Kolikkänningar efter kraften

Sv: Kolikkänningar efter kraften

Var hamnar maten först? I magsäcken förstås.

Magsår är inte alls så ovanligt som man tror.

jag skulle göra en endoskopi.

Mängden är inte stor, men reaktionen.

Är den bra i magen annars låter det märkligt att den ska ha problem att smälta kraftfoder, särskilt så liten mängd.

Kolla masken som många andra säger, ifall det är det som spökar.

Jag hade tagit bort kraftfodret och gett lusern istället, utmärkt proteinkälla och snällt för magen.

Senast ändrad:

Jag hade hellre gett magsårsmedicin i förebyggande syfte än att göra en gastroskopi, då det krävs fasta i många timmar. Blir hästen bättre av medicinen kan man ju anta att det är magsår.

Kan ju vara att hela "systemet" är nedsatt och att kraftfodret är droppen som får bägaren att rinna över.

Men om hästen var maskfri i våras (visst var det så?) så låter det ju otroligt att den nu ska vara så maskig så den får problem med magen. Men man vet ju aldrig.

Krafft Protein innehåller potatisprotein, vissa hästar tål inte det.

Jag har en häst som blir dålig i magen direkt efter att ha ätit så lite som 50 g potatisprotein (blandat i 1 kg betfiber...)

Plocka bort allt kraftfoder, ge lusern om du har hög med för lite protein.

Krafft Protein innehåller potatisprotein, vissa hästar tål inte det.

Jag har en häst som blir dålig i magen direkt efter att ha ätit så lite som 50 g potatisprotein (blandat i 1 kg betfiber...)

Plocka bort allt kraftfoder, ge lusern om du har hög med för lite protein.

Det kan ju vara något faktiskt, det visste jag inte. Då ska jag lägga ner detta proteinet för då tål han det ju antagligen inte detta även ifall jag blöter det.

Ska jag springa iväg och köpa lusern istället.

Ja, tack den var intressant och det var också läsvärda insändare längre ner på sidan som reagerade över studien.

En lantbruksskola mätte o kom fram till att sista skörden av silage hade bäst värden. Skrönan att förstasködren skulle vara den allra bästa behöver därmed inte sann. Gödslingen däremot.
Längden på stråna var avgörande. korta strån- koncentrat.
Ett långstråigt silage ger en stor mängd. Tillväxten är av betydelse.

Jo men återigen handlar väl studien om yngre travhästar- de som går mkt mer än den vanliga hobbyhästen.
Även sinnelaget har stor betydelse. hingstar som vandrar oavbrutet lägger inte på sig iom att de heller inte har ron.

jag vet att en del ridskolehästar får förstaskörden. de som går 2-3h varje dag.

I en annan studie för ett antal år sedan gav just socker- läs betfor mindre mjölksyra än spannmål o därmed bättre återhämtning.

Man tar inte alls upp det som träningsexperter vet- laga musklerna med extra protein.

Jag väntar på DEN studien.

Senast ändrad:

Jag vet inte om du har hunnit köpt lucern men att just blöta upp är mitt tips då Kraffts produkter är mycket hårda att tugga, många tandläkare som inte gillar alls plus att de tar åt sig mycket vatten.
Stor risk för foderstrupsförstoppning kan finnas beroende på hur man utfodrar.
Jag älskar just Muskel, vill själv inte ha annat men jag blöter upp dagen innan.
Pelletsen tar åt sig mer än dubbla mängd vatten...jag ger med betfor+salt och linfröolja.

Men hur är det nu egentligen med träckprov? Senast nu i veckan fick jag en liten föreläsning i stallet om någon ny undersökning som visat att träckprov inte är helt att lita på och att hästar generellt har mer mask än vad träckprov visar. Svårt att veta om man ska gå efter träckprovet då eller om man ska avmaska någon gång ibland iallafall för säkerhets skull...

En föreläsning av vem? Till att börja med måste man förstå varför vi gör träckprov och hur det ska tolkas. Dessutom varför vi avmaskar, vilket i de allra flesta fallen är för att hålla borta smitta från markerna, inte för att hästarna mår dåligt av parasiterna.

En föreläsning av vem? Till att börja med måste man förstå varför vi gör träckprov och hur det ska tolkas. Dessutom varför vi avmaskar, vilket i de allra flesta fallen är för att hålla borta smitta från markerna, inte för att hästarna mår dåligt av parasiterna.

Det är ditt tolkning Madick, inte häst ägarn.

Dessutom varför vi avmaskar, vilket i de allra flesta fallen är för att hålla borta smitta från markerna, inte för att hästarna mår dåligt av parasiterna.
Men det hänger väl ihop? Vi avmaskar ju även för hästarnas skull eftersom det kan gå riktigt illa om dom är fulla av parasiter och vi avmaskar för att nya marker inte ska smittas.

Så börda det vara Grazing, men som du se har en del fått det hela om bak-fot :meh:
Dom är så pett noga med foderstats analys enda in i det minsta gram för hästens hälsa men när det kommer till avmäskning då är det inte så noga :angel:
"hypokrits"

Man kan fråga om dom inte bryta mot djurskyddslagen?
Grundläggande bestämmelser om hur djur ska hållas och skötas:
2§ Djuren ska behandlas val och skyddas mot onödiga lidande och sjukdom.

Det är ditt tolkning Madick, inte häst ägarn.

Hästägare har oftast varken parasitolpgisk eller veterinär utbildning.

Avmaskningen ÄR även enligt båda dessa grupper till för att hålla borta smittan.

Enkelt uttryckt: ingen smitta ut markerna = ingen återsmitta av hästen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 088
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 884
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: Kristall10
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 299
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka