Kolla masken?

silverblom

Trådstartare
På kolla masken kan man bocka i extra koll av bandmask mm
Behöver man göra detta? Eller räcker standard provet?

Hästen är frisk med lite överhull, dock aldrig t maskkollad tidigare och är 6 år.

Det är inte nödvändigt om hästen inte visar symtom som glanslös päls, svårt att få i hull och återkommande kolik samt frisk vuxen häst i övrigt, skriver Vidilab (kolla masken).

En häst som aldrig är kollad skulle jag absolut kolla på. Jag gör inte bandmaskanalys varje år på hästar som har varit här länge och inte utsatts för smitta men har jag ny häst vill jag ha det kollat.

Eftersom jag bara har två hästar hemma o ingen omsättning så kollade jag bandmask några gånger (min hade första gången utan symptom) för att känna mig lite trygg med att ingen längre sprider smitta. Nu kollar vi typ 1 gång vart annat/tredje år eller så o då tar jag också bandmask just in case. De nollar hela tiden numera.

Håller med de andra i tråden.

Har du ingen koll på tidigare maskstatus så kör man på 'allt', då vet man hur det är till nästa gång. Gjorde så själv på Fröken förra året då hon var ny.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama