Kolla klippet: Hopptjejen som fick nog av vårdslösa bilister

Hoppryttaren fick nog av bilister som inte visade någon hänsyn när hon var ut och red. Hon började filma med sin mobil för att visa hur snabbt de körde trots att de mötte ett ekipage med reflexväst och annan utrustning för att göra sig synligt. Här kan du se hennes film och läsa om reaktionerna till henne efteråt.

Säger bara reflexer där hela plagg är i reflextyg. Aldrig haft folk som kört förbi så sakta som när jag bytte till ridtäcke och jacka helt i reflekterande material. Efter att själv ha mött såna ekipage så förstår jag varför det fungerar, trots att man bländar av så reflekterar det så starkt att man knappt ser vägen och då har man inte så mycket val mer än att sakta ner...

Hoppryttaren fick nog av bilister som inte visade någon hänsyn när hon var ut och red. Hon började filma med sin mobil för att visa hur snabbt de körde trots att de mötte ett ekipage med reflexväst och annan utrustning för att göra sig synligt. Här kan du se hennes film och läsa om reaktionerna till henne efteråt.

Här har vi en sak som jag blir så fruktansvärt förbannad på. Jag läste kommentarerna till det där klippet och det är så sjukt många som tycker att ryttare inte har något på vägen att göra. Jag har själv fått höra hur man som oskyddad trafikant får skylla sig själv om det händer något än om bilisten skulle ha varit den som vållade olyckan. Jag vet inte vad som har hänt i trafiken men allt som heter hänsyn och samarbete har fallit bort och egoism tar över mer och mer.

Säger bara reflexer där hela plagg är i reflextyg. Aldrig haft folk som kört förbi så sakta som när jag bytte till ridtäcke och jacka helt i reflekterande material. Efter att själv ha mött såna ekipage så förstår jag varför det fungerar, trots att man bländar av så reflekterar det så starkt att man knappt ser vägen och då har man inte så mycket val mer än att sakta ner...
Vad för typ av jacka och ridtäcke är det? Är det sådant mer silvrigt i tyget?

Edit: nu hittade jag!

Vad för typ av jacka och ridtäcke är det? Är det sådant mer silvrigt i tyget?

Edit: nu hittade jag!
Jackan är från någon sportsida, är en löparjacka med fleecefoder och täcket är ett Horseware Night rider. När det blir kallare finns det reflexvästar i liknande tyg jag funderar på men i år har jag hittlls klarat mig med den jackan när jag rider.

Sen tycker jag kanske inte att den bilisten som tjejen filmade var speciellt vårdslös. Den kör på andra sidan vägen så det är ett bra avstånd mellan hästen och bilen. Men visst, den hade ju kunnat sakta in lite. Men det kanske bara är jag som är van vid lugna trygga hästar i trafiken som tycker så.

De som jag tycker är otäcka är de som kör på samma sida av vägen (de som kommer bakifrån) som jag rider och som absolut ska tränga sig förbi nära. De vi möter har redan naturligt ett lite bättre avstånd. För att inte tala om de som kommer bakifrån och absolut ska köra om trots skymd sikt. Jag är alltid lika rädd att det ska komma en mötande bil och att vi inte ska få plats alla tre i bredd.

Jag kan inget annat än att stämma in på detta. Jag köpte en jacka från Börjes helt i reflextyg nu i höstas, och när jag har den på mig är det definitivt skillnad på hur fort de kör - alla bromsar in ordentligt.

Jag gick på stan i skymning med min svarta rock med väldigt bra reflexer, en lyxig arbetsrock. Alla bilister tvärnitade när jag skulle gå över gatan.
Fick en förklaring sen när en kvinna kom fram och frågade om jag var Polis :). Bilister överlag har väldigt lite överseende med cyklister och hästar. Tycker att alla som rör sig i trafiken ska ta mer ansvar när det gäller hastighet, placering på vägen och bruket av reflexer även dagtid. Jag syns väl med reflexer och har en stark lampa som jag lyser direkt på bilisterna på kvällarna när jag rider en bit på trafikerad väg. Som ryttare bör man även tänka på att ha tygelkontakt samt ha hästens huvud lite ställt mot vägrenen när man möter bilar. Det är det få som har tyvärr.

Tycker att alla som rör sig i trafiken ska ta mer ansvar när det gäller hastighet, placering på vägen och bruket av reflexer även dagtid. Jag syns väl med reflexer och har en stark lampa som jag lyser direkt på bilisterna på kvällarna när jag rider en bit på trafikerad väg. Som ryttare bör man även tänka på att ha tygelkontakt samt ha hästens huvud lite ställt mot vägrenen när man möter bilar. Det är det få som har tyvärr.
Varför tycker du att hästens huvud ska vara ställt från trafiken? Jag har ingen åsikt i frågan, men har hört att det är bra om hästen kan se bilarna bra, dvs ställd åt andra hållet, så jag är intresserad av bakgrunden till ditt råd.

Själv behöver jag inte rida på trafikerade vägar, och tycker det vore läskigt att göra det i mörker, men jag vet att alla inte är lika lyckligt lottade.

Varför tycker du att hästens huvud ska vara ställt från trafiken? Jag har ingen åsikt i frågan, men har hört att det är bra om hästen kan se bilarna bra, dvs ställd åt andra hållet, så jag är intresserad av bakgrunden till ditt råd.

Själv behöver jag inte rida på trafikerade vägar, och tycker det vore läskigt att göra det i mörker, men jag vet att alla inte är lika lyckligt lottade.
Tror att tanken med det är att om hästen far iväg så ska den vara mer benägen att göra det åt det håll den har huvudet dvs hoppa ut i diket istället för ut på vägen.

Jag förstår att folk saktar ner mer när man har helt reflekterande tyg. Jag tycker själv det är jobbigt som bilist för jag ser inte heller vad jag möter. Det är väldigt svårt att urskilja vad det är som befinner sig på vägen och vilket avstånd/vilken hänsyn jag behöver visa. Personligen föredrar jag gult varseltyg och vanliga reflexer, det syns jättebra även utan belysning och det blir mer tydligt tycker jag vad som har på sig reflexerna. :) Har man röd lampa bakåt blir jag extra glad för då vet jag åt vilket håll ekipaget är på väg också. :) På min pannlampa finns det en sådan mer svagt lysande röd lampa bakåt, jättebra funktion.

Jag förstår att folk saktar ner mer när man har helt reflekterande tyg. Jag tycker själv det är jobbigt som bilist för jag ser inte heller vad jag möter. Det är väldigt svårt att urskilja vad det är som befinner sig på vägen och vilket avstånd/vilken hänsyn jag behöver visa. Personligen föredrar jag gult varseltyg och vanliga reflexer, det syns jättebra även utan belysning och det blir mer tydligt tycker jag vad som har på sig reflexerna. :) Har man röd lampa bakåt blir jag extra glad för då vet jag åt vilket håll ekipaget är på väg också. :) På min pannlampa finns det en sådan mer svagt lysande röd lampa bakåt, jättebra funktion.
Jag har funderat lite på hur den som kör ser det, eftersom det varit så väldigt kraftiga inbromsningar för min jacka som är helt i reflextyg. Men samtidigt har jag framförallt haft den när jag ridit i skog och på grusvägar med min nya häst som fortfarande håller på att vänja sig vid allt och som fortfarande är ganska spänd - då är det smidigt att bilarna faktiskt bromsar in helt snarare än få för sig att de kan köra förbi lite snabbt och smidigt vid sidan ;)

Håller med. När det är mörkt är risken med helreflexjackor densamma som när man bländas av lampor (bilstrålkastare, vissa pannlampor, pollare etc) att man riskerar att inte se det som befinner sig närmare eller vid sidan om. Jackorna ser riktigt häftiga ut, men hjälmöverdrag (eller ryggsäckar som en del har) är mer lagom i storlek.
Håller också med om att jackorna syns dåligt i det som så här års kallas dagsljus. Då är gult/grönt varseltyg mycket bättre. Ett tips är att snegla på varselkläder för yrkesfolk. En blandning av neonfärger och reflexer på olika delar av kroppen. Fördelen med det är att man inte behöver fundera på om det hinner bli mörkt medan man är ute om man rider ut när det är ljust/ljusare. Bara varseltyg räcker inte när det blir mörkt, det behövs reflexer också (såg en häst av två betydligt senare än den andra en gång p g a att det inte var reflexer på dens neonländtäcke).

Tror att tanken med det är att om hästen far iväg så ska den vara mer benägen att göra det åt det håll den har huvudet dvs hoppa ut i diket istället för ut på vägen.

Tvärtom har jag lärt mig, och är min erfarenhet. Om hästen är ställd mot trafiken och ser den med vänster öga först/mest så är den mer benägen att svänga ner bakdelen i diket än ut på vägen.

Att man tar upp sin mobiltelefon och börjar filma när man sitter till häst i mörker på allmän väg för att bevisa att bilister är vårdslösa i trafiken säger ju en hel del om ryttarens egen nivå på säkerhetstänk..

Gällande hästar i trafiken och användningen av reflexer finns det en hel del folk därute som nog aldrig kommit på idén att ens kontrollera om deras reflexer fungerar i praktiken.

Fattar inte varför jag måste välja, har helreflex på jacka, ridkjol och hästens ben och lampor på bröstan, i svansen, hästens ben och hjälmen.

Även jag ställer hästen mot vägen då jag har lättare att hålla koll på hästens bog som är mot vägen.

Sen tycker jag kanske inte att den bilisten som tjejen filmade var speciellt vårdslös. Den kör på andra sidan vägen så det är ett bra avstånd mellan hästen och bilen. Men visst, den hade ju kunnat sakta in lite. Men det kanske bara är jag som är van vid lugna trygga hästar i trafiken som tycker så.

De som jag tycker är otäcka är de som kör på samma sida av vägen (de som kommer bakifrån) som jag rider och som absolut ska tränga sig förbi nära. De vi möter har redan naturligt ett lite bättre avstånd. För att inte tala om de som kommer bakifrån och absolut ska köra om trots skymd sikt. Jag är alltid lika rädd att det ska komma en mötande bil och att vi inte ska få plats alla tre i bredd.

Så kör "alla" här som inte bor i området. Även om de väjer ut ordentligt så kör de även lika fort förbi bakifrån. Sen ser många jätteglada ut och pekar på hästen och vinkar glatt medan de gasar på.. Man får vara nöjd med det lilla, typ :crazy:
Som tur är kör alla boende utom en väldigt lugnt och försiktigt förbi hästarna.
Sedan saktar de flesta ner rejält mycket mer för fjordingen än för shettisarna. Dumt, för shettisarna är unghästar och fjorden är 20 och inte rädd för nånting. Hon är så mycket större och syns så mycket bättre, undrar om folk inte riktigt uppfattar att det är en häst. Som tur är behöver vi sällan gå längst vägen, gör det mest för att trafikträna och ibland för att ta mig runt en av rundorna.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 459
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 353
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår blev det klart att det var jag som skulle skriva kontrakt på huset och inte den andra budgivaren som bjöd över mig. Så telefonen...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 763
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama