Kolla på kattunge- vad tänka på?

YlvaG

Trådstartare
Jag ska kolla på kattunge (ragdoll) på måndag. Uppfödarna var dels förvånade över att hon fortfarande var kvar, men hade tänkt behålla henne själva som utställningskatt om ingen ville ha henne. Hon är enligt dom perfekt för utställning (om hon själv tycker om det såklart) och ser gärna att ägaren ställer ut vilket jag ju är intresserad av att göra.

Vad ska jag kolla på egentligen? Jag är ju redan så nerkärad i henne så jag kommer bara vilja ha henne på en gång, men något särskilt man ska hålla ögonen på?

Det är min första raskatt och kan inte så mycket än.

Sv: Kolla på kattunge- vad tänka på?

"Basbiten" är ju samma för alla kattungar. Att den ser sund ut. Har klara ögon, friska tänder och tandkött och i bra hull exempelvis.
Kattens sätt kan ju skifta från individ till individ, och även vad man som köpare är ute efter.
Jag sjävl föredrar katter som är sociala, självständiga och väldigt framåt medans någon annan kanske föredrar en mer försynt kattunge.
Rasbundna saker man ska titta efter har jag dock noll koll på, så det får någon annan svara på :D
Det viktigaste tror jag är att gå på magkänslan. Känns det bra? är detta en katt jag kan ha som min levnadskamrat i kanske 15 år?

Sv: Kolla på kattunge- vad tänka på?

Jag håller med Reykur. Känns det bra? Ser katten pigg och frisk ut? Får du förtroende för uppfödaren?

Bedömningen av "hur bra" en kattunge kan bli kräver ett mycket rutinerat öga, och dessutom ensvisas de med att växa åt olika håll :devil:så där kan du bara gå på uppfödarens ord i dagsläget.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 343
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 150
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Katt Hej! Jag har en fantastiskt vacker blandrashona (50% ragdoll och 50% scottish straight) med underbar personlighet som jag önskar para...
2
Svar
27
· Visningar
8 898
Senast: Poppy
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 294
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar