Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var hamnar maten först? I magsäcken förstås.
Magsår är inte alls så ovanligt som man tror.
jag skulle göra en endoskopi.
Mängden är inte stor, men reaktionen.
Krafft Protein innehåller potatisprotein, vissa hästar tål inte det.
Jag har en häst som blir dålig i magen direkt efter att ha ätit så lite som 50 g potatisprotein (blandat i 1 kg betfiber...)
Plocka bort allt kraftfoder, ge lusern om du har hög med för lite protein.
Men hur är det nu egentligen med träckprov? Senast nu i veckan fick jag en liten föreläsning i stallet om någon ny undersökning som visat att träckprov inte är helt att lita på och att hästar generellt har mer mask än vad träckprov visar. Svårt att veta om man ska gå efter träckprovet då eller om man ska avmaska någon gång ibland iallafall för säkerhets skull...
En föreläsning av vem? Till att börja med måste man förstå varför vi gör träckprov och hur det ska tolkas. Dessutom varför vi avmaskar, vilket i de allra flesta fallen är för att hålla borta smitta från markerna, inte för att hästarna mår dåligt av parasiterna.
Men det hänger väl ihop? Vi avmaskar ju även för hästarnas skull eftersom det kan gå riktigt illa om dom är fulla av parasiter och vi avmaskar för att nya marker inte ska smittas.Dessutom varför vi avmaskar, vilket i de allra flesta fallen är för att hålla borta smitta från markerna, inte för att hästarna mår dåligt av parasiterna.
Det är ditt tolkning Madick, inte häst ägarn.