Kolla masken?

silverblom

Trådstartare
På kolla masken kan man bocka i extra koll av bandmask mm
Behöver man göra detta? Eller räcker standard provet?

Hästen är frisk med lite överhull, dock aldrig t maskkollad tidigare och är 6 år.

Det är inte nödvändigt om hästen inte visar symtom som glanslös päls, svårt att få i hull och återkommande kolik samt frisk vuxen häst i övrigt, skriver Vidilab (kolla masken).

En häst som aldrig är kollad skulle jag absolut kolla på. Jag gör inte bandmaskanalys varje år på hästar som har varit här länge och inte utsatts för smitta men har jag ny häst vill jag ha det kollat.

Eftersom jag bara har två hästar hemma o ingen omsättning så kollade jag bandmask några gånger (min hade första gången utan symptom) för att känna mig lite trygg med att ingen längre sprider smitta. Nu kollar vi typ 1 gång vart annat/tredje år eller så o då tar jag också bandmask just in case. De nollar hela tiden numera.

Håller med de andra i tråden.

Har du ingen koll på tidigare maskstatus så kör man på 'allt', då vet man hur det är till nästa gång. Gjorde så själv på Fröken förra året då hon var ny.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
417
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
351
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 948
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka