Kolla om hästen har mask

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare cubox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 166
C

cubox

Jag har ett problem med min häst. Han har sen juni månad haft mycket dåliga blodvärden. Vi har nog gjort allt man kan tänka sig, kollat hagar, bytt hagar, bytt foder och nu byggt en ny hage med enbart grus. Jag känner mig rådlös. Frågade vet i ett tidigt stadium ang ev blodmask. Men enligt honom är ju hästen avmaskad ef alla konstens regler. Problemet är bara att innan jag fick honom var han mer eller mindre utdömnd pga dålig skötsel och full med mask. Vilket vi nartuligtvis fick (bort). Hästen repade sig, gick upp i kilo och blev åter igen start häst. Och han sprang som han aldrig gjort innan! Vi var överlyckliga, och andra gratulerade oss för en fin häst! Sen var det vinter vila som gällde. Inga problem med den. Han sattes sedan igång igen och allt var som vanligt, tills c:a 1 månad innan första start. han var snäll att rida, låg inte på, vem som helst hade kunnat rida honom. I vanliga fall är det svårt att få normala att rida honom då han älskar att springa fort! Veckan innan första start tog vi blodprov och detta visade då på dåliga värden. Det var då penicelin och allt var det innebär. Och nu är vi i okt månad och han är fortfarande slö och konstig. Dock inte avmagrad. Vad annser ni kan det vara så att blodmaskarna kan finnas kvar och gett sig på innre organ? Vad skall jag göra för att kolla på bästa sätt? Blodprov eller skicka träckprov. Känner att det hela har gått åt fanders . Han går förövrigt nu på cortison tabletter i 30 ddg.

Sv: Kolla om hästen har mask

hört flera som har liknande problem i år. Min syster fick behandla en sådan häst som va p väg att dö på djursjukhuset och jag har kunder på mitt jobb som sagt precis samma sak (fast inte så allvarligt som den min syster hade) hemskt dåliga blodvärden. Eftersom att det är så många jag hört i år måste det ju bero på¨något eller?
dock har ingen av dessa haft mask vid kontroll. Men jag tycker det är konstigt. Är det järnvärderna eler vad är det som spökar vet du det?

Missade lite text..

forts.. eller är det blodkropparna? antalet vita och röda?

Om jag inte missminner mig är det vitablodkroppar. Han har även en liten förhöjning av muskelvärden. Men det skulle inte vara akut.

Om man tar ett träckprov så får du ju reda på om han har blodmask. Skulle hans värden vara höga så finns det ju möjlighet att odla på dessa för att ta reda på om han har stora blodmasken. Stora blodmasken kan sätta sig på större organ typ lungor mm. Det finns ju fler prover man kan ta på träckprovet också fråga de som gör provtagningarna. Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 210
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 524
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 358
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!