Kolikkänningar efter kraften

Sv: Kolikkänningar efter kraften

Men det hänger väl ihop? Vi avmaskar ju även för hästarnas skull eftersom det kan gå riktigt illa om dom är fulla av parasiter och vi avmaskar för att nya marker inte ska smittas.

De allra flesta hästarna i Sverige är inte fulla av parasiter.

Man kan fråga om dom inte bryta mot djurskyddslagen?
Grundläggande bestämmelser om hur djur ska hållas och skötas:
2§ Djuren ska behandlas val och skyddas mot onödiga lidande och sjukdom.

Det är ju just det vi gör genom att inte nöta ut de få avmaskningmedel vi har. Varför behandla friska hästar? Ska vi be att få antibiotika också i förebyggande syfte, några bakterier finns det säkert att behandla bort...

De allra flesta hästarna i Sverige är inte fulla av parasiter.
Bara i detta stallet jag står i nu så har det kommit en hel del hästar med runt 1500 EPG vid träckproven, menar du att det är lite? Jag som är van vid att min häst alltid har under 100 EPG tycker dom har skyhögt antal.

Hur mycket ska det vara innan hästen tar skada av det menar du? Med tanke på hur litet stallet är som jag står i så tycker jag antalet är högt.

Dom flesta hästar på dom flesta stall jag stått i har fått avmaskas pga högt antal EPG, min häst verkar dock kunna hantera parasiter och sådant bra för han drabbas sällan. Vissa hästar verkar ha lätt för att få mera. Enda gången min häst har haft högt antal EPG enligt mig är när vi hade föl i hagen, då gick han från 50 EPG till ca 800 EPG på bara ett fåtal månader.

Hästägare har oftast varken parasitolpgisk eller veterinär utbildning.

Avmaskningen ÄR även enligt båda dessa grupper till för att hålla borta smittan
.

Enkelt uttryckt: ingen smitta ut markerna = ingen återsmitta av hästen.

Inte av flera veterinär som jag känner. För dom och dom flesta häst äger kommer hästen hälsa först.

Hålla häst parasiter på ett hållbar nivå så dom kan inte påverka hästens hälsa, då slipper man smittad mark av ägg läggande mask.

Man ska inte riskera hästens hälsa för att bryta den onda parasit O.

Bara i detta stallet jag står i nu så har det kommit en hel del hästar med runt 1500 EPG vid träckproven, menar du att det är lite? Jag som är van vid att min häst alltid har under 100 EPG tycker dom har skyhögt antal.

Hur mycket ska det vara innan hästen tar skada av det menar du? Med tanke på hur litet stallet är som jag står i så tycker jag antalet är högt.

Dom flesta hästar på dom flesta stall jag stått i har fått avmaskas pga högt antal EPG, min häst verkar dock kunna hantera parasiter och sådant bra för han drabbas sällan. Vissa hästar verkar ha lätt för att få mera. Enda gången min häst har haft högt antal EPG enligt mig är när vi hade föl i hagen, då gick han från 50 EPG till ca 800 EPG på bara ett fåtal månader.

Jag har haft den här The Parasite Puzzle up förut.
Det kan hjälper dig lite om häst parasiter.
Serie på 15 film:
www.youtube.com/watch?v=pRfZfsM1lh0

Dom säjer att en FEC (fecal agg count) ska aldrig överstiga 200 for risk av hästens hälsa. Tro det stå i #13 Wroming Stratagies.

Krafft Protein innehåller potatisprotein, vissa hästar tål inte det.

Jag har en häst som blir dålig i magen direkt efter att ha ätit så lite som 50 g potatisprotein (blandat i 1 kg betfiber...)

Plocka bort allt kraftfoder, ge lusern om du har hög med för lite protein.

Fast huvudinnehållet i Krafft Protein är ju soja. Det är relativt liten mängd potatisprotein i det. För mig är det inte helt otroligt som sojan skulle ställa till det.

Görs det inget åt hagarna när hästarna har så pass mycket mask?

Jag anser att alla hästar som inte har "noll" på träckprov bör träckprovas regelbundet och 150 epg är ju Max gräns för när avmaskning bör ske - med uppföljning av träckprov därutöver . Har sett rätt många hästar som har historik av mask på träckprov som landar på typ 50-100 ena provet på våren och den har åtskilliga hundra igen på höst kollen .

Det som ska noteras är ju faktumet att mask inte sprider sig bara sådär till andra i divider om dessa har en mångårig balans med parasiter (som alltid finns i symbios med hästen även vid noll prov ).
Hästar som inte går på mask infesterade marker och har "noll" mask i sig , blir inte fulla av mask pga att en enstaka individ har mask . Om man sköter mask kontrollerna och behandlar som sig bör .

Senast ändrad:

Har du sett hur liten lilla blodmasken är? De allra flesta hästar reagerar inte på sin maskbörda men vi vill ju verkligen inte ha in den smittan o hagen. 1500 är högt och hästen behöver hjälp att få ner sin parasitbörda, men om vi avmaskar alla hästar hela tiden kommer det inte finnas något medel att behandla de med höga värden med.

Läs gärna i masktråden som finns, där finns svar bl.a. varför vissa ligger högre och andra kan på hur smittade marker som helst utan att plocka upp mer smitta.

Ett stall med bra rutiner bör ha 10-20% av hästarna som behöver regelbunden avmaskning. Höga värden på fler hästar tyder på att något behöver göras för att ta hand om hagarna.

Inte av flera veterinär som jag känner. För dom och dom flesta häst äger kommer hästen hälsa först.

Hålla häst parasiter på ett hållbar nivå så dom kan inte påverka hästens hälsa, då slipper man smittad mark av ägg läggande mask.

Man ska inte riskera hästens hälsa för att bryta den onda parasit O.

Men du avmaskar ju trots värden på 0 på ena hästen på upprepade prov och 150 epg på den andra. Det är mkt låga nivåer och att avmaska då är att nöta ut medlen vi har. När ska du förstå att det inte finns något endaste nytt preparat som tar lilla blodmasken, ingen forskar fram något.

Jag har haft den här The Parasite Puzzle up förut.
Det kan hjälper dig lite om häst parasiter.
Serie på 15 film:
www.youtube.com/watch?v=pRfZfsM1lh0

Dom säjer att en FEC (fecal agg count) ska aldrig överstiga 200 for risk av hästens hälsa. Tro det stå i #13 Wroming Stratagies.

Läs Svenska studier istället. Gränsen 200 är när det är läge att avmaska för att det blir för mycket smitta ut på markerna annars. Hästen klarar av långt högre värden än så utan att påverkas.

Källkritik? Den som lagt upp det är säljare av avmaskningsmedel...

Läs Svenska studier istället. Gränsen 200 är när det är läge att avmaska för att det blir för mycket smitta ut på markerna annars. Hästen klarar av långt högre värden än så utan att påverkas.

Beundrar din tålmodighet .

Den behövs pga de oerhört oinsatta vilda råden som figurerar frekvent här .
Efterlyser att folk läser på innan de förkunnar råd på sociala media, likasom att folk läser på innan de frågar här ... Det finns mkt etablerad info att tillgå som inte handlar om att fråga random folk på Internet .

1500 är högt och hästen behöver hjälp att få ner sin parasitbörda, men om vi avmaskar alla hästar hela tiden kommer det inte finnas något medel att behandla de med höga värden med.
Men jag avmaskar aldrig sålänge han har under 150. Enligt Kolla masken när jag har ringt och frågat så har dom rekomenderat avmaskning över 150. Jag tog två prov nu under hösten pga hans knepiga beteende/symptom och båda visade samma resultat så jag antar då att min häst är fri från det.
Ett stall med bra rutiner bör ha 10-20% av hästarna som behöver regelbunden avmaskning. Höga värden på fler hästar tyder på att något behöver göras för att ta hand om hagarna.
Dom hästar som kommer till stallet jag står i har fått ner värdet efter något år/halvår, oftast redan efter första avmaskningen ev behöver dom avmaskas två gånger och sen till hösten så har dom ingenting. Men uppenbart så är det en hel del hästar i en hel del stall som har väldigt höga värden, så att det skulle vara ovanligt håller inte jag med om.

Jag tror många har höga värden pga att dom inte hagar tillräckligt att byta med. Vet många stall som har året runt hagar och med en stor ruljans på hästar så blir det en väldigt smittad mark.

Senast ändrad:

Madick;16008621[B skrev:
]Läs Svenska studier istället[/B]. Gränsen 200 är när det är läge att avmaska för att det blir för mycket smitta ut på markerna annars. Hästen klarar av långt högre värden än så utan att påverkas.

Som det svenska är mer trovärdig?

Och vem är du försäljaren för? Nog är det är inte hästens valbefinnande.

Min häst visade liknande symptom som din för några år sedan, labbtester visade bara "normala" mängder parasiter och inga andra hästar hade problem, och i hagarna vi har går både kor och får så de borde inte vara några problem med parasiter i markerna, så jag åkte in på klinik för att kollade upp magsår. Med kamera i magen såg vi då dom fulingarna (parasiterna) livs levande så att säga...:D Blev en onödigt dyr avmaskningsutredning kan man säga. Veterinären bara skrattade och sa att labbtester inte alltid är tillförlitligt och att man måste gå lite på magkänsla ibland.

Så därefter bryr jag mig inte om att skicka in träckprov längre, utan ringer min veterinär som skriver ut direkt när jag misstänker parasiter. Bandmask kan för övrigt vara svår att upptäcka och man måste ha det maskmedel som tar allt och upprepa behandling efter 8 eller 12 veckor beroende på preparat...

Så mitt råd är att om hästen fortfarande har problem efter foderbyten/blötläggning, ring veterinär och avmaska, funkar inte det kanske du ska kolla upp magsår...

Min häst visade liknande symptom som din för några år sedan, labbtester visade bara "normala" mängder parasiter och inga andra hästar hade problem, och i hagarna vi har går både kor och får så de borde inte vara några problem med parasiter i markerna, så jag åkte in på klinik för att kollade upp magsår. Med kamera i magen såg vi då dom fulingarna (parasiterna) livs levande så att säga...:D Blev en onödigt dyr avmaskningsutredning kan man säga. Veterinären bara skrattade och sa att labbtester inte alltid är tillförlitligt och att man måste gå lite på magkänsla ibland.

Så därefter bryr jag mig inte om att skicka in träckprov längre, utan ringer min veterinär som skriver ut direkt när jag misstänker parasiter. Bandmask kan för övrigt vara svår att upptäcka och man måste ha det maskmedel som tar allt och upprepa behandling efter 8 eller 12 veckor beroende på preparat...

Så mitt råd är att om hästen fortfarande har problem efter foderbyten/blötläggning, ring veterinär och avmaska, funkar inte det kanske du ska kolla upp magsår...

Gick det att se skadan på magsack vagen?

Har hört av veterinären hur tarmen sprack vid undersökning av dräktiga sto, nödslakt på plätts.
Obtopsy visad svor mask angrep och ärr bildning i mag och tarm vagen!
Hästen hade inte varit avmasket på länge tack vara 0-svar från träckprov.
Det var bara en tids fråga.

Senast ändrad:

Veterinären bara skrattade och sa att labbtester inte alltid är tillförlitligt och att man måste gå lite på magkänsla ibland.
Det finns en chans alltså att dom skriver ut maskmedel ifall man beskriver symptomen? Eller är det så att dom vill göra andra undersökningar först?
Har hört av veterinären hur tarmen sprack vid undersökning av dräktiga sto, nödslakt på plätts.
Men usch, nu blir jag ju nervös. Nu tror jag visserligen att min hästs problem berodde på Kraft protein med tanke på att han inte visar några symptom förutom då han får det. Nu har han ätit lusern och visar inget på det iallafall.

Men ändå, ska prata med veterinär om vad dom tror om att avmaska för säkerhets skull eller om dom inte tycker det är någon ide om han inte visar fortsatt symptom.

Min häst visade liknande symptom som din för några år sidan, labbtester visade bara "normala" mängder parasiter och inga andra hästar hade problem, och i hagarna vi har går både kor och får så de borde inte vara några problem med parasiter i markerna, så jag åkte in på klinik för att kollade upp magsår. Med kamera i magen såg vi då dom fulingarna (parasiterna) livs levande så att säga...:D Blev en onödigt dyr avmaskningsutredning kan man säga. Veterinären bara skrattade och sa att labbtester inte alltid är tillförlitligt och att man måste gå lite på magkänsla ibland.

Vilken parasit såg veterinären och var? Det finns medel som bara tar bandmasken och används max var 6e månad. Det du pratar om intervall gäller lilla blodmasken och i första hand är det den vi tar prov för eftersom den snabbast utvecklar resistens. En fråga, begär du antibiotika om du känner dig lite sjuk också?

Träckprovet är för att övervaka och hålla koll på lilla blodmasken på friska hästar. Är din häst sjuk kan träckprovet vara en del av utredningen men inte hela. Om en vuxen häst får tydliga symtom på parasiter varje år skulle jag allvarligt fundera på vad jag gör fel.

Återigen, vilken parasit? Den som sitter i magsäcken är styngflugans larver. Missar man som ägare att hästen fått det kan man inte på något sätt skylla detta på träckprover. Pinsamt om man påstår något sådant faktiskt.

Som det svenska är mer trovärdig?

Och vem är du försäljaren för? Nog är det är inte hästens valbefinnande.

Svenska studier efter svenska förhållanden.

Jag har studerat och gett råd om avmaskning och träckprover i 15 år, enbart för den långsikta hälsan på våra hästar. Jag vill att mina barnbarn ska kunna ha hästar som kan avmaskas om de får mycket, inte avlivas för att det inte längre finns något avmaskningsmedel som tar parasiterna.

Tänk långsiktigt och förebygg istället för att medicinera. Skrapa bort styngflugeägg är något alla hästägare ska kunna och göra. Är det för jobbigt är det kanske bäst att inte ha häst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 088
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 884
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: Kristall10
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 299
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka