annan häst kan jag lova!! :banana: :banana: :love:
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Vikki skrev:
INGEN SKILLNAD? man ser ju revbenen på första bilderna!

Men läs ordentligt.

Hästen har fällt päls annars tycker jag inte det var så mkt skillnad i muskler

Jag uttalade mig inte ens om hullet.
Jag ser förresten inga revben.
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Lazio skrev:
Ja men det är inte så mkt skillnad.
Men på rätt väg. :)

Hmmm... Jag skulle tagit bilder framifrån och bakifrån, där ser man än mer av skillnaden. Hon var oerhört kantig och smal när hon kom... Nu är hon mycket rundare över rumpan och bogarna. Men så långt tänkte jag aldrig i mitt fotograferande när hon kom till mig... Nåja, jag är glad över hur fin hon blivit i alla fall - och jobbar vidare!! :banana:
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Jenny1 skrev:
titta på pälsen, de långa hårstrån hon har kvar på den första bilden är för att hon hade proteinbrist.

Detta får du gärna berätta mera om. Hur hänger det ihop? Släpper dom pälsen sämre om dom har brist på protein??
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Jag tycker inte skillnaden är större än att hästen har fått protein och lite mer muskler, men hullmässigt är skillnaden långt från stor likaså över ryggen.

Jag skulle tippa på att denna häst rör sig ganska så stel och spänt och att musklerna som finns är ganska spända och hårda. Sedan så har den bara muskler i bogen och i låren, men titta över korset och kruppan, den är toppigare och mer inskjunken än på de tidigare korten. Magen är fortfarande lika uppdragen om inte mer, antingen p.g.a för lite grovfoder alt. att hästen har ont i sina muskler.

På tidiga bilderna så fick hästen för lite av protein och energi men såg ändå mer avslappnad och harmonisk ut i kroppen och nu får den för mycket protein och ser spänd och stel ut med ännu mer uppdragen buk.

Mer grovfoder (om den inte redan har så mycket den kan äta) och sänk kvoten så kommer hästen förändra sig ännu mer till det bättre på alla vis.
 
Senast ändrad:
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

månFare skrev:
Detta får du gärna berätta mera om. Hur hänger det ihop? Släpper dom pälsen sämre om dom har brist på protein??



Jah självklart, blir det skillnad, en häst som blir dåligt fodradm ed närings brist och liknande, blir skabbig i pälsen och tar lång tid för den att tappa den, en häst som får super bra gfoder och likande, har tappat sin päls mkt snabbare och får inte samma tuffsiga syn.
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Hej!!

Vad roligt att det börjar ge sig nu!! :) Det är skillnad nu , ja! :bow:
Om lusernet hjälper tyder ju det på att grovfodret ni har innehåller dåligt med protein....

Hur mycket lusern har du gett nu då? Ochhur lång tid sen är det du bytte foderstat? (minns inte) Vad får hon allt som allt nu?
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

månFare skrev:
Detta får du gärna berätta mera om. Hur hänger det ihop? Släpper dom pälsen sämre om dom har brist på protein??

Japp, jag är iofs ingen expert, men jag har lärt mig så, att har de proteinbrist syns det, bl a, på att de får långa hårstrån kvar fast de fällt vinterpälsen. Sen får ju pälsen överlag sämre kvalitet, blir mattare och "skabbigare" när de inte får den mat de ska ha.
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

milly skrev:
Hej!!

Vad roligt att det börjar ge sig nu!! :) Det är skillnad nu , ja! :bow:
Om lusernet hjälper tyder ju det på att grovfodret ni har innehåller dåligt med protein....

Hur mycket lusern har du gett nu då? Ochhur lång tid sen är det du bytte foderstat? (minns inte) Vad får hon allt som allt nu?

Hon får två kg lusern per dag nu, 1 dl majsolja, tokosel 1 ggr/v och fri tillgång på hö. Kul att du ser skillnaden, jag lovar att den är större i verkligheten, även om jag ju vet, vilket inte alla här verkar ha fattat, att hon kan/kommer att bli ännu finare. Jag ville bara visa hur fin hon blivit hittills!! Jag bytte foderstat i början av april, alltså ca 4 veckor sedan. Jag tycker det hänt mycket på kort tid, även om hon ju fick bra kraftfoder innan dess, men då vart hon ju för pigg...
 

Liknande trådar

Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 931
Senast: Phadrah
·
Hästvård Idag gjorde vi tandkoll på mitt 24-åriga fullblodssto, och nu sitter jag med klump i magen. Hon har sedan 19-årsåldern haft glesbett med...
Svar
10
· Visningar
2 745
Senast: Majskolven
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp