Kolikhäst äter sitt eget bajs?

ponnymother

Trådstartare
Undrar om någon vet om det finns något samband om hästen äter sin egen avföring och sen får kolikkänning? Stallägaren sa att våran ponny åt bajs, senare sa han att våran ponny rullat sig i hagen och "huggit" sig åt magen (detta sa han ca en timme efter att jag tagit in ponnyn och gett den mat...) En timme efter intag ringer stallägaren till oss och säger att ponnyn antagligen har kolik. Då har han ätit upp all sin mat men vi ser hur han försöker bajsa men inte kan, och verkar väldigt orolig. Vi tar ut honom på promenad där han både kissar och bajsar och sen blir han pigg.
Så - kan det finnas något samband? Jag vet att han är väldigt dålig på att dricka vatten så tror att det är orsaken, försöker självklart lösa det med salt, äppeljouice mm.

Sv: Kolikhäst äter sitt eget bajs?

Undrar om någon vet om det finns något samband om hästen äter sin egen avföring och sen får kolikkänning? Stallägaren sa att våran ponny åt bajs, senare sa han att våran ponny rullat sig i hagen och "huggit" sig åt magen (detta sa han ca en timme efter att jag tagit in ponnyn och gett den mat...) En timme efter intag ringer stallägaren till oss och säger att ponnyn antagligen har kolik. Då har han ätit upp all sin mat men vi ser hur han försöker bajsa men inte kan, och verkar väldigt orolig. Vi tar ut honom på promenad där han både kissar och bajsar och sen blir han pigg.
Så - kan det finnas något samband? Jag vet att han är väldigt dålig på att dricka vatten så tror att det är orsaken, försöker självklart lösa det med salt, äppeljouice mm.

Salt i vattnet får inte en häst att dricka bättre, snarare rata det. Extra salt ger man om hästen ansträngs och svettas mycket. Det är tävlingshästar inom distans t.ex. som behöver lära sig dricka saltat vatten. Att ge stora mängder salt annars till häst som dricker dåligt, är inte alls bra. Mycket vatten behövs när man tillför mycket salt. Äppeljucie i vattnet är något man har i om hästen har svårt att dricka främmande vatten. Med äppeljucie i vattnet så smakar allt vatten likadant, så lyckas man vänja hästen vid det så dricker den vatten lättare hemifrån på tävling t.ex.

Att hästen äter bajs behöver inte i sig leda till att hästen får kolik. Snarare tvärtom, kan den få bättre mage av att äta avföring. Om hästen har dålig tarmflora så kan den äta avföring, främst från andra hästar, för att få i sig andra hästars magbakterier för att må bättre. Så gör t.ex. fölungar ofta.

Däremot om man ser din häst gå och gräva runt med nosen i jorden mycket. Vara en häst som tycker om att beta av gräset (de strån som kan finnas så här års) väldigt mycket då kan hästen få i sig sand och jord. Det kan leda till kolik och vara riktigt farligt. Så rikligt med tillgång på grovfoder i hagen brukar vara det bästa botemedlet.

Hälsning Maja

Tack för svar!
Har inte sett honom äta bajs förut, därför undrade jag. Vi har snö i hagen så sand eller jord får han inte i sig! Han är en liten lättfödd ponny så vill inte ge honom för mycket hö ute, får dock tallar att greja med!
Ger honom ca 1 tsk salt i maten, tycker att han kanske dricker något mer då!?

Men hästar äter ju inte tall. I så fall är det nåt fel, älgar äter tall, men inte hästar. Ska han ha nåt att sysselsätta sig med så släng in något träslag som de kan gnaga bark på.

Om hästen har dålig tarmflora så kan den äta avföring, främst från andra hästar, för att få i sig andra hästars magbakterier för att må bättre. Så gör t.ex. fölungar ofta.

Ja föl ja, men vuxna hästar gör inte så, åtminstone inte våra tamhästar. Vildhästar däremot koprofagerar endat vid grav näringsbrist. När det gäller våra tamhästar så har man endast sett att hästar äter bajs vid fiber och proteinbrist.

Du kanske ska ge honom mer grovfoder ändå då koprofagi brukar hänga i hop med fiberbrist och proteinbrist. Bara för hästen är lättfödd får man ändå inte ta bort dess tuggbehov.

Tack för svar!
Har inte sett honom äta bajs förut, därför undrade jag. Vi har snö i hagen så sand eller jord får han inte i sig! Han är en liten lättfödd ponny så vill inte ge honom för mycket hö ute, får dock tallar att greja med!
Ger honom ca 1 tsk salt i maten, tycker att han kanske dricker något mer då!?

1 tsk salt är ju bara perfekt, då det är underhållsbehovet. Det ger jag med.

Hälsning Maja

Ja föl ja, men vuxna hästar gör inte så, åtminstone inte våra tamhästar. Vildhästar däremot koprofagerar endat vid grav näringsbrist. När det gäller våra tamhästar så har man endast sett att hästar äter bajs vid fiber och proteinbrist.

Ja, du kanske har rätt. Vuxna hästar kanske inte stoppar i sig bajs frivilligt. Har bara hört att vet ibland kan blanda ut vatten och avföring i fall med magproblem och sondmata. Eller har jag hört helt fel?

Hälsning Maja

Isåfall har vi bara älgar på gården då... Alla älskar att gnaga på tall, och sen leka med pinnen som blir kvar!

Bajs ätande är normalt, dock inte sin egen avferning, dom ta av en kompis för att få i sig frisk bakteria.
Är hans vätten för kalt att han drycka dålig?
Blanda aldrig salt i foder eller vätten, för mycket salt kan leda till njur svikt, mineral sten är det som gäller.
Det är också vanlig att dom kan slika i sig jörd för non visst mineral dom vill har.
Jag fick behändla Sand Kolik i Arizona, där fick vi mata dom med Salin, ett pulver som när blott bli till en pästa som förd med sig sanden och utt i avferning. Har aldrig hort om sand kolik har i Sveriga.
Arizona

Jodå Sandkolik finns i Sverige med beroende på var man bor och vad man har för jord ;)

Mvh Mia

Han är av typen ponny som går upp i vikt när han ser de andra äta! Han får lite mer hö när det är kallt ute. Vatten får han nytt varje morgon och ev en gång till per dag.
Frågan i tråden var om det fanns något samband kolik-äta bajs, som jag endast sett att han gjort denna gång!

Du har ju fått svar på frågan om bajs och kolik = NEJ. Snarare beror det på en del saker som tex: Hur ofta vattnas hästen i hagen ? För lite tuggtid ? magsår ? Parasitangrepp = mask ? osv osv........

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 645
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 432
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 519
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar