Kolla sadeln

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Notorius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 110
  • Visningar Visningar 6 320
Sv: Kolla sadeln

Hmm, joo det gördet ju :idea:
Som tillomed åker hem till en för att prova sadlar. Kanske ska ringa dem först, för de vet jag är duktiga.

Notorius skrev:
Nej, jag fick inte.
Kanske ska förtydliga att jag inte fick för utprovaren.
Då hade jag aldrig köpt den om jag inte fått provrida den och känna efter. Hade klart valt en annan sadelmakare/utprovare!

[Lånar knapp, och har inte läst igenom aaaaaaaaaaaaaallt]

bra fråga, men kan du inte testa att lägga en sadelpad under?

haha men det är nog mycket bättre att du köper en ny och har med dej en bättre sadelutprovare! :idea:

Good LUck!

Senast ändrad av en moderator:

Jo, men jag vet inte om jag vågar. Tänk om det blir för trångt så att det klämmer på manken istället. Jag rider med mitt supertjocka schabrak sålänge, behöver ju bara vänta tills måndag. Då ringer pappa till utprovaren.

jösses va fort man svarar här då :eek: ;)

har precis ändrat lite i föregående inlägg. :D
Jo det kanske den gör, men om du har en pad så kanske du kan prova och se efter? jag har min fårskinnspad under sadeln så att den ligger över manken också. där ligger den heelt perfekto :p
men det är inte likdant med en häst som med en annan.

och ang. pappa ringa: :bow: Braa!

Haha, jag har alldeles för lite att göra ;)
Ja, jag kan testa med en tunn pad som jag har, en gelpad.
Pappa får ringa, jag vågar inte :p

ok ^^ :D

haha keej . fegis ;) (ska jag säga som inte vågar ringa på den där supersnygga sadeln... :angel: )

Haha, men jag är rädd att jag blir omkullpratad, typ att h*n säger ''Nej nej, den passar såå fiiint, vem av oss är det som är proffs här?'' eller nått sånt. Då kommer jag typ bara våga säga ''Eeh aaah, hejdå''. :p

hehe Jo det är hårt i hästvärlden ;) pappor e tuffa.. faktiskt

Notorius skrev:
Duu, för dem löser sig alla sadelproblem om man lägger en gele/fårskinnspad under sadeln. Samtliga hästar har sånadär vita märken efter sina sadlar :p

Usch så hemskt. Jag red min häst halt i fel sadel och till slut var hon så ofräsch så vi var tvugna att ta bort henne... allt för att jag tyckte sadeln satt bra.... skäms som en hund över detta och att jag kunde vara så grymt blind.
Nu för tiden åker jag och kontrollerar mina utprovade sadlar 2 ggr/året för att se, och om hästen skulle rynka på ögonbrynet vid sadling kan jag tala om att jag skulle märka det... hemskt att det blev som det är men jag lärde mig iaf nåt..

Ja har vart hos h*n i grums, tycker hon är kanonduktig, dock inte provatut en sadel men varitdär och kollat upp sadlar m.m Men det här med paddar, hum..Min ridlärare sa till mej senast i torsdags att jag skulle lägga pad under min sadel för att hästen har så känslig rygg. Jag sa de att eftersom sadeln ligger så bra, så borde det inte behövas men hon sa att kolla på em som går nu i helgen så får du se, hur många som har pad och jag tror at dom nog vill sin häst dess bästa och där är det inte heller "jg har inte råd med vettig sadel" utan de vill ju ha det bästa till isna hästar. Så jag satt bänkad framför tv:n igår och mycket rktigt varenda en som jag såg hade en pad under. Provade desstum själv, för att känna skillnaden m. pad och utan lade en pad på min rygg+sadel+en so satt på (jag vet det låter sjukt) Men det var otroligt stor skillnad, prova själva! Känns det bättre och lätare med pad för min del varför skulle det inte göra det för hästen? Rätta mej om jag har fel och argumentera gärna emot men jag tyckte det verka vettigt..

Men om du lägger en pad under en välsittande sadel så blir den för smal!
Vad var det som kändes bättre?

Bara för att alla hoppar från ett stup betyder väl inte att du också gör det?
Elitryttare vet inte alltid bäst.

Det fördelde trycket bättre, behöver ju inte vara en enorm pad som tar upp flera cm uder sadeln heller..

Nej, självklart kan de ha fel likaså hon jag rider för men, ästen var nöjdare och hon hade rätt i resten så varför inte om det funkar? Men verkar ju konstigt om alla elitryttae var helt ute och cyklade vad det gällde sadlar tycker jag och förmodligen har dom vettigt folk runt sig också som tar hand om det. Men jag vet inte, är ju inte vetenskapligt bevisat men efter vad jag har märkt så är det en positiv skillnad m. pad och utan.

Hur skiljde sig hästens rörelser från när du rider utan pad?

Har du en sadel med ullstoppning, som är jämn och fin, så fördelar det trycket alldeles utmärkt på egen hand. Då har en fårskinnspad ingen nytta.
En pad tar minst upp en halvcm, vilket oftast är en halv bomstorlek.
Om din sadel var bra innan rider du egentligen i en sadel som är en halv storlek för liten när du använder padden.

Vad använder du för pad? Den enda typen av pad som är erkänt bra och som rekommenderas av alla sadelkunniga är en fårskinnspad som typ Mattespadden. Helst ska den ha en kanal.

Hon gick luftigare, och jobbade mycket bättre med ryggen, mer avslappnad i ryggen..Men om man säger så här, vad är skönast en kudde på ryggen lr en sadel? jag måste nog säga kudden. Men som sagt, det är ju inte konstaterat utan jag gå på känslan sm med så mkt annat.

En kudde är inte stötdämpande. En sadel är mer stötdämpande ön vad en kudde nånsin kommer vara.

Om hon arbetade bättre kanske det var för att sadeln låg bättre med pad, den kom lite högre från manken. MEN då passade den inte innan.

Kanske inte men nåt som är mjukt då.. Som sagt jag vet inte, jag VET att hon gick bättre med pad och att sadeln passade innan, visst den e inte formsydd men det hon älskar sadeln (så mkt hon kan iaf) å var mer avslappnad me, så jag är väldigt nöjd och seda får ju andra göra som de tror med sina hästar hel enkelt. Men jag tycker att en tunn bra pad är en väldigt bra grej att använda. Självklart kom den högre från manken, men den låg inte direkt på utan man får in tre fingrar under framvalvet. Förresten hur gör du om din äst har gåt på ex. bete å sadeln passar inte öfr hästen har ädrat sej, köper du en ny sadel då? Eller lägger du under en pad?

Min häst blir inte fet av bete. Min häst är ionte den som lätt tappar muskler heller.
Nu har han däremot varit skadad i en månad och får sätta igång han nu, så han har tappat lite grann. Så nu rider jag tillfällit med pad (behövs väl bara i några veckor) för annars är sadeln för vid.
Vad använder du för pad?

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 081
Senast: Barret
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 958
Senast: caballus
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 119
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka