Kolla sadeln

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Notorius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 110
  • Visningar Visningar 6 320
Sv: Kolla sadeln

Precis så tror jag det var för min, men på henne berodde det på att hon tappade muskler fram vid manken, efter vila.. Men om den ligger bra på marken men inte när du sitter i den så kanske den åkerfram när du drar sadelgjorden (blir lätt så för mej om magen är lite hängig, som du skrev att hans var) Och lägger sej lite på manken, när det sedan kommer tyngd i den ramlar den ännu mer neråt..?? Men prova en sån där pad från H**ks för 629kr, otroligt bra..ag fick en ny häst för dom pengarna så jag och hästen är verkligen kanonnöjda!!

Min häst var också sådan. Hade en sadel som passade perfekt förutom lite lite för vid. Köpte den så för att han skulle ha lite och muskla sig i. Fick tillräckligt med makfrihet etc. När han musklade upp sig så jag fick ta bort mellanlägget så slog manken i en bit in. Lägger jag något emellan så blir sadeln för trång... Bara att byta för min del.

Han har ändrat profil på något vis. För när vi provade sadeln innan jag köpte den så fanns mankfrihet även utan pad fram och då med mindre muskler.... Och sadeln har inte ändrat sig.

Men jag förstår inte varför han har fått högre manke? Nu när jag tänker på det har den väl blivit lite högre i slutet av manken... Men inte högre längst fram.
Men han är ändå 6 år.... Det BORDE inte bli så här nu...

Jag har inte tagit några bilder ännu, för nu har det börja strula med stallplatsen så vi ska flytta. Har hittat nytt stall, men behöver lägga energin på det :p Nu till veckan är pappas semester slut, så till nästa helg ska vi kolla sadeln hos utrprovare.

Diabolical_Kitten skrev:
Men jag förstår inte varför han har fått högre manke? Nu när jag tänker på det har den väl blivit lite högre i slutet av manken... Men inte högre längst fram.
Men han är ändå 6 år.... Det BORDE inte bli så här nu...

Du, min herre hade INGEN manke som fyraåring, var som en säl, helt sabla rund. Som femåring fick han liten manke, strax under normal. Sen vid sex års ålder försvann 'unghästhullet' och där tronade en bred, häg och lång manke. Han var väldigt sen i kroppen och var rejält valpig även som femåring, men sen nästan 'pang poff' kom en manke. Och ganska helt utan förvarning.

Nuvarande unghästen däremot har manke redan nu.

Okej... För min häst är också ganska sen i utvecklingen, vilket är normalt för att avra haflinger. Men han har ju växt 6 cm (manken, ca 3 cm mitt på ryggen) på 1 år mellan 4 och 5 års ålder. Nu har han däremot inte haft en sån växtperiod så då blir man ju förvånad när manken plötsligt är högre (eller så har väl bommen på sadeln blivit lägre... ;) )

Diabolical_Kitten skrev:
Okej... För min häst är också ganska sen i utvecklingen, vilket är normalt för att avra haflinger. Men han har ju växt 6 cm (manken, ca 3 cm mitt på ryggen) på 1 år mellan 4 och 5 års ålder. Nu har han däremot inte haft en sån växtperiod så då blir man ju förvånad när manken plötsligt är högre (eller så har väl bommen på sadeln blivit lägre... ;) )

Stoppningen sjunkit ihop? *spånar*

Nej, det vore konstigt att den gjort det nu efter att jag ägt sadeln sen april 04.......
Sadeln höjdes dessutom nån halv centimeter/en centimeter sen iförrgår. Vad är det frågan om? Musklar min häst sig så fort att ryggen höjs nästan en centimeter efter ett vanligt skrittpass?!
Kan tillägga att de bilderna i min andra tråd stämmer inte riktigt när jag sitter i. Dressyrsadeln har jag 2 fingrar mellan manke och framvalv när jag sitter i.

Diabolical_Kitten skrev:
Nej, det vore konstigt att den gjort det nu efter att jag ägt sadeln sen april 04.......
Sadeln höjdes dessutom nån halv centimeter/en centimeter sen iförrgår. Vad är det frågan om? Musklar min häst sig så fort att ryggen höjs nästan en centimeter efter ett vanligt skrittpass?!
Kan tillägga att de bilderna i min andra tråd stämmer inte riktigt när jag sitter i. Dressyrsadeln har jag 2 fingrar mellan manke och framvalv när jag sitter i.

*spånar vilt vidare* (Inte kollat bilderna, sitter på mooodeeem) Kan det vara hurpass han aktiverar ryggen? BORDE inte påverka just ryggkanalen, men?

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 081
Senast: Barret
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 958
Senast: caballus
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 119
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka